اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نیش‌ کشنده جاده‌های‌ کهگیلویه و بویراحمد بر تن عابران

جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد این روزها به قتلگاهی برای عابران تبدیل شده‌اند.

نیش‌ کشنده جاده‌های‌ کهگیلویه و بویراحمد بر تن عابران

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، یکی از مؤلفه‌های مهم برای نیل به توسعه در مراکز استان‌ها، محورهای ارتباطی و مواصلاتی است که بیشتر این مراکز را به عنوان قلب ارتباطی مناطق معرفی می‌کنند.

در این میان آن‌چه بیشتر از همه خودنمایی می‌کند این که راه‌ها به عنوان اصلی‌ترین محورهای ارتباطی در دوران حاضر باید دارای استانداردهایی باشند که به تسهیل عبور و مرور منجر شود.

امروزه در ایران جاده‌ها اصلی‌ترین محور ارتباطی و حمل و نقل بار و مسافر هستند و دوربین‌های ترددشمار پلیس در جاده‌های کشور میلیون‌ها تردد را ثبت می‌کنند.

بی‌شک اگر محور ارتباطی دارای نواقصی باشد در کنار سایر عوامل قرار می‌گیرد و حوادث دلخراشی را رقم می‌زند.

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خاص که کوهستانی، خشک و یا توأمان هر دوی آنها بوده از دیرباز تاکنون مشکلات فراوانی در زمینه جاده‌ها داشته است.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، در زمینه راهسازی در این استان انقلابی صورت گرفته اما همچنان مشکلات اساسی در زمینه جاده دارد.

انگار روزی که تصادف جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد رخ ندهد، معجزه شده چرا که هر روز شاهد تصادف‌های خونبار و اخبار آن‌ها در رسانه‌های استان هستیم و متاسفانه جان تعداد زیادی از هموطنان‌ در این راه‌های نا ایمن گرفته می‌شود.

اما در این میان، هنوز مدیران استان نتوانسته‌اند راه‌هایی ایمن ایجاد کنند توقف بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی استان به دلیل کمبود اعتبار شاهد این مدعاست.

اما باید گفت که کهگیلویه و بویراحمد به دو دلیل اساسی نیاز به شبکه راهی گسترده دارد اول اینکه در کریدور شمال به جنوب و بالعکس قرار گرفته و محور ترانزیتی و مسافری است و دوم دارای ظرفیت‌های گردشگری است که یکی از لازمه‌های ورود گردشگران به استان همین وجود راه‌ها خواهد بود.

نگاه مدیران اما تفاوت دارد، به نظر در شرایط کنونی کشور ایجاد جاده‌های بزرگ چندان میسر نیست به همین خاطر مسئولانی که دست بر زانو نشسته تا اعتباری بیاید و دست به راهسازی بزنند به نظر به بیراهه می‌روند و «فردا دیر است».

چرا که هر روز این قاتلان به قولی خوش خط و خال جان انسان‌ها و مسافران بی‌گناه را می‌گیرند. در این شرایط بهترین راه حل حذف نقاط حادثه‌خیز است که همتی برای رفع آن‌ها نیست.

مشکلات روشنایی برخی تونل‌ها، پیچ‌های تند و خطرناک، مشکلات آسفالت جاده‌ها و غیره محدودند و با کمترین هزینه نیز قابل رفع بوده که می‌توانند مقابل بسیاری از خطرات جاده‌ای را بگیرند.

افزایش 50 درصدی تلفات جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 50 درصد رشد تلفات تصادفی نسبت به سال گذشته در استان داشته‌ایم.

این گفته استاندار نشان از عمق فاجعه است با بالارفتن ترددها در جاده‌های استان ظرفیت محدود راه‌های آن مشخص می‌شود و به همین خاطر است که تلفات جاده‌ای به سرعت بالا می‌رود.

سیدحسین صابری دستور به تکمیل زیرساخت‌ها می‌دهد و می‌گوید: یکی از مشکلات در استان ما به جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی برمی‌گردد که لازم است برای هموار کردن مسیر توسعه استان این زیرساخت اصلی هر چه زودتر تکمیل شود.

اما ظاهرا این نیز از همان دستورهای زودتر استاندار است که در بسیاری زمینه‌ها، از جمله مسکن مهر، وضعیت خط‌کشی خیابان‌های یاسوج، موضوع ترافیک یاسوج، جریان منابع طبیعی استان و بسیاری دیگر منتج به نتیجه نشد و همین سابقه نشان می‌دهد که به این اقدامات نباید به این زودی امیدوار بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از این حل مسائل جاده‌ای استان را به دولت‌های نهم و دهم منتسب می‌کند که در این زمینه نیز باید یادآور شد که «کار را آن کرد که تمام کرد»، اگر فعالیت‌های زیادی در زمینه راه‌های استان انجام گرفته پس این همه مشکل جاده‌ای چیست.

صابری در ادامه می‌گوید: آمار نشان می‌دهد که از فروردین امسال تاکنون که شش ماه از سال می‌گذرد 78 نفر از هم‌وطنان و هم استانی‌ها را در این جاده‌ها از دست داده‌ایم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ما در برنامه داریم که سالی 10 درصد از آمار تصادفات و تلفات جانی کم شود اما این آمار نشان می‌دهد که نه تنها کاهش نداشته‌ایم بلکه 26 نفر یعنی 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

باید گفت که تنها بخشی از علت تصادفات استان مربوط به وضعیت راه است. عدم توانایی رانندگی، سیستم آشفته حمل و نقل بین شهری استان، نظارت پلیس در کنار مشکل راه‌ها این حوادث را رقم می‌زنند و بهتر است همگام با جاده این مسائل نیز رفع شوند.

تمام محورهای استان مشکل دارند

در این میان هر روز خبر از مشکل‌دار بودن جاده‌های تمام نقاط استان به گوش می‌رسد. محور سی‌سخت، دشت‌روم، بابامیدان، باشت و ... همواره خبرساز بوده‌اند.

پروژه اصلاح جاده یاسوج به سی‌سخت یکی از پروژه‌های راهسازی این شهرستان است که آن طور که گفته می‌شود به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش می‌رود.

رئیس شورای فنی استان نشست در این شورا بر تسریع در روند اجرایی این پروژه با توجه به حادثه‌خیز بودن آن و عبور گردشگران از آن تاکید کرد.

سید حسین کاظمی افزود: تعلل در احداث این محور موجب بروز حوادث رانندگی شده است.

وی بیان داشت: نقاط حادثه‌خیز گردنه «قلیونی» و «پل کلو» در این محور نیز باید حذف و اصلاح شوند.

اما اگر تاکید کارساز بود که همگان بر اصلاح این محور تاکید دارند رئیس شورای فنی استان قطعا می‌داند که عموم آگاهند که تعلل در ساخت محورهای اصلی موجب بروز حوادث می‌شود.

به همین خاطر به جای تاکید بر اصلاح به عنوان مسئولی دلسوز در محل فعالیت حضور یابند و شورای فنی استان مشکلات و علت تعلل در ساخت این راه را مورد بررسی قرار دهند و موانع را حذف کنند.

اما از محور سی‌سخت که بگذریم به محور دشتروم و به قول استاندار «قتلگاه » می‌رسیم محوری که در آخرین تصادف خانواده‌ای پنج نفره را به کام کشید و بعد از آن پلیس راه پیمانکار را مقصر اعلام کرد اما آیا با مقصر شمردن پیمانکار مشکل این محور حل شد؟

این محور را اگر چه حسین صابری به قتلگاه تشبیه کرد و به حل سریع مشکلات آن تاکید کرد اما اینجا نیز این زودترهای استاندار کارساز نشد و راه و شهرسازی دغدغه‌ای از خود برای اصلاح این محور و حذف مشکلات آن نشان نداد و مانند بسیاری پروژه‌های خطرآفرین دیگر مدتی خبرساز بود و بعد فراموش شد.

کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این پروژه گفت: حتی پنج درصد اصول فنی در این پروژه رعایت نشده است.

وی افزود: این گونه کار کردن خدمت نیست بلکه خیانت است و باید پاسخ‌گوی مردم بود. بخش‌هایی از آسفالت انجام شده در منطقه تنگ کناره نیز تخریب شده و برخی اصول فنی رعایت نشده است.

کاظمی این جاده را یک محور ارتباطی مهم و ملی دانست و خواستار نظارت بیشتر اداره‌کل راه و شهرسازی بر این پروژه شد.

اما کاظمی بازهم راه را نشان نمی‌دهد و بر همان تاکید قناعت می‌کند. راه‌حل این مشکل در نظارت بیشتر نیست. این مشکل تا حادثه ای غمبار دیگر را رقم نزده است باید حل شود.

به حتم جان انسان‌ها در دین مقدس اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی مهم است. مسئولان با اینکه می‌دانند هر لحظه ممکن است این محور جان بی‌گناهی را بگیرد اما اقدامی نمی‌کنند.

به هر حال اگر به مطالعه موردی هر کدام از محورهای استان بپردازیم می‌توانیم مشکلات آن‌ها را لیست کنیم و بهتر است مسئولان استان به ویژه راه و شهرسازی که حتی دغدغه‌ای را نیز از خود نشان نداده است برای حل مشکلات اقدام کنند.

نمی‌گوییم مسئولان پس از حوادث مانند کشورهای اروپایی که باید مسلمان الگویی برای آنها باشد، استعفا بدهند اما حداقل نگذارنند حوادث تلخ تکرار شوند.

------------------------

گزارش: پیمان فرامرزی

------------------------

انتهای پیام/2571/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول