اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

خبرنگاران نامحرمان شورای شهر گرگان

در شورای دوره چهارم شهر گرگان خبرنگاران و اصحاب رسانه به نامحرمان همیشگی تبدیل شدند.

خبرنگاران نامحرمان شورای شهر گرگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شورای یک شهر به عنوان یکی از پربحث‎ترین و حساس‎‎ترین ارگان شهری است که به آن پارلمان محلی نیز گفته می‎شود که در این شورا مسائلی مصوب می‎شود که برای مردم دارای حساسیت و اهمیت است.

امروز رسانه و به خصوص رسانه‎های دنیای مجازی نقش بی‎بدیل و بسیار پررنگی را در امر اطلاع‎رسانی درست، سریع و دقیق دارند که بسیاری از مردم در جامعه داخل و خارج از کشور برای اطلاع از چگونگی حوادث و جریان‎های مختلف نگاه خود را به رسانه‎ها بخصوص رسانه‎های مجازی می‎دوزند.

حس اعتماد جامعه‎ی داخلی و جهانی آنقدر به رسانه بالاست که او را نماینده خود در امر کسب اطلاع از امور مختلف و آگاه‎سازی جامعه نسبت به آنها می‎داند.

اما امروز دوره چهارم شورای اسلامی شهر گرگان با محدود کردن حضور خبرنگاران در بسیاری از جلسات و برنامه‎هایی که تا دیروز به صورت علنی و کاملا شفاف برگزار می‎شد به نوعی خبرنگاران را به یک نامحرم برای شورا تبدیل کرده است.

خواندن نخستین خط صیغه نامحرمی خبرنگاران با شورای شهر گرگان

در ابتدایی‎ترین ساعات شروع به کار این دوره از شورا، و غیرعلنی برگزار کردن جلسه تعیین هیئت رئیسه خط اول صیغه نامحرمی اصحاب رسانه با صحن شورای شهر و مسائل پیرامون آن جاری شد.

جلسه‎ای که بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته صحن شورای شهر گرگان برگزار شد و شورای شهر غیرعلنی بودن آن را به دستور فرمانداری گرگان اعلام کرد و بر این نکته تاکید می‎کردند که اداره کننده و صاحب این جلسه فرمانداری گرگان است و ما فقط مکان را در اختیار آنها گذاشته‎ایم.

اما این درحالی است که حیدرعلی احمدی فرماندار گرگان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس این موضوع را تکذیب کرد و اظهار داشت: به هیچ وجه سیاسیت فرمانداری مبنی بر غیرعلنی بودن جلسه انتخاب هیئت رئیسه نبوده است.

وی گفت: اگر قرار باشد کسی این موضوع را در نظر بگیرد شخص فرماندار است که من چنین تصمیمی را نگرفته و به کسی چنین موضوعی را اعلام و یا ابلاغ نکرده‎ام.

احمدی بیان کرد: دلیل اینکه مقرر شد این جلسه در صحن شورا برگزار شود به خاطر این بود که شرایط و امکانات در خود شورا بهتر بود و به نوعی نظر این بود تا شروع کار شورای چهارم در خود صحن شورا انجام شود.

وی متذکر شد: هیچ فرقی در اینکه چنین جلسه‎ای در فرمانداری و یا در شورا و یا هر مکان دیگر برگزار شود وجود ندارد.

جلسه اول، ساعات اول برابر با شروع حاشیه‎های شورای چهارم

هرچند که به نظر می‎رسد غیرعلنی برگزار کردن آن جلسه ترفندی از جانب برخی از اعضای شورا بوده است تا اصحاب رسانه را از جریانات مختلف در جلسه دور نگه دارند اما پس از برگزاری جلسه و تعیین هیئت رئیسه اتفاقاتی در صحن شورای شهر گرگان رخ داد که چاشنی وقوع حواشی و درگیر شدن شورای چهارم با دنیای تلخ و شیرین حاشیه شد و حاشیه‎ای شدن شورای چهارم نیز از آنجا روشن شد.

نحوه رای دادن برخی از اعضا برای انتخاب رئیس، نایب رئیس و دیگر اعضای هیئت رئیسه، رد و بدل شدن برخی مکالمات و تماس‎های تهدیدآمیز و بسیاری مسائل دیگر موضوع‎هایی بود که به شایعه تبدیل شد و بسیاری از آنها حتی تا به امروز به واقعیت نزدیک شده است.

پس از آنکه غیرعلنی برگزار کردن جلسه هیئت رئیسه شورای دوره چهارم مورد نقد و اعتراض اصحاب رسانه و حتی برخی از اعضای شورا قرار گرفت حرکت خط بعدی قرائت صیغه نامحرمی رسانه‎ها با شورا با تصویب غیرعلنی برگزار کردن جلسات ارائه برنامه گزینه‎های پیشنهادی و انتخاب شهردار گرگان خوانده شد.

اما اینبار خبرنگاران ساکت نبوده و اعتراض خود را بر زبان آورده و حتی در رسانه‎های خود آنرا منتشر کردند.

غیرعلنی بودن انتخاب شهردار آسیبی به روند انتخاب آن است

ناصر گرزین رئیس شورای شهر گرگان دلیل تصویب غیرعلنی برگزار کردن انتخاب شهردار را دور نگه داشتن شورای دوره چهارم از حاشیه بیان کرد و افزود: نمی‎خواهیم شورای این دوره به حاشیه کشیده شود.

علی کلاتی عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این خصوص اظهار اشت: در صحن شورا اتفاقات بسیاری می‎گذرد که گاهی اوقات خبرنگاران کوچکترین موضوعی را به حاشیه کشیده و از یک جمله یک گزارش تهیه می‎کنند.

اما یکی از اعضای شورای شهر گرگان در واکنش به مصوبه غیرعلنی برگزار کردن انتخاب شهردار به خبرنگار فارس در گرگان گفت: موضوع انتخاب شهردار و تصویب بودجه شهرداری دو رخداد بسیار مهمی است که در طول دوره چهارساله شوراها اتفاق می‎افتد.

عبدالرضا چراغعلی ادامه داد: از آنجایی که اظهار نظر اصحاب رسانه و صاحب‎نظران اجتماعی می‎تواند در این دو رخداد مهم، کارساز باشد من دلیلی برای غیرعلنی بودن جلسات شورا به‎خصوص انتخاب شهردار نمی‎بینم.

این عضو شورای دوره چهارم و نایب‎رئیس دوره سوم شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان کرد: قانون درباره برگزاری جلسه انتخاب شهردار اشاره کرده که انتخاب شهردار باید به صورت مخفی باشد.

چراغعلی اضافه کرد: با توجه به اینکه رای‎گیری برای انتخاب شهردار با کاغذ و به صورت مخفی انجام می‎شود، غیرعلنی بودن جلسه آسیب جدی به روند انتخاب شهردار گرگان است.

تیر خلاصی شورای شهر چهارم به حضور خبرنگاران در شورا

با تمام مسائل عنوان شده تیر خلاصی شورای دوره چهارم در گرگان به اصحاب رسانه نیز زده شد و عبدالرضا چراغعلی امروز به خبرنگار فارس در گرگان گفت: مصوب شده که جلسات کمیسیون‎ها نیز به‎صورت غیرعلنی برگزار شود.

وی ادامه داد: متاسفانه استدلال همکاران این است که خبرنگاران حاشیه می‎سازند و  از کاه کوهی را درست می‎کنند که به نظر من این به هیچ عنوان درست نیست.

*شورای دوره سوم که در سال‎های گذشته از آن به عنوان حاشیه‎سازترین و جنجالی‎ترین دوره شورای شهر گرگان یاد می‎شد هیچگاه از رسانه و پاسخگویی به رسانه‎های گوناگون فرار نکرد و همیشه سعی داشت تا با بیان مسائل، درستی موضوع را مشخص کند تا از هرگونه شایعه و دامن زدن به آن جلوگیری شود.

دور نگه داشتن رسانه‎ها و خبرنگاران از شورا این فرصت را به سودجویان و افرادی که می‎خواهند از آب گل‎آلود ماهی بگیرند می‎دهد تا به راحتی حرف و حدیث‎هایی را مطرح کنند و به اهداف خود برسند.

اما موضوع اصلی در اینجاست که بسیاری از خبرنگاران و به خصوص خبرنگاران خبرگزاری‎ها که در پوشش به سریع، صحیح و شفاف اخبار شورا اهتمام داشته‎اند تمام هدف و تلاش آنها شفاف‎سازی موضوعات گوناگون شورا و مسائل پیرامون آن، حل مشکلات و معضلات شهر و شهروندان و بررسی معضلات و ارائه راهکار به سیستم مدیریت شهری داشته و خواهند داشت.

اصحاب رسانه در استان گلستان خط مشی بلندی برای خود دارند که برای رسیدن به آن و اهداف خود زمانی را برای کوه کردن کاه ندارند اما شورای شهر آنقدر کوه دارد که نیازی نیست خبرنگار برای صیقل دادن و تبدیل کردن آن به یک گزارش و یا به نوعی حاشیه زحمت چندانی را بکشد.

زحمت‎کشان دیروز، نامحرمان امروز

اما چه صبور و امین بوده‎اند این خبرنگاران که بسیاری از مسائل و مشکلات را با طرح مستقیم آن با اعضای شورایی و حتی شخص شهردار بدون رسانه‎ای کردن آن مشکل را حل و فصل کرده‎اند.

چه شده است که شورای چهارم خود را تافته جدا بافته دیده و اکثر اعضایی که تا دیروز و در روز خبرنگار، رسانه‎ها و خبرنگاران را زحمت‎کشان جامعه و مظلوم‎ترین قشر فعال در جامعه ‎خواندند امروز آنها را نامحرم خود می‎خوانند و مصوبه‎های این‎چنین را در کارنامه اعمال خود بر خاطر اذهان عمومی می‎گذارند؟

آیا این همان شورایی است که اعضای آن در روزهای انتخابات خود را به آب و آتش می‎زدند تا خطی از عملکرد آنها در رسانه‎هایشان منتشر شود بلکه مسیرشان در راه رسیدن به کرسی‎های لذتبخش شورای شهر کوتاه‎تر شود؟

این مشکل تنها در شورای شهر نمی‎گنجد و بسیاری از مسئولان به‎خصوص در استان گلستان هنوز به قدرت قلم خبرنگاران و تاثیر رسانه‎ها در کنترل شایعات و شفاف‎سازی موضوع‎ها و حتی حل بسیاری از ناهنجاری‎ها در جامعه و کمک به پیشرفت استان و کشور پی نبرده و در گاهی از موارد رسانه‎ها را خط قرمز و خطر می‎دانند.

اما اگر اعضای شورا و دیگر مسئولان برای خدمت به مردم آمده‎اند خبرنگاران و رسانه‎ها نیز همین وظیفه خدمت‎رسانی را به دوش دارند و آگاه‎سازی مردم و افزایش بصیرت و اطلاع‎رسانی به مردم در مسائل مختلف خدمتی است که جامعه رسانه‎ای بر دوش می‎کشد، پس شورا چرا از حضور خبرنگاران در کنار خود واهمه دارد؟

خبرنگار و رسانه تنها نمی‎تواند تریبونی برای مسئول و یا اعضای شورا باشد و باید با نقد و طرح مسائل مختلف در راه پیشرفت جامعه تلاش کند، حال اگر این نقدها و طرح مسائل به مذاق شورائیان خوش نمی‎آید مسئله‎ای دگر است.

 ======

گزارش سالار احمدی

======

انتهای پیام/83004/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول