اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت حمایت شهرداری

سینما قدس همدان «پردیس» می‌شود

سینما قدس در حال حاضر به عنوان فعال‌ترین سینمای همدان به اکران فیلم‌ها می‌پردازد که در صورت حمایت شهرداری، به مانند سینما آزادی تهران به یک مجتمع تجاری فرهنگی تبدیل می‌شود.

سینما قدس همدان «پردیس» می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان فرهنگ و هنر معرف افکار و عقاید هر سرزمینی است و در جلوه‌های مختلفی بروز می‌‌کند.

در دنیا فرهنگی به نام سینما وجود دارد که هنر هفتم تلقی می‌شود، مخاطبان فراوانی را به سمت خود می‌کشاند تا تازه‌های فیلم را در این سالن تاریک اما دوست داشتنی به نظاره بنشینند.

سینما ذوق، فن و علم را در هم می‌آمیزد و در اصطلاح «سی نما» را در برابر دیدگان جماعت علاقه‌مند به تصویر می‌کشد.

سینما به منزله یک وسیله فرهنگی آموزشی نقش مهمی را به خصوص در کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند.

سینما در ایران هم از دیرباز طرفداران خاص خود را داشته است، در استان همدان پیش از انقلاب در سال 1337 سینما «هما» در محل فعلی سینما قدس همدان به صورت یک سالن لژ و بالکن با ظرفیت 520 صندلی و دو دستگاه آپارات آغاز به کار کرد.

در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 1357، سینما قدس به آتش کشیده شد و در سال 1361 با ظرفیت 500 صندلی در دو سالن لژ و بالکن با دو دستگاه آپارات زایس و بویر توسط بنیاد مستضعفان بازسازی و راه‌اندازی شد.

سینماهای قدس و فلسطین در شهر همدان و سینما بهمن در ملایر از سال 1373 به مدت 10 سال به مالکیت و مدیریت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کشور اداره می‌شد و پس از آن با تأسیس حوزه هنری استان، اداره آن به این حوزه محول شد.

در شهر همدان سینما قدس در حال حاضر به عنوان فعال‌ترین سینمای شهر و شاید استان در دو سالن شماره 1 و 2 به اکران فیلم‌ها همزمان با پایتخت می‌پردازد و به دلیل موقعیت مناسب مکانی از اقبال خوب مردم برخوردار است.

این سینما به تنهایی جوابگوی نیازهای شهر همدان و در وسعت بالاتر استان همدان نیست.

در صورت تزریق بودجه در آینده‌ای نزدیک سالن‌های 1 و 2 سینما فلسطین پس از گذشت سال‌ها از آغاز بازسازی و مرمت، به کمک فرهنگ سینمایی شهر همدان می‌آید.

سینما کانون همدان را نیز نباید از نظر دور داشت، این سینما با مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان همدان در یک سالن به اکران فیلم برای علاقمندان می‌پردازد.

حال در خصوص فعال‌ترین سینمای شهر همدان و یا به تعبیری استان همدان پای سخنان رئیس حوزه هنری استان همدان می‌نشینیم.

سیدمحمدباقر حسینی‌سیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به آغاز فعالیت بعد از انقلاب سینما قدس در سال 61 اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سالن شماره یک این سینما با ظرفیت 500 صندلی به اکران فیلم‌ها‌ی‌ سینمایی همزمان با تهران می‌پردازد                                                                               

وی با اعلام اینکه سالن دو این سینما با ظرفیت 84 صندلی آماده ارائه خدمات به هنردوستان همدانی است، افزود: این سالن با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیون در سال 83 فعال شد و پس از بازسازی هر دو سالن در بیست‌ و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به میزبانی همدان در سال 86، شکیل‌تر و بهتر از قبل به کار خود ادامه می‌دهد.

رئیس حوزه هنری همدان اظهار داشت: با گذشت 6 سال از این بازسازی، این سینما باز هم در بحث کفپوش و صندلی‌ها نیاز به بازسازی و بهسازی دارد که آن هم در صورت وجود اعتبار و تخصیص بودجه امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به تجهیز سالن‌های سینماقدس همدان به سیستم پخش دیجیتالی در سال 91، سیستم اطفای حریق و ایمنی این سینما را کاملاً به روز عنوان کرد و گفت: کافی‌شاپی نیز در طبقه بالای این سینما فعال شده و بوفه سینما هم به خوبی اقلام مورد نیاز تماشاگران فیلم را فراهم می‌کند.

حسینی‌سیر از افتتاح فروشگاه محصولات فرهنگی همزمان با عید فطر سال جاری سخن گفت و ابراز داشت: با توجه به نیازسنجی مخاطبان در استان و دسترسی محدود به برخی محصولات فرهنگی که با فرهنگ ایرانی اسلامی هم‌استانی‌ها هماهنگ باشد، حوزه هنری استان همدان اقدام به افتتاح این فروشگاه کرد.

وی ادامه داد: این فروشگاه متعلق به حوزه هنری استان و در محل سینما قدس تأسیس شده و به عرضه محصولات فرهنگی از قبیل تابلوهای متنوع کاشی‌کاری با نقوش و خطوط اسلامی هنری و لوح‌‏های فشرده شامل فیلم و نرم‌افزارهای مناسب خانواده ایرانی اقدام کرده است.

رئیس حوزه هنری استان همدان، به ارائه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها با طرح‌های ایرانی اسلامی در این فروشگاه اشاره کرد و گفت: دفترهایی با طرح‌های «شکرستان» و «ثمین و ثنا» با موضوعات دینی و با طراحی زیبا و مد نظر قرار دادن جنبه‌های هنری در این فروشگاه عرضه می‌شود.

*ساختمان اصلی حوزه هنری به اعتبارات چشم دوخته

وی ادامه داد: حوزه هنری همدان، پیش‌تر از زمستان 89، فروشگاه کتاب سوره (نمایندگی انتشارات سوره در استان) را در سمت دیگر سینما دس افتتاح کرد تا کتاب‌هایی با موضوع تاریخ هنر، ادبیات دفاع مقدس و انقلاب و تاریخ شفاهی به راحتی در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

حسینی‌سیر به سینما «آزادی» تهران و مشارکت شهرداری تهران در بازسازی و تبدیل آن به یک مجتمع تجاری فرهنگی در سال 85 اشاره کرد و گفت: حوزه هنری استان همدان نیز این پیشنهاد را در قالب دو نامه به شهرداری همدان داده و امیدواریم به همت شهرداری این طرح عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: اگر مجتمع تجاری فرهنگی سینماقدس محقق شود گام بلندی در فرهنگ همدان برداشته خواهد شد.

رئیس حوزه هنری همدان افتتاح پارکینگ «سینا» در محوطه پشت سینما قدس همدان را در رفع مشکل پارک خودروها و سهولت بازدید علاقمندان از مجتمع مؤثر دانست.

وی ادامه داد: با تحقق این امر سینماقدس، مجموعه‌ای خواهد شد که واحدهای تجاری و فرهنگی را در کنار هم گرد آورده و مهدکودک، شهر بازی کوچک، سالن‌های تخصصی تئاتر و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، سالن‌های اکران فیلم بهتر و بسیاری از امکانات دیگر برای ارتقای هنر و فرهنگ استان را فراهم می‌کند.

حسینی‌سیر با بیان اینکه تالار فجر شهرداری همدان به عنوان سالن تئاتر از قدیم‌الایام در همدان مشغول فعالیت بوده اما امروز بیشتر از آن برای همایش‌ها و جلسات استفاده می‌شود، افزود: امیدواریم شهرداری از امکانات و توانمندی‌های خود برای به ثمر نشستن طرح مجتمع فرهنگی سینماقدس بهره بگیرد و بیش از پیش به یاری فرهنگ و هنر استان بیاید.

وی با بیان اینکه ساختمان فعلی حوزه هنری استان استیجاری است، گفت: ساختمان جدید در حال احداث این حوزه در خیابان بوعلی پشت سینما قدس همدان به اعتبارات چشم دوخته است.

رئیس حوزه هنری استان همدان با اشاره به اینکه این پروژه تا تکمیل اسکلت، دیوارها و سقف پیش‌رفته است، ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال 93 شاهد افتتاح این ساختمان باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: با افتتاح ساختمان جدید حوز هنری استان در آینده‌ای نزدیک اگر سینما قدس همدان به همین منوال هم بماند، طرحی برای اتصال ساختمان حوزه هنری با سینما قدس از طریق راهروها داریم تا دسترسی به هر دو ساختمان از هر دو طرف مقدور باشد.

وی با تشریح معماری و نقشه داخلی این ساختمان ابراز داشت: در این ساختمان قصد داریم کتابخانه تخصصی بیش از پیش تقویت شود و یک سالن چندمنظوره 80 نفری نیز پیش‌بینی شده است.

حسینی‌سیر در پایان سخنانش نگارخانه خوب و استاندارد، سالن ضبط صدا، اجرای گروه همسرایان و توسعه فعالیت‌های حوزه هنری را در گرو بهره‌برداری از ساختمان جدید و وسعت فضای فیزیکی دانست و اذعان کرد: هرگز به دنبال بهانه‌تراشی نبوده‌ایم و در حال حاضر هم در ساختمان استیجاری فعلی با وجود حداقل فضا، امکانات و بودجه تمام تلاش خود را برای انجام کارها به نحو احسن انجام می‌دهیم.

========

زهرا عسگری

========

انتهای پیام/89025/س40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول