اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فضای التهاب بر شورای شهر اردبیل سایه افکنده است

شورای شهر اردبیل در اغما

شورای چهارم در کمتر از یک ماه فعالیت خود به فضای پرتنش مبدل شد؛ به طوری که می‌توان ادعا کرد شورای شهر اردبیل با اختلافات و درگیری‌ها به اغما رفته است.

شورای شهر اردبیل در اغما

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی ششمین جلسه شورای شهر اردبیل در دور چهارم برگزار شد که بعد از سخنرانی رئیس و دو عضو شورا در قالب نطق پیش از دستور و بررسی چندین نامه تخفیف شورا به گروه‌های خاص برای دومین هفته متوالی موضوع انتخاب نماینده دوم شورای شهر اردبیل به شورای استان مطرح شد که طرح این موضوع با حاشیه‌ها و جنجال‌های بسیاری روبرو بود.

حساسیت زمانی به اوج خود رسید که عده‌ای رجوع به قانون انتخابات شوراها را مطرح کردند و عده‌ای در مخالفت با آنها موضوع انتخابات داخلی و هیئت رئیسه شورا را مغایر با آیین‌نامه و قوانین مربوط به شورا دانستند که این دعوا و درگیری بین دو جناح حاکم شورا بیش از دو ساعت به طول انجامید؛ به طوری که برخی از اعضای شورا حتی خواستند صحن شورا را ترک کنند تا نشان و نمودی از اعتراض آنها باشد، اما ماجرای پرتنش انتخاب نماینده دوم اردبیل در شورای استان زمانی به اوج خود رسید که یکی از اعضای شورای شهر اردبیل که گفته می‌شود بین دو گروه 6 نفری اعضا نفر تعیین‌کننده محسوب می‌شود به صراحت اعلام کرد که بنده به دلیل ادای دین اگر رأی‌گیری مجدد انجام شود از بین دو گزینه هوشیار و شاکر گزینه شاکر را برمی‌گزینم.

رحیم آقازاده در حالی عریان و بی‌پرده سخنان خود را مطرح کرد که این سخنان تعجب همگان را برانگیخته بود؛ به گونه‌ای که همین سخنان آتش اختلافات و شعله‌های درگیری دو طرف را فروزان کرد و از هر دو طرف سخنرانان گاه از دایره انصاف، ادب و اخلاق دور شدند؛ به طوری که حتی یکی از اعضای شورای شهر در لفظی نامناسب اعلام کرد که بنده حاضر نیستم در محفلی که می‌خواهند سر یکدیگر را کلاه بگذارند، حضور پیدا کنم.

آقا‌زاده در سخنان خود همچنین از اینکه در بین دو گروه نقش رای تعیین‌کننده را بازی می‌کند ابراز ناراحتی و گلایه کرد و متذکر شد: امیدواریم شورا دست از این جناح‌بندی‌ها و گروه‌بندی 6 به هفت بردارد و هرکس که لایق و شایسته است رأی آورده و راهی شورای استان شود.

منتخب شورای چهارم در پارلمان استانی که پیش از این رأی لازم را برای حضور در شورای استان کسب کرده است به صراحت اعلام کرد که بنده در روز انتخابات هیئت رئیسه تا صبح استراحت نداشتم، چراکه از سوی هر دو طرف در فشار و تنگنا قرار گرفته بودم.

بعد از این سخنان آشکار و بی‌پرده، علی هدایتی، دیگر عضو شورای شهر اردبیل با انتقاد از برخی باندبازی‌ها و رفتارهای دوگانه در شورای شهر، بیان داشت: بنده از صراحت لهجه و شجاعت آقازاده قدردانی می‌کنم، اما اعلام می‌کنم که همین رأی شما پدرمان را درآورده است.

وی که چندین بار سر رئیس جلسه داد کشید و حتی با بلند شدن خود او را تهدید کرد که انصاف را در وقت دادن به اعضا رعایت نمی‌کند و بیشتر طرف گروه‌های طرفدار خود را نگه می‌دارد، یادآور شد: اکثریت شورا به هر گزینه‌ای اعم از قرعه‌کشی یا باقی ماندن ادامه جلسه و بحث در جلسات آینده در خصوص انتخاب گزینه دوم برای معرفی به شورای استان که رأی بدهند ما مطیع خواهیم بود.

زکی‌الله خوشبخت، دیگر عضو شورای شهر که به استدلال‌ها و نحوه بیان مطالب از سوی رئیس و نائب رئیس شورا معترض بود قصد ترک جلسه را داشت که با اصرار دیگر اعضا در حالی که به شدت از نحوه تصمیم‌گیری هیئت رئیسه عصبانی بود تا پایان در جلسه باقی ماند.

رئیس و نائب رئیس شورای شهر اردبیل که بارها در مورد نحوه انتخابات و تفاوت قانون انتخابات با انتخابات هیئت رئیسه شورا تذکرات آیین‌نامه‌ای داده بودند این بار بانوی شورای شهر اردبیل اعتراضش را آغاز کرد و در حالی که عصبانی به نظر می‌رسید خواستار دادن فرصت برای بیان دیدگاه‌هایش شد و بارها رئیس جلسه را متهم کرد که چرا یک طرفه به قاضی می‌رود.

دیگر عضو شورای شهر اردبیل نیز با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی محورها و موضوعات جلسه به ویژه انتخابات نماینده دوم اردبیل در شورای استان اردبیل گفت: بهتر است که با قرعه‌کشی به این قضیه پایان دهیم و طوری نباشد که اتحادمان را از دست بدهیم.

محمد فیضی گفت: بنده حاضر هستم حتی سخنگویی شورا را به سالار شاکر بدهم، اما به اختلافات بیشتر از این دامن زنده نشود.

در این بین دو طرف در حالی به شدت با عصبانیت و برپا کردن هیاهو با همدیگر مجادله می‌کردند که یکی از اعضای شورای شهر مدام خطاب به رئیس شورا می‌گفت: کار را با عدالت جلو ببرید، بی‌عدالتی در شأن شما نیست.

نایب رئیس شورای شهر اردبیل با گفتن این جمله محلی «شما ریحان - مرزه» هستید خطاب به تنها بانوی شورای اردبیل، داد و فریاد و عصبانیت فوران کرد، به طوری که در تذکری جدی تقوی از نایب رئیس شورای شهر اردبیل خواست تا در الفاظی که به کار می‌برد ادب و حرمت را رعایت کند که زنجانی با پس گرفتن کلام خود تصریح کرد: هدف من نقش میانجیگری است که شما باید ایفا کنید.

در این دعوا و درگیری و گاه رد و بدل شدن کلمات دور از شأن شورا و منتخبان مردم، دو طرف درگیر نه تنها از سخنان همدیگر قانع نشدند؛ بلکه صراحت قانونی را نیز که تنها حقوقدان شورا آن را قرائت کرد آنها را راضی نکرد.

حسین افسانه، دیگر عضو شورای شهر اردبیل با انتقاد از افرادی که مدام تهدید به ترک جلسه می‌‌کردند، ابراز داشت: بهتر آن است با استعلام از فرمانداری و نهادهای ذیربط در هفته آینده در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

سالار شاکر نیز که به شدت از تنش ایجاد شده میان اعضای شورا ناراحت بود، تأکید کرد: ما به قرآن قسم خوردیم تا مصالح جمع را بر فرد ترجیح دهیم و ماده 17 قانون انتخابات صراحت بر انتخابات شوراها تأکید دارد؛ در حالی که ما با آیین‌نامه داخلی شورا باید به انتخابات نگاه دیگر داشته باشیم.

اسفندیار هوشیار، دیگر عضو شورای شهر اردبیل نیز با ابراز تأسف از دعوا و درگیری بین 13 عضو شورای شهر، خاطرنشان کرد: حقیقتاً به این شرایط اظهار تأسف می‌کنم که به خاطر کوچکترین مسائل می‌خواهیم حرمت‌ها را بشکنیم.

این عضو شورا با اعلام اینکه باید جلسه یک رئیس داشته باشد و دیگران در کار او دخالت نکنند، گفت: بنده با دیدن این اوضاع و احوال به آینده شورای شهر اردبیل امیدوار نیستم.

این دعوا و درگیری‌ها و تنش در شورای چهارم در کمتر از یک ماه فعالیت آنها در حالی رخ می‌دهد که شورای شهر اردبیل از همان روز نخست با جناح‌بندی اعضای سابق و جدید و درگیری و اختلافات آنها قطعی به کار خود ادامه می‌دهد، به طوری که بوی تنش و التهاب از شورای چهارم واقعا به مشام می‌رسد، چراکه برخلاف مصالح کلان شهری، شورای شهر اردبیل روی موضوعات کوچک، حقیر و پیش پا افتاده چنان با هم درگیر هستند که به نظر می‌رسد مردم انتظاری از این شورا نداشته باشند و به اصطلاح بگویند « ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید»

در نهایت این جلسه پرتنش شورا با هفت رأی اعضا به استعلام از قانون انتخابات داخلی شورای شهر از دستگاه‌های ذیربط به جلسه بعد موکول شد تا یکبار دیگر در جلسه هفته آینده روی این موضوع بسیار ساده و سهل شورا تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/62001/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول