اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مسئولان ملی و استانی

کتابخانه عمومی «حجربن عدی» روستای ام‌المطیر اهواز افتتاح شد

با حضور مسئولان ملی و استانی کتابخانه عمومی حجربن عدی در روستای ام‌المطمیر از توابع شهرستان اهواز افتتاح شد.

کتابخانه عمومی «حجربن عدی» روستای ام‌المطیر اهواز افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در مراسم آئین افتتاح کتابخانه عمومی حجر بن عدی در روستای ام‌المطمیر از توابع شهرستان اهواز که با حضور آیت‌الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام حسینی مدیر کل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مسئولان استانی و شهرستانی، اصحاب رسانه و عموم مردم روستا برگزار شد اظهار کرد: با افتتاح این کتابخانه تعداد کتابخانه‌های استان به 188 باب افزایش یافت.

لفته منصوری افزود: تا اسفندماه سال گذشته 173 کتابخانه‌ها در استان فعالیت می‌کرد که در شش ماه نخست سال جاری 15 کتابخانه اعم از نهادی و مشارکتی در خوزستان افتتاح شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه امسال یک جهش مطلوبی در تعداد، کیفیت و زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان داشتیم، تصریح کرد: دلیل این امر حضور علمای بزرگ و حمایت‌ها و نگاه مثبت آنها از این اماکن فرهنگی است که همواره به عنوان نهادی تأثیرگذار از آن نام می‌برند و دوم حضور مؤثر قشر فرهیخته کتابداران و تلاش و فعالیت در این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه حجربن عدی، نخستین کتابخانه روستای ام المطمیر است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مساحت950 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی احداث و به اداره کتابخانه‌های عمومی واگذار و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد و اداره کل کتابخانه‌های عمومی تجهیز شده و کتابدار آن از اهالی روستا است.

منصوری، ابراز امیدواری کرد که با همکاری اهالی روستا و نیروهای مؤثر در روستا، جریانی فرهنگی و تأثیرگذار در این منطقه ایجاد شود، اضافه کرد: شهرستان اهواز دارای 33 کتابخانه است که 18 درصد از کل کتابخانه‌های استان را شامل می‌شود و به ازای هر 43 هزار نفر یک کتابخانه فعالیت می‌کند.

وی زیربنای کل کتابخانه‌های عمومی اهواز را 19 هزار و 878 متر مربع عنوان کرد و ادامه داد: تعداد کل کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های اهواز 398 هزار و 333 جلد معادل 20 درصد کل کتاب‌های استان است و به ازای هر 100 نفر 38 جلد کتاب وجود دارد که امیدواریم با کمک نهاد کتابخانه‌های کشور سهمیه بیشتری به خوزستان تعلق گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه از هر 100 نفر اهوازی سه نفر عضو کتابخانه هستند که این رقم باید کاهش یابد، گفت: کتابخانه‌ها یک مرکز فرهنگی و خانواده محور هستند که مورد نیاز همه اعضای خانواده است و قرآن کریم و دین مبین اسلام بر مطالعه مفید که به ارتقای عقلانیت، ایمان، تقوا و ... کمک می‌کند و مورد نظر مقام معظم رهبری نیز بوده، تأکید شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با بیان اینکه متوسط مطالعه کلان شهرهای کشور 94 دقیقه است، عنوان کرد: بر اساس آمار مطالعه سال 91، اهواز در میان هشت کلانشهر کشور با 82 دقیقه مطالعه کتاب‌های چاپی، الکترونیکی، روزنامه، قرآن و ادعیه و... رتبه ششم را بعد از شیراز، تهران، قم، کرج و اصفهان داراست.

در ادامه مدیر کل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به مسئله علم آموزی و مطالعه در میان مردم به ویژه فرزندان که امانتی الهی محسوب می‌شوند، تأکید دارد، گفت: اولین سنگر و مرکز فرهنگی مساجد هستند و پس از مسجد و حسینه، کتابخانه‌ها می‌توانند در ارتقای سطح بینش افراد اثرگذار باشند.

حجت‌الاسلام علی حسینی با اشاره به اینکه برخی معتقدند کتابخانه و مدرسه به مسجد و حسینه اولویت دارند چرا که هم از بعد ساخت و ساز و هم نیاز علمی ما در این مراکز جستجو می‌شود، تصریح کرد: این توفیق در نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده که محروم‌ترین مناطق کشور به کتابخانه‌های عمومی مجهز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باید در حفظ، حراست و پاسداری از شأن و نزول کتابخانه‌ها بکوشیم و آن را به عنوان یک فرهنگ در کشور نهادینه کنیم، افزود: در نظام جمهوری اسلامی تعداد کتابخانه‌ها در چهار سال گذشته پنج برابر و در دولت نهم و دهم نسبت به دوره‌های قبل دو برابر شده است.

مدیر کل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطر نشان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی به کمک و اهتمام خیرین برای ساخت و تجهیز کتابخانه به شدت نیازمند است و امیدواریم با حضور خیرین در این عرصه امکاناتی برای استفاده بیشتر عموم مردم از این مراکز فرهنگی ایجاد شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه گفت: گام‌های خوبی در راستای توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی در استان برداشته شده و افتتاح 15 کتابخانه در 6 ماه رقم استثنایی است.

آیت‌الله محسن حیدری، تعداد کتابخانه‌های عمومی اهواز را با توجه به اینکه 25 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد کم دانست و تصریح کرد: اهواز نه تنها در بحث کتابخانه بلکه در همه امور مورد غفلت واقع شده که نیاز است مسئولان به این موضوع رسیدگی و نسبت به پیشرفت استان در همه زمینه‌ها تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه روستای ام‌المطمیر با یک هزار خانوار و بیش از 5 هزار نفر جمعیت باید به شهر تبدیل و مشکلات مردم آن حل شود، اضافه کرد: حسن انتخاب این کتابخانه با عنوان حجربن عدی که از سوی اهالی نامگذاری شده، نشان دهنده فهم، درک آنان و پیروی از مذهب تشیع است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حجربن عدی؛ عالم، زاهد، از صحابه مجاهد در راه خدا و از اصحاب ویژه و با معرفت و با بصیرت امیرالمؤمنین(ع) بود، گفت: ولایتمداری حجربن عدی باعث دشمنی معاویه و در نهایت شهادت ایشان شد و این عمل منشأ ظهور مذاهب بسیاری از جمله وهابیت شد.

انتهای پیام/720011/ط/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول