اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قم کلانشهری تنها با 3 سینما

به دلیل کمبود مراکز تفریحی، سینماها در شهر قم از استقبال خوبی برخوردار هستند و این موضوع نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

قم کلانشهری تنها با 3 سینما

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سابقه سینما رفتن مردم قم به سال 1348 برمی‌گردد؛ نخستین سینمای این شهر «دروازه طلایی» که به گلدین گیت نیز شهرت داشت در خیابان امام تاسیس شد؛ جایی که اکنون مدرسه مرعشیه نام دارد؛ نخستین فیلمی که در این سینما به نمایش گذاشته شد هم مستندی به نام « خانه خدا» با موضوع مناسک حج بود.

علی بشارتیان مدیر سینمای دروازه طلایی در نامه‌ای به ساواک می‌نویسد: «...سالن سینما بزرگ و مجلل و تعداد هزار و 200 نفر گنجایش دارد در دو - سه ماهه اول افتتاح استقبال بی‌نظیری شد؛ یک فیلم ایرانی را شش تا هفت روز و فیلم‌های خارجی را دو تا سه روز نمایش می‌دادم ولی دیگر عادی شده، (علاقه مندان) سینما در قم درحال حاضر بین 10 تا12 هزار نفر در سال است و اکنون بهترین فیلم ایرانی را سه تا پنج روز بیشتر نمی‌توان نگه‌داشت و بهترین فیلم آمریکایی یک یا دو روز در قم بیشتر فروش نداشت اگر روزهای اول فیلم یکی دو سانس پر شود روزهای بعد نصف سالن هم پر نخواهد شد؛ روز چهارم به 40 تا 50 نفر هم نخواهد رسید؛ استنباط می‌کنم تا دو سال دیگر همین یک سینما کافی است.»

این سینما در سال 1354 در پی یک آتش‌سوزی به طور کامل تعطیل شد.

روز- داخلی- دفتر خبرگزاری

شماره‌ سینماها و مسئولان سینمایی قم را جست‌و‌جو می‌کنم، مثل همیشه صحبت کردن با مسئولان قسمت سخت کار است؛ اصرار‌های من برای مصاحبه تلفنی به جایی نمی‌رسد و سئوالات را فکس می‌کنم.

شماره مدیر سینما تربیت یکی از سینماهای قدیمی قم را می‌گیرم؛ این سینما که متعلق به آموزش و پروش است 466 صندلی دارد و مزیت آن نسبت به دو سینمای دیگر واقع شدن در مرکز شهر و دسترسی مناسب است.

با محمدتقی خوشرو دارای 22 سال سابقه در مدیریت سینما تربیت یا همان سینما پیش‌آهنگی قدیم، گفت‌وگو می‌کنم.

وی مردم قم را علاقه‌مند به سینما می‌داند و می‌گوید: با توجه به اعلام آمار مراکز پخش و فروش فیلم‌های سینمایی تعداد تماشاچیان قمی نسبت به شهرهایی هم‌جمعیت مثل کاشان و اراک بیشتر است.

او سه‌شنبه‌ها را شلوغ‌ترین روزهای سینما می‌داند و ادامه می‌دهد: گرچه استقبال مردم در پنج سال اخیر به‌علت تنوع شبکه‌های تلویزیون و انتشار سی‌دی فیلم‌های سینمایی کمتر شده اما سه‌شنبه با توجه به نیم‌بها بودن بلیط، استقبال همچنان خوب است.

خوشرو با اشاره به کاهش 30 درصدی استقبال مخاطبان در هفته‌های اول اکران فیلم نسبت به هفته‌های آخر می‌گوید: شهروندان قمی سلیقه خاص خود را در انتخاب فیلم دارند و فیلم‌هایی با محتوای دفاع مقدس، مذهبی و برخی کارهای طنز را می‌پسندند.

خوشرو وجود امکانات رفاهی را عاملی در افزایش مخاطب سینما می‌داند.

روز - خارجی - خیابان شهیدان فاطمی – روبه‌روی سینما تربیت

حدود 20 نفری شامل چندتایی زوج و تعدادی خانم که همگی بین 20 تا 30 سال سن دارند مقابل درب سینما منتظر اجازه ورود هستند؛ در صف بلیط می‌ایستم و در پیاده روی باریک خیابان به زحمت جایی برای ایستادن پیدا می‌کنم.

به جمع یک گروه دوستانه می‌روم و از اینکه چرا سینما را برای تفریح انتخاب کرده‌اند می‌پرسم، یکی از دختران که جوان‌ترین عضو جمع است با خنده می‌گوید: «آخه قهوه خونه راهمون نمیدن».

لعیا یکی دیگر از دخترها در پاسخ به سئوالم می‌گوید: قم مکانی برای تفریح ندارد؛ سینما تفریحی ارزان و جای خوبی برای گذراندن اوقات بیکاری است.

درست راس ساعت اجازه ورود می‌دهند...

روز- داخلی - سینما تربیت - سالن نمایش فیلم

تاریکی مطلق، از ترس اینکه زمین نخورم  قدم‌های کوتاه برمی‌دارم، به سختی موبایلم را پیدا می‌کنم و با استفاد از نور آن در ردیف وسط جایی را برای نشستن انتخاب می‌کنم؛ با شروع فیلم می‌توانم سالن پر از جمعیت را ببینم.

فیلم که تمام می‌شود از خانمی که کنارم نشسته می‌پرسم، همیشه سینما می‌آیید؟ می‌گوید: اهل سینما نیستم آخرین بار یک‌سال قبل برای فیلم قلاده‌های طلا به سینما آمدم؛ این‌بار هم چون فیلم خوبی بود برای تماشای آن به سینما آمدم.

روز ـ داخلی ـ خیابان شهیدان فاطمی ـ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم

وقتی از رسیدن جواب فکس ناامید شدم تصمیم گرفتم حضوری برای دریافت پاسخ سئوالات به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم بروم.

ساختمانی کنار نگارستان فرهنگ، از پله‌ها بالا می‌روم تا طبقه سوم، وارد اتاق سمعی بصری می‌شوم؛ یک میز کار با چهار صندلی برای ارباب رجوع، ال‌سی‌دی روی دیوار سریال زیر آسمان شهر را از شبکه آی فیلم نشان می‌دهد.

با مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به گفت‌وگو می‌نشینم؛ وی تعداد سینماهای فعال شهر قم را سه باب به نام‌های شهر آفتاب، تربیت و وتوس و سه باب سینمای غیر فعال با نزدیک به دو هزار صندلی فعال و 950 صندلی غیرفعال عنوان می‌کند.

کاظم رضوانی می‌گوید: از سال گذشته تا کنون سه درخواست برای تاسیس سینما عملیاتی و پرونده آن‌ها به کمیسیون ماده پنج ارجاع شده است.

این‌که قیمت بلیط سینماها بر چه اساسی تعیین می‌شود سوالی است که رضوانی در پاسخ آن به درجه بندی سینما اشاره و می‌گوید: ظرفیت سالن سینما، تهویه مطبوع، طول و عرض صندلی و فاصله آن با ردیف جلویی، سیستم صوت و پخش صدا، فاصله پرده اکران و ... از معیارهای درجه بندی سینما و تعیین نرخ بلیط است.

در حال حاضر کلانشهر قم دارای سه سینمای فعال است که به جز سینما تربیت که در خیابان شهیدان فاطمی و به نوعی مرکز شهر است دو سینمای دیگر یعنی سینما وتوس و شهرآفتاب در حاشیه شهر واقع شده‌اند؛ سینما وتوس تنها سینمای استاندارد شهر قم است؛ شاید بتوان گفت به دلیل کمبود مراکز تفریحی، سینماها در این شهر از استقبال خوبی برخوردار هستند که این موضوع نیازمند نگاه ویژه مسئولان به استانداردسازی سینماها و جلب رضایت هرچه بیشتر همشهریان است.

=============

گزارش: سعیده سخایی

=============

انتهای پیام/2258/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول