اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار شیراز:

اصلاح برخی نقائص خارج از حیطه اختیار شهرداری است

شهردار شیراز گفت: اصلاح برخی نقائص در سطح شهر و جامعه خارج از حیطه اختیار شهرداری است.

اصلاح برخی نقائص خارج از حیطه اختیار شهرداری است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا پاک فطرت بعد از ظهر امروز در دیدار با اعضای جامعه روحانیت مبارز این شهر اظهار داشت: آنچه که برخی از اعضای جامعه در مورد واگذاری کامل پروژه توسعه حرم به شهرداری بیان کردند ظرائفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به هر دلیل گویا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در چند سال بخت آن را نداشته که از مدیرانی دلسوز و ثابت‌قدم بهره‌مند باشد و این امر مشکلات بسیاری را رقم زده است.

پاک فطرت ادامه داد: هر زمان که مردم بومی از نقطه‌ای در شهر کوچ کرده و مهاجران و حاشیه‌نشینان به جای آنان ساکن شده‌اند، اتمسفر فرهنگی آن منطقه یا محله دستخوش تغییر شده است.

وی اضافه کرد: در مورد بافت مرکزی شیراز ما بسیار تلاش کردیم و چند بار به تهران رفتیم که با افزایش مجوز ارتفاع از 7.5 به 10.5 رغبت مردم برای ساخت‌و‌ساز در شیراز قدیم را افزایش دهیم.

پاک فطرت خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق می‌افتاد مردم امیدوار شده و به این مناطق باز می‌گشتند و دست مهاجران از ساخت‌و‌ساز مخروبه‌ها کوتاه می‌شد.

وی بیان کرد: در این مناطق گاه یک خانه تاریخی یا میراثی را مشخص کرده و دور آن به شعاع بزرگی دایره کشیده‌اند و شورای بافت دغدغه تاریخی اجازه نمی‌دهد در این مناطق ساخت‌و‌ساز انجام شود.

شهردار شیراز تصریح کرد: مسائل مربوط به میراث فرهنگی از توان شهرداری خارج است و در این زمینه به قانونگذاری نیاز داریم.

قیمت ارزان بنزین در ترافیک و تصادفات نقش دارد

شهردار شیراز در ادامه سخنان خود گفت: تصادف اخیر که در جاده تهران - قم 44 کشته داشت دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل علاوه بر ضعف نظارت، خستگی رانندگان، تجهیزات بی‌کیفیت خودرو و ... بنزین ارزان است.

به گفته وی، در دنیا قیمت واقعی بنزین از مالکان خودرو دریافت شده و با پول آن بهترین قطارهای بین‌شهری و جاده‌ها راه‌اندازی می‌شود.

پاک فطرت ادامه داد: در چین گاه در برخی مناطق مردم به نان شب محتاج هستند اما در همان مناطق قطار سریع‌السیر با سرعت 400 کیلومتر شهروندان را از شهری به شهر دیگر می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: ما در ایران بر روی سوخت یارانه می‌دهیم و برای ساخت اتوبان جدید بودجه نداریم و یک قطار مانند شیراز - اصفهان در عرض یک دهه به بهره‌برداری می‌رسد که سرعت انتقال آن در مردم ایجاد رغبت نمی‌کند.

پاک فطرت ابراز داشت: در شهرها نیز به سبب ارزان بودن بنزین بسیاری از افراد به دنبال خرید یک مورد ساده از این سوی شهر به آن سوی دیگر رفته و ترافیک ایجاد می‌کنند.

مشکل سد معبر با اشتغال پیوستگی معنایی دارد

شهردار شیراز در ادامه ابراز داشت: در سال‌های اخیر سیل مهاجرت به شیراز افزایش یافته و بسیاری از این مهاجران افراد فقیر و بیکار هستند که به سبب نبود اشتغال از شهرستان‌های کوچک‌تر به این شهر کوچ می‌کنند.

پاک فطرت افزود: برای حل این مشکل باید به شهرستان‌ها و روستاها توجه کافی کرده و امکانات را در آن مناطق گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: اگر مشکل اشتغال حل شود مشکل سد معبر نیز در شیراز از میان رفته و نیازی به برخوردهای قهری با عوامل سد معبر نخواهد بود.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: شهرداری چند مکان برای دست‌فروشان مشخص کرده، جمعه بازار و شنبه بازار و ... به راه انداخته اما دوباره موج جدیدی از افراد بیکار به همان مناطق رفته و جای دست‌فروشان قبلی‌ را پر می‌کنند.

پاک فطرت با اشاره به زخمی و مجروح شدن کارکنان شهرداری در زمان جمع‌آوری سد معبر بیان کرد: ما جلسات بسیاری با جهاد کشاورزی و بازرگانی برگزار کردیم اما وانت‌های دست‌فروش به مکان‌های تعیین شده نمی‌روند و می‌خواهند در کنار خیابان و محل عبور مردم حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر حقوقی تا زمانی که یک دست‌فروش بار خود را بر روی زمین نگذاشته شهرداری اجازه برخورد با وی را ندارد و تنها نیروی انتظامی می‌تواند آنان را به سبب پارک دوبل جریمه کند.

برای نگهداری معتادان و متکدیان منع قانونی داریم

شهردار شیراز در ادامه این نشست در مورد نکات مطرح شده از سوی اعضای جامعه روحانیت مبارز این شهر، ابراز داشت: سال گذشته اردوگاه سلامی برای ساماندهی معتادان اطراف حرم و سطح شهر راه‌اندازی شد.

وی افزود: برای متکدیان نیز اماکنی را در نظر گرفته‌ایم اما فرهنگ مهربانانه مردم شیراز باعث می‌شود که برخی از این افراد درآمد روزی 200 تا 300 هزار تومان را کنار نگذارند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه بسیاری از متکدیان شیراز از استان‌های دیگر وارد این شهر می‌شوند، خاطرنشان کرد: شهرداری از نظر حقوقی برای نگهداری متکدیان مشکل دارد چنانکه سال گذشته یک متکدی از دست شهرداری گریخت و سه سال است که فرزند وی که یک سرهنگ است کارکنان ما را به دادگاه می‌برد.

وی تصریح کرد: شهرداری امکان ساخت و افزایش اردوگاه را دارد اما عوامل قضایی باید در این اماکن مستقر شوند چرا که همان معتادی که تا دیروز کارتن‌خواب بوده اگر در اماکن شهرداری فوت کند چند مدعی و خونخواه پیدا خواهد کرد.

احداث 5 هزار پارکینگ در نقاط پر ترافیک

شهردار شیراز در ادامه این نشست بیان کرد: تمام کارهای لازم برای اجرای محدوده طرح ترافیک این شهر انجام شده و علاوه بر خطوط ویژه اتوبوسرانی، 5 هزار واحد پارکینگ بر روی سطح زمین در گلوگاه‌های ترافیکی احداث شده است.

پاک فطرت اضافه کرد: اگر وزارت کشور مجوز اجرای طرح ترافیک را ابلاغ کند تردد به محدوده مرکزی شهر و اطراف حرم کنترل شدهو  بسیاری از افراد با حمل‌و‌نقل عمومی در دسترس، خود را به اماکن مقدس رسانده و مسیر کوتاهی را پیاده‌روی می‌کنند و تنها استثنای این امر در مورد معلولان و جانبازان است.

وی این امر را موجب آرام شدن شهر و افزوده شدن فضای معنوی اطراف حرم‌های مذهبی دانست که در راستای تحقق سومین حرم اهل بیت (ع) است.

پاک فطرت سپس از آموزش هفتگی رانندگان اتوبوس و تاکسی سخن گفت و افزود: ما برای ساعاتی که رانندگان در کلاس حضور می‌یابند مبالغی را پرداخت می‌کنیم که این افراد از کسب و کار خود باز نمانند.

شهرداری الکترونیک در دست تکمیل است

مدیر شهری شیراز همچنین اظهار داشت: در حال حاضر برون‌سپاری وظایف شهرداری در حال انجام است و از 225 وظیفه، 77 مورد به دفاتر پیشخوان خدمات دولت واگذار می‌شود.

وی افزود: روند الکترونیک شدن خدمات در نهایت باید به آنجا منتهی شود که شهروند بدون نیاز به خروج از خانه بتواند از طریق اینترنت درخواست ارائه داده، فرم پر کند و پاسخ بگیرد.

وی در مورد برخی شایعات در مورد زمین‌های افزوده شده به برخی قبرستان‌های شیراز نیز تاکید کرد که در 95 درصد موارد این زمین‌ها مالکی ندارد و غصب در مورد آن صدق نمی‌کند چرا که شهرداری این زمین‌ها را از منابع طبیعی خریداری کرده است.

سرانه نگهداری شهر برای هر شهروند 800 هزار تومان

شهردار شیراز در ادامه دیدار خود با اعضای جامعه روحانیت این شهر تصریح کرد: سرانه نگهداری شهر برای هر شهروند حدود 800 هزار تومان است و بر روی کاغذ یک خانواده متوسط برای نظافت خیابان و کوچه، جمع‌آوری زباله، فضای سبز، فضای تفریح و ورزش، مبلمان شهری و پارکینگ و ... باید 4 میلیون تومان بپردازد.

پاک فطرت افزود: شهرداری اگر پول برق پارک‌ها و بوستان‌های خود را نپردازد با خاموشی آن مواجه می‌شود و تمام این مبالغ از عوارض خود مردم تامین شده است.

وی ادامه داد: توزیع بودجه شهرداری بر عهده شورا است و شهرداری تا آنجا که بتواند به تعمیر مساجد و اماکن مذهبی کمک می‌کند.

این مسئول شهری خاطرنشان کرد: ساخت چند مسجد فاخر با معماری ویژه را در دستور کار داریم و سال گذشته 30 زمین را به رایگان برای ساخت حسینیه و مسجد در اختیار قرار داده‌ایم.

مخالفت همسایگان با ساخت سرویس بهداشتی عمومی

پاک فطرت بیان کرد: در مورد کمبود سرویس بهداشتی گاه شهرداری می‌خواهد در جایی اقدام به ساخت کند اما یا زمین وجود ندارد یا وجود دارد و همسایگان با ساخت آن مخالفت می‌کنند.

وی افزود: در این زمینه باید شورا مصوب کند که اماکن تجاری و اداری در ازای تخفیف در عوارض موظف به ساخت چند چشمه سرویس بهداشتی با کاربری خصوصی و عمومی شوند.

شهردار شیراز همچنین از احداث 300 چشمه سرویس بهداشتی در سال گذشته خبر داد.

شهر باید دروازه داشته باشد

این مدیر شهری در ادامه گفت: با توجه به آن که 65 درصد معتادان استان فارسی نیستند و در عرض یک هفته شیرآلات سرویس‌های بهداشتی سطح شهر سرقت می‌شود، باید از ورود معتادان غیر بومی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: نباید هر کس با یک خودروی قراضه بتواند راه شهر را در پیش گرفته و در آن هر کاری می‌خواهد انجام دهد چرا که این شهرها محل زندگی مردم و خانواده‌های آنان است.

پاک فطرت در همین زمینه از تهیه طرح برای ورودی‌های شیراز خبر داد و گفت: از سمت اهواز و بوشهر و همچنین فسا مجموعه‌هایی را با امکانات ویژه و زیبا راه‌اندازی کرده و امکان استقرار پلیس را نیز فراهم خواهیم کرد.

وی از در دست ساخت بودن 9 پارکینگ طبقاتی خبر داد و اضافه کرد: در خلد برین و دروازه کازرون حدود یک‌هزار واحد پارک در حال اتمام است و به زودی با برداشتن تجاری‌های نامناسب معبر امامزاده را در دروازه کازرون خواهیم گشود.

پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: قبرستان دارالسلام شناسنامه شیراز است و با همکاری اوقاف و میراث فرهنگی طرح ساماندهی این مکان اجرا شده و حدود و ثغور آن بسته می‌شود و فضای سبز نیز در آن احداث خواهد شد.

انتهای پیام/2448/ح40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول