اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با استاندار کهگیلویه و بویراحمد

استاندار بومی مترجم نمی‌خواهد/ در قضیه رود بشار انقلابی عمل نکردم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی نیروی بومی متعهد و متخصص داشته باشیم، دیگر نیازی به استاندار غیربومی نیست که مترجم هم بخواهد.

استاندار بومی مترجم نمی‌خواهد/ در قضیه رود بشار انقلابی عمل نکردم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، آن‌گونه که از شواهد پیداست مدیریت حدود یک‌ساله سیدحسین صابری در چند روز آینده پایان می‌یابد تا کهگیلویه و بویراحمد هجدهمین استاندار خود را تجربه کند.

مدیریت 370 روزه سیدحسین صابری در این استان خاطرات و تجارب پر افت و خیزی را به همراه داشت، دورانی که مصادف بود با شرایط نامساعد اقتصادی کشور و عدم تخصیص بخش زیادی از بودجه.

بسیاری صابری را استاندار سفره خالی کهگیلویه و بویراحمد نامیدند و برخی‌ها نیز ......

آقای استاندار واقعا شما به این زودی از این استان می‌روید؟

تاکنون صحبتی برای رفتن من یا انتخاب جانشین صورت نگرفته و تا زمانی که استاندار هستم مانند یک سرباز تابع، خدمت می‌کنم؛ هم برای رفتنم خوشحال می‌شوم و هم برای ماندنم. حدود 370 روز پیش که به این استان آمدم برای همیشه نیامدم، زیرا مسئولیت‌ها دائمی و موروثی نیستند.

مسئولیتی به شما بعد از رفتن از این استان پیشنهاد شده است؟

خیر تاکنون هیچ پیشنهاد رسمی نشده و من عضو هیئت علمی دانشگاه هستم که بعد از مسئولیت در آن‌جا مشغول خواهم شد.

برخی‌ها دوران شما را دوران رکود پروژه‌های عمرانی می‌دانند، اینگونه است؟

حرف این منتقدین درست است، ولی این دوره رکود و بی‌پولی مربوط به من و نوع مدیریت من نبوده، همه وضعیت کشور و اعتبارات را می‌دانند؛ بالاخره نمی‌شود بدون پول کار کرد؛ شما ببینید در سال 91 تنها 30 درصد اعتبارات تخصیص داده شد و در 6 ماهه اول سال جاری نیز تنها 10 درصد اعتبارات را دادند، مگر می‌شود بدون پول پروژه عمرانی شروع کرد و بدهکاری به بار بیاوریم.

مردم خودشان می‌دانند که کشور در فروش نفت مشکل داشته و پولی به این استان نیامده است. آن مبلغ ناچیزی هم که می‌‌آمد، بخشی از بدهی‌های قبلی را هم پرداخت نمی کرد.

در برخی ادارات پول پروژه‌ها و پیمانکار را از حقوق کارمندان می‌دادند و برای پرداخت برخی حقوق‌ها هم مشکل داشتیم، نباید انتظارات زیاد باشد.

پس قبول دارید کار زیادی در حوزه عمرانی نشده است؟

بله در حوزه عمرانی کار کم شده، ولی دلیل آن است که بدون شک به بی‌پولی بر می‌گردد، اگر پول باشد کار عمرانی آسان است، حداقل برای من که بیشتر عمرم را در کار اجرایی و عمرانی صرف کردم.

به اذعان خودتان امکان کار در حوزه عمرانی نبوده، در حوزه نرم‌افزاری و اداری چه کار شاخصی کردید؟

روی نظم و وقت‌شناسی بسیار حساس بودم، چرا که یک انسان منظم هر کاری را می‌تواند انجام ‌دهد، ولی بدون نظم و وقت‌شناسی حتی اگر خیلی هم متخصص باشیم، نمی‌توانیم مؤثر واقع شویم.

روی این موضوع خیلی کار شده و سختی‌های زیادی هم کشیدم ولی باید برای نهادینه شدن نظم و پاسخگویی در میان مدیران این سخت‌گیری‌های دلسوزانه ادامه داشته باشد.

در حوزه ساماندهی رود بشار، جلوگیری از تخریب منابع ملی و سوء‌استفاده‌ها، رانت‌ها، حفظ محیط زیست، برگرداندن برخی معوقات بانکی بدهکاران دانه درشت، شن و ماسه‌ها و مسائلی از این دست کارهای زیادی شده است.

جمع‌بندی کنونی شما از اقدامات انقلابی‌ چون ساماندهی رود بشار چیست؟

آنچه را مردم به عنوان اقدامات انقلابی تعبیر می‌کنند، خود من خیلی انقلابی نمی‌دانم و آن‌ها را تنها انجام وظیفه یک مدیر در عمل به قانون می‌دانم.

حدود چهار ماه طول کشید تا به کمک رسانه‌ها به یقین رسیدم که برای نجات رودخانه بشار باید دست به یک سری اقدامات بزنیم که همگی در جریان آن هستند. اعتراف می‌کنم در پاره‌ای اوقات دیر عمل کردم، زیرا که کار انقلابی تأخیر و کاهلی بر نمی‌تابد، ولی از آنجا که بدون افکار عمومی نمی‌توانستیم دست به چنین اقدامی بزنیم، ناچار به گذر زمان بودیم و من نام انقلابی بودن را برای این اقدامی که این همه طولانی شد، نمی‌پسندم.

کارشکنی هم در این راه شده است؟ برخی می‌گویند این اقدامات شما، شن و ماسه را گران کرده، اینگونه است؟

در حوزه اجرا تا دلتان بخواهد کارشکنی شده و عمده این کارشکنی‌ها هم برای من عیان بود، ولی کار زیادی نمی‌شد کرد؛ برخی سیاسیون و افراد اجرایی و اجتماعی نیز می‌گفتند دست ‌نگه دارید که این کار نارضایتی ایجاد می‌کند.

برخی مردم هم گرانی شن و ماسه را به این اقدام ما ربط می‌دادند در حالی که این یک بازی بود و اتفاقاً موضوع گران شدن شن و ماسه ما را وارد این وادی کرد.

 

در مورد طرح موضوع دوستی شما با برخی جریانات موسوم به انحرافی چه حرفی با مردم دارید؟

ببینید هر شخصی دو شخصیت حقیقی و حقوقی دارد. من نیز در حوزه حقوقی به عنوان استاندار با بسیاری از مسئولان در دولت ارتباط داشتم و این لازم بود؛ به لحاظ حقیقی نیز با برخی از نزدیکان دکتر احمدی‌نژاد از جمله الهام و جهرمی ارتباط چند ساله داشتم و دارم.

شما نیروی بومی را برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد مناسب می‌بینید یا غیر بومی؟

در پاسخ به این سؤال شما باید بگویم که با نظرات نماینده ولی‌فقیه در این استان موافقم که اگر دو نفر هر دو شرایط استاندار شدن را داشته باشند، اولویت با نیروهای بومی است؛ ویژگی‌های مورد نظر هم در نیروهای بومی و هم غیربومی دیده می‌شود و نباید این موضوع اصلی در یک استان باشد و به کمک آن حاشیه‌سازی شود.

این یک واقعیت است که استاندار بومی نیازی به مترجم و عناصر مداخله ‌کننده و واسطه‌ها ندارد و خود به وضع استان مسلط است و از طرفی نیز حساسیت‌های قومی دلیلی برای استفاده از نیروهای غیربومی است.

افکار عمومی استانی که شما هنوز استاندار آن هستید چه استانداری را می‌پسندد؟

افکار عمومی و فرهنگ حاکم بر کهگیلویه و بویراحمد علاقه‌مند به نیروهای بومی است که امیدوارم با انسجام عمومی و پرهیز از مسائل حاشیه‌ای فردی که برای این مسئولیت انتخاب می‌شود بتواند موفق‌تر از سایرین عمل کند.

چه توصیه‌ای به استاندار بومی جدید این استان دارید؟

از استاندار بومی این استان می‌خواهم که خود را استاندار همه مردم بداند و خط بطلانی بر سردسیری و گرمسیری، شهری و روستایی و همه دو دستگی‌ها بکشد.

این استان ظرفیت‌ها و موقعیت‌های زیادی برای توسعه دارد که اگر مسائل قومیتی که نقش ترمز توسعه این استان را دارند بر سایر نکات مثبت سایه نیندازد، می‌توان به آینده این استان امیدوار بود.

------------------------

گفت‌وگو از کریم بنام

------------------------

انتهای پیام/82005/ب40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول