اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس مطرح کرد

تصمیمات غلط عامل کتاب‌گریزی دانش‌آموزان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: تصمیم‌های نادرست در سطح کشور عامل کتاب‌گریزی دانش‌آموزان است.

تصمیمات غلط عامل کتاب‌گریزی دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور در نخستین جلسه مجمع عمومی «شبکه معلمان کتاب‌دوست فارس» اظهار داشت: گاهی نظام آموزشی کشور با بی‌برنامگی‌ها و برخی تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی زمینه کتاب‌گریزی را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و دانش‌آموزان کتابی که از سوی معلم به آن‌ها معرفی می‌شود را به عنوان یک کتاب ارزشمند و مفید قلمداد کرده و اگر این معرفی کارشناسانه و با خلاقیت و هنر انجام شود به سمت کتاب متمایل شده و آن را مطالعه می‌کنند که این نقش بی‌بدیل را کمتر کسی جز معلمان می‌توانند ایفا کنند.

وی با بیان این که موضوع کتاب‌گریزی و راهکارهای آن باید در جلسات «شبکه معلمان» مورد بررسی قرار گیرد، افزود:‌ علم تسلط می‌آورد و هرکس که صاحب آن باشد قدرت و سلطه در اختیار اوست.

اسماعیل‌پور ادامه داد: اگر تاج علم بر سر هر ملتی باشد بدون شک آن ملت تعالی یافته و به اوج می‌رسد و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری نیز به عنوان چشم تیزبین نظام، موضوع نهضت مطالعه مفید را مورد تاکید خود قرار داده‌اند.

وی بر لزوم تمرکز بر سه اصل عادت مطالعه، افزایش ساعت مطالعه و مطالعه مفید تاکید کرد و نگرانی خود را از وضعیت مطالعه عمومی در کشور ابراز داشت.

اسماعیل‌پور در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش معلمان در ارتقای سطح مطالعه در جامعه تصریح کرد: معلم یک اطلاع‌رسان امین است و می‌تواند نقشی اساسی در ایجاد عادات مطالعه در سنین کودکی و نوجوانی داشته باشد.

وی بیان کرد: تحقق نهضت مطالعه مفید در مدرسه نیازمند یک حرکت جهادی از سوی معلمان است و در این زمینه باید شبکه معلمان کتاب‌دوست به جایگاه اصلی خود برسد.

این مسئول همچنین ابراز داشت: این شبکه باید به دنبال جذب دیگر معلمان و ایجاد زیرشبکه‌های بعدی باشد که به صورت تخصصی در حوزه‌هایی اعم از تولید محتوا، عرضه کتاب، معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی و حلقه‌های مطالعه مفید فعالیت کنند.

وی با اشاره به رشد فناوری اطلاعات و دسترسی همگانی به اینترنت و نرم‌افزارهای روز تصریح کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان مطالعه در فضای مجازی را جایگزینی برای کتاب دانست و امروز در کشورهای توسعه یافته نیز فناوری نتوانسته جایگزینی برای کتاب و کتابخانه باشد.

به گزارش فارس، در تفاهم‌نامه‌ای که در خرداد‌ماه سال جاری به امضای مدیرکل کتابخانه‌های این استان و آموزش ‌و ‌پرورش فارس رسید دو طرف متعهد شدند بسترهای فعالیت تشکل غیردولتی «شبکه معلمان کتاب‌دوست» را فراهم کنند.

در این تفاهم‌نامه اداره کل کتابخانه‌ها متعهد به پشتیبانی نرم‌افزاری این شبکه از جمله تامین کتب اهدایی، اهدای جوایز مسابقات کتاب، عضویت رایگان اعضا در کتابخانه و آموزش اعضای شبکه شد و آموزش و پرورش این استان ضمن حمایت حقوقی از این تشکل باید زمینه‌های تشویق و حمایت از اعضای تشکل را فراهم آورد.

در این جلسه که با حضور جمعی از دبیران و معلمان موفق شهر شیراز و مسئولان حوزه مشاوران جوان آموزش و پرورش فارس برگزار شد، هیئت مدیره بدوی این شبکه به مدت شش ماه انتخاب و اعضای مجمع عمومی تاکید کردند معرفی هنرمندانه و جذاب تولیدات فاخر و کتاب‌های مفید باید در راس برنامه‌های این شبکه در سطح مدارس قرار گیرد.

انتهای پیام/ 2448/ل/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول