اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار شیراز:

امروزه با شهری شهروندمدار مواجه هستیم

شهردار شیراز گفت: امروز در جوامع شهری با شهروندانی مشارکت‌جو و شهری شهروند‌مدار روبه‌رو هستیم، و این از مولفه‌هایی به شمار می‌رود که نتیجه گسترش ارتباطات و اجتماعی‌شدن شهروندان است.

امروزه با شهری شهروندمدار مواجه هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دفتر حوزه ریاست شهردار این شهر، مهندس علی‌رضا پاک‌فطرت در حاشیه بازدید از برخی طرح‌های فرهنگی شهرداری شیراز، اظهار داشت: گذر شهرداری‌ها از نهادی فقط خدمت‌رسان به نهادی با جایگاه و پایگاه فرهنگی اجتماعی، شاید مهمترین رویداد امروزه باشد.

وی با اشاره به نقش اساسی آموزه‌های دینی، فرهنگ اهل بیت (ع) و سبک زندگی اسلامی مورد تأیید مقام معظم رهبری، ادامه داد: امروز در جوامع شهری با شهروندانی مشارکت‌جو و شهری شهروند‌مدار روبه‌رو هستیم، و این از مولفه‌هایی به شمار می‌رود که نتیجه گسترش ارتباطات و اجتماعی شدن شهروندان است.

پاک فطرت افزود: ارتباط خدمات و وظایف شهرداری به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با شهروندان کارکرد اجتماعی نیز پیدا کرده است.

پاک فطرت با بیان اینکه شهرداری نقش پررنگی در اجتماعی شدن شهروندان ایفا می‌کند، گفت: از بعد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی شهری، اجتماعی شدن و فرهنگ‌پذیری باید تمام جنبه‌های حیات و زندگی شهروندان را در بر گیرد.

شهردار شیراز یکی از اهداف اساسی جامعه‌پذیری در شهر را آماده‌کردن افراد برای کسب مهارت‌های ضروری زندگی و تامین نیازهای فرد به شیوه‌های قابل قبول در جامعه عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی با مشارکت شهرداری وظیفه اجتماعی کردن شهروندان را برای نظم و حل معضلات شهری بر عهده دارند و گسترش اجتماعی‌شدن شهروندان با همکاری نهادهایی مانند خانواده، مدرسه، مساجد، رسانه‌های جمعی، موسسات فرهنگی و ورزشی با شهرداری‌ها امکان‌پذیر است.

شهردار شیراز تصریح کرد: این آموزش‌ها باید به سوی پرورش شهروندانی خودآگاه، خلاق، کنش‌گر و مسئولیت‌پذیر باشد.

پاک فطرت گفت‌: این آموزش‌ها باید طوری عمل کنند که احساس خمودگی، بی‌تفاوتی، انفعال و انزوا را در شهروندان تضعیف و نتیجه آن شهروند مشارکت‌جو و شهروندمدار باشد.

وی با بیان اینکه شهروندی یک خصیصه ژنتیکی نیست، بیان کرد: ما فرهنگ شهروندی، حقوق و تکالیف خود در برابر مردم را از پدر و مادرمان ارث نمی‌بریم بلکه در آغاز آن را از پدر و مادرمان یاد می‌گیریم.

شهردار شیراز آموزش‌های شهروندی را به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسم و اضافه کرد: آموزش‌های رسمی توسط مراکز آموزش رسمی نظیر مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش‌های غیررسمی از طریق رسانه‌ها، تشکل‌های مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد دنبال و ارائه شده و می‌شود.

پاک فطرت یکی از دلایل نقض مکرر حقوق شهروندی را ضعف در جامعه‌پذیر کردن شهروندان دانست و گفت: بدیهی است که ما اگر در خلال جریان جامعه‌پذیری، آموزش‌های لازم را در مورد شهروندی و آگاهی از حقوق و تکالیف آن نبینیم، نمی‌توانیم در روابط اجتماعی خود موفق عمل کنیم.

شهردار شیراز تصریح کرد: رفع معضلات شهرداری‌ها و زندگی با نشاط‌تر شهروندان در گرو تعامل دوسویه مردم با شهرداری و شهرداری با مردم و مشارکت مردم در امور شهر است.

وی رویکرد توانمندسازی اجتماعات محلی را یکی از راه‌حل‌های اتخاذ شده برای افزایش مشارکت مردم در امور شهری عنوان کرد و حرکت در این راستا را ضروری دانست.

انتهای پیام/ 2448/ل/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول