اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس به مناسبت روز سینما

کات؛سینما سینما نیست/ ناجی سینما کیست!

سینما ساختارمند و ساختار پذیر است، گاهی راستگو و گاه دروغ پرداز است، سینما به شور وا می‎دارد و به هیجان می‎کشاند اما سینمای این روزها خالی از سناریوی سالم است کات!سینما سینما نیست.

کات؛سینما سینما نیست/ ناجی سینما کیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سینما ساختارمند و ساختار پذیر است، سینما راستگو و دروغ پرداز است، سینما گاهی به شور وا می‎دارد و به هیجان می‎کشاند، سینما زندگی و گاه گذری بر مرگ است، سینما پیروزی در پی شکست است، سینما می‎آموزد، می‎آفریند شکل می‎دهد و هویت می‎سازد. روز ملی سینما فرصتی برای تفکر و آسیب‎شناسی وضعیت سینما است، چرا که سینما با کل حیات یک ملت سر و کار دارد.

21 شهریورماه روز سینما است و اکنون 113 سال است که سینما در ایران دایر شده است یعنی از سال 1279 هجری شمسی زمانی که ابراهیم خان عکاس باشی به همراه پدرش به اتریش رفت و با سینما آشنا شد.

وی در بازگشت به وطن وسایل سینما را همراه داشت. اولین فیلم ساخته شده ایرانی آبی و دابی نام داشت یک فیلم کوتاه صامت که هیچ وقت اکران عمومی نشد. بعد از آن فیلم دیگری با نام حاجی‌آقا اکتور سینما در سال 1311 ساخته شد که آن هم با اقبال عمومی روبرو نشد.

تا این که اولین فیلم سینمایی با کلام به نام دختر لر به کارگردانی اردشیر ایرانی ساخته شد که مورد توجه مردم قرار گرفت.

هر ساله در این روز یعنی 21شهریورماه جشنی در خانه سینمای ایران برگزار می‎شود، جشن امسال روز سینما همزمان با بازگشایی مجدد خانه سینما است.

اما پیشرفت سینمای ایران در طول این 113 سال روند قابل قبولی نداشته است، به شکلی که می‎توان این روند را تعبیر بر عقب‎گرد سینمای ایران در سال‎های اخیر نمود.

*روند سینمای ایران به شکل یک سینمای موسمی است

روند سینمای ایران به شکل یک سینمای موسمی است و  در سال‎های گذشته به سمت فیلم‎های طنزگونه بی‎ارزش در حرکت بوده است.

بسیاری از کارگردانان و دست اندرکاران سینما دلیل حرکت سینما به سمت فیلم‎های طنز را استقبال و تقاضای مردم می‎دانند، اما در مقابل استقبال مردم از فیلم‎های ارزشی استدلالی برای نفی این سخن سینماگران است.

همچنین بسیاری از منتقدان معتقد هستند مردم ایران از فیلم‎های اجتماعی و جامعه محور استقبال بیشتری می‎کنند.

روند ساخت فیلم درسینمای کنونی مانند ساختمان سازی‎های بی‎جا و بدون کارشناسی است که دردسرهای فراوانی را برای شهرنشینان به وجود آورده است، فیلم‎هایی که آثار مخرب آن غیر قابل جبران است.

سینما، جادوی قرن 21 زبان تاثیرگذاری دارد، که می‎تواند در درونیات و شخصیت‎های انسان‎ها تاثیر بسازایی داشته باشد، که این هنر باید به سمت تعالی انسان‎ها پیش برود.

امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سینما این عجوبه و آیینه جادوئی قرن، با تکنیک‎های منحصر به‌فرد توانسته است، در بین هنرهای دیگر و با وام گیری از بیشتر آنها جای پایی برای خود باز نماید و هر روز که می‎گذرد، با ابداعات دیگر بر جذابیت‎هایش افزوده می‎شود، اما محتوا چیزی است که روز به روز از سینمای ایران کاسته می‎شود.

*تنها 23 درصد مردم اصفهان به سینما می‎روند

اصفهان  به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام کمتر با هنر سینما مأنوس شده است و اصفهانی‎ها کمتر به این هنر توجه کرده ‎اند و به شکلی که تماشاگران سینماهای اصفهان در اکثر روزهای سال به تعداد انگشتان دست هم نمی‎رسد بسیاری از مسئولان معتقد هستند که مردم اصفهان بیشتر به سمت هنرهای تجسمی گرایش دارند و کمتر مجذوب سینما و جلوه‎ها آن می‎شوند، برخی دیگر معتقد هستندکه سینمای کنونی نمی‎تواند مردم با درایت اصفهان را اغنا کند.

شاخص‌های فرهنگ عمومی استان نشان می‌دهد که تنها 23 درصد مردم اصفهان به سینما می‎روند، که این آمار برای شهر اصفهان که به عنوان یک شهر فرهنگی و هنری شناخته می‎شود قابل قبول نیست.

سرپرست انجمن سینمای جوانان اصفهان گفت: علت عدم علاقه مردم اصفهان به سینما، کیفیت پائین سینماهای اصفهان است.

وی افزود: سینماهای اصفهان در یک مکان خاص متمرکز شده است که این امر مانع از دسترسی همه مردم به سینماها شده است.

سید محمد طباطبائی ادامه داد: مخاطبان سینما در اصفهان به خاطر فضاسازی نامطلوب سینماها ریزش داشته است.

بله، فیلم جذاب و با کیفیت تنها در صورتی می‌تواند رضایت مخاطب را جلب کند که در سالنی استاندارد اکران شود، در ترسیم معادله سینما و مخاطب، نقش محل نمایش فیلم، اهمیتی به‌ سزا دارد، به ‌طوری که نمی‌توان به نقش و اهمیت مخاطب در سینما اشاره کرد و در این میان سهم سالن‌های سینما را در نظر نگرفت.

21 شهریورماه تنها روزی برای جشن گرفتن نیست بلکه روزی برای تأمل بر افول این صنعت است،

سینماگران و سالن‌داران باید مسئله مخاطب‌محوری را سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که این مخاطبان هستند که حق انتخاب دارند و ارتقای کیفیت سالن‌های سینما و ارائه سرویس‌های دلخواه آنان ابزاری است که با آنها می‌توان به خواسته و سلیقه مخاطبان احترام گذاشت.

اولویت اول سینماداران باید رضایت مردم باشد زیرا آنان هستند که‌ سینما را نجات می‌دهند و اگر خواسته‌های آنان عملی نشود قطعا سینما به بیراهه می‌رود.

--------------------------

گزارش از مریم سرلک

--------------------------

انتهای پیام/63019/ل40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول