اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید شیراز مصوب شد

تشکیل کارگروه‌های نهضت مطالعه مفید در شیراز

فرماندار شیراز از تصویب آیین‌نامه کارگروه‌های کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید این شهرستان با هدف تدوین سند چشم‌انداز 1404 کتابخانه‌های عمومی این شهر خبر داد.

تشکیل کارگروه‌های نهضت مطالعه مفید در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی فرمانداری شیراز، جواد زرین‌کلاه در پایان جلسه کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید این شهرستان اظهار داشت: شش کارگروه کودک و خانواده، دانش‌آموزی، دانشجویی و طلبه، کتابخانه‌ها، فرهنگ شهری و بازار کتاب از این پس با هدف پیشبرد اهداف سند ملی نهضت مطالعه مفید فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌آید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالعه و کتابخوانی در جامعه ما حال و روز خوشی ندارد که باید برای این مشکل یک حرکت فراگیر صورت پذیرد.

فرماندار شیراز اضافه کرد: برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم به منظور ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه، نهادهای موجود در بخش‌های مختلف خانواده، مدارس و نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و رسانه‌های گروهی، ناشران و کتابفروشی‌ها، هنرمندان و ... باید با رصد واقع‌بینانه وضع موجود و با هدف رفع مشکلات بر سر راه، هم‌افزا و هم‌سو حرکت کنند.

زرین کلاه همچنین به نقش شهرداری‌ها در توسعه فضاهای مطالعه در سطح شهرها تاکید کرد و افزود: یکی از وظایف مهم شهرداری‌ها برنامه‌ریزی و همکاری در زمینه توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطالعه است، اما در موضوع کتابخوانی و فضاسازی تمام دستگاه‌ها باید امکانات خود را برای مطالعه بسیج کنند و فشارها بر روی دوش یک اداره، سازمان و ارگان خاص نباشد.

وی از شهرداری شیراز خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به احداث شش کتابخانه تعهد شده در نقاط مختلف این شهر و اعلام رسمی زمان تحویل آن به اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز اقدام کند.

رئیس کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان شیراز در ادامه بر لزوم احداث کتابخانه در شهر صدرا تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه شهر صدرا جمعیت بسیاری را در خود جای داده است، باید هرچه سریع‌تر نسبت به احداث کتابخانه‌ای در این شهر با توجه به نیازهای جمعیتی آن اقدام شود.

زرین کلاه افزود: مقرر شد شرکت عمران شهر جدید صدرا نسبت به تحویل زمین برای احداث کتابخانه در این شهر اقدام کند و با توجه به اینکه شهرداری با مصوبه شورای اسلامی این شهر سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را مشخص کرده است ضرورت دارد هرچه سریع‌تر با تحویل زمین از سوی شرکت عمران صدرا و اقدام به ساخت توسط شهرداری، مردم صدرا در سریع‌ترین زمان بتوانند، از این کتابخانه استفاده کنند.

کتابخانه ارژن از دیگر موضوعاتی بود که فرماندار شیراز از خلف وعده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در مورد افتتاح و تحویل آن انتقاد و اضافه کرد: با وجود وعده‌های مختلف در مورد تحویل این کتابخانه هنوز زمان دقیق بهره‌برداری از آن در هاله‌ای از ابهام است و امیدواریم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف و تحویل این کتابخانه اقدامات لازم را به عمل آورد.

وی در مورد احداث کتابخانه مرکزی شهر شیراز توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز ابراز داشت: با پیگیری‌های انجام شده توسط فرمانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز زمینی برای احداث کتابخانه مرکزی این شهر در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس قرار گرفت و کلنگ‌زنی احداث آن نیز به صورت رسمی انجام شد اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است که انتظار داریم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم از سوی دستگاه مربوطه انجام پذیرد.

در جلسه کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید پیش‌نویس طرح نهضت مطالعه مفید این شهرستان که از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی شیراز تهیه شده بود و در برگیرنده تشکیل شش کارگروه بود به تصویب رسید.

در این راستا متن پیش‌نویس سند چشم‌انداز 1404 کتابخانه‌های عمومی شیراز که از سوی اداره مربوطه تهیه شده بود، مطرح و بررسی آن به جلسه بعدی موکول شد.

در پایان دومین جلسه کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید شیراز جواد زرین‌کلاه فرماندار این شهرستان از سوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام/2448/ب/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول