اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سینما فلسطین نیمه‌جان رها شده است

سینما فلسطین همدان، در گردونه بی‌سابقه‌ترین پروژه بازسازی، دست و پا می‌زند به طوری که پس از گذشت هشت سال هنوز هم آماده نشده و منتظر اکران فیلم‌ است.

سینما فلسطین نیمه‌جان رها شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مدت‌هاست در ایران‌زمین شهری به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن لقب گرفته است، شهری برخاسته از فرهنگی کهن و بینشی والا.

این شهر که مادها آن را هگمتانه نامیدند و بعدها با تغییر شکل این کلمه «همدان» خوانده شد از لحاظ جمعیت، چهاردهمین و از لحاظ مساحت، بیست و سومین استان کشور محسوب می‌‌شود.

قریب به پنج سال است که همدان به جرگه کلانشهرهای کشور پیوسته، اما آیا فقط باید به این عنوان بسنده کرد یا لازم است در عمل هم مصادیق کلانشهر بودن را در آن تحقق بخشید؟

علاوه بر آنکه فرهنگ در تمدن و تاریخ یک کشور نقش به‌سزایی دارد یکی از معیارهای کلانشهر شدن، تبدیل آن منطقه به مرکز فرهنگی و هنری است که باید مدنظر باشد.

اما به راستی حق هنردوستان همدان این است که فرهنگ و هنر همدان این‌گونه در مظلومیت به سر برد که نمود عینی آن را می‌توان در تعطیلی هشت ساله سینما فلسطین آن مشاهده کرد.

این سینما، در مرکز و پرترددترین مکان شهر ساخته شده که روزگاری نقشی بر چهره داشت و مردمانی علاقه‌مند و عاشق هنر به قصد تماشای آثاری ماندگار به پرده‌اش چشم می‌دوختند و خاطره‌هایی را برای خود رقم می‌زدند، اما امروز نیمه‌جان رها شده است.

این موضوع زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم سینما فلسطین از قدیمی‌ترین سینماهای شهر همدان است که در سال 1310 با نام «الوند» با حضور هنرمندان مشهور ایرانی به صورت یک سالن لژ و بالکن با ظرفیت 500 صندلی افتتاح شد.

این سینما مدتی در اوایل انقلاب تعطیل شد و سپس با نام «سینما فلسطین» به کار خود ادامه داد و چند سالی است که به خاطر کم‌لطفی مسئولان و عدم تخصیص بودجه مناسب برای بازسازی آن، دوباره درب‌هایش به روی علاقه‌مندان به سینما بسته شده است.

عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین» برای همدان را چگونه می‌توان با تعطیلی هشت ساله قدیمی‌ترین سینمای آن همسو دانست.

حال سئوال پیش آمده آنکه این تناقض در عنوان شهر و بی‌مهری به یکی از ارکان فرهنگ را چگونه باید پاسخگو بود؟ تناقضی که بر دوش هنرمندان و هنردوستان همدان سنگینی می‌کند.

گودبرداری مجموعه تجاری پشت سینمافلسطین در زمستان 85 باعت تعطیلی این مجموعه فرهنگی پررونق شد، با اتمام گود‌برداری و صدور مجوز کمیسیون ماده 5 مبنی بر استحکام ساختمان سینما، این مکان آماده بازسازی و زیبا‌سازی شد اما اتمام آن تاکنون هشت سال به طول انجامیده است.

اینک در هشتمین سال تعطیلی این سینما قرار داریم و امیدوار به بازسازی و ارتقای فضای فیزیکی آن هستیم.

هنوز هم درب‌های این سینما به روی دوستداران فرهنگ بسته مانده و تنها گاهی با خبری در رسانه‌های همدان از داغ دل این سینما  سخن گفته می‌شود؛ داغی که آثارش بر ظاهر نابسامان این ساختمان در کنار بافت سنتی محیط پیرامونش هویداست.

*سینمافلسطین هنوز چشم به دست مسئولان دوخته است

درست هفت سال پیش بود که خبری با تیتر «پایان دادن به تعطیلی سینما فلسطین همدان نیازمند اعتبار» از خبرگزاری فارس مخابره شد.

در آن زمان رئیس حوزه هنری همدان با خوشحالی از نزدیک شدن اتمام کار تا پایان شهریورماه آن سال در صورت کمک متولیان استان و مؤسسه «سیما شهر» سخن گفت.

در خبر شهریورماه 87 این گونه عنوان شد که بازسازی سینما فلسطین توجه ویژه مسئولان استانی و تخصیص اعتبار لازم به منظور جلوگیری از ادامه تأخیر آن را می‌طلبد.

در همان روزها، رئیس حوزه هنری همدان اعلام کرد که مجموعه حوزه هنری کشور تجهیزات صدا و تصویر سینما فلسطین و بهمن ملایر را تا سقف 100 میلیون تومان تقبل کرده است.

رئیس حوزه هنری استان در آن زمان گفت: مؤسسه «سینما شهر» وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آمادگی خود را در تفاهمنامه‌ای مبنی بر مساعدت 20 تا 25 درصدی اعلام کرده که این مؤسسه و حوزه هنری کشور در نهایت تا سقف 30 درصد، استان را در هزینه زیباسازی سینما فلسطین، حمایت خواهند کرد.

محمدباقر حسینی‌سیر تصریح کرد: 70 درصد هزینه بازسازی این سینما همت مسئولان استانی را می‌طلبد که مبلغ 700 میلیون تومان را شامل می‌شده است.

وی گفته بود اگر مسئولان استانی نتوانند تا 31 شهریورماه 87 اعتبار لازم را برای بازسازی سینما بپردازند تفاهم‌نامه مساعدت 30 درصدی فوق نیز فسخ و تعطیلی سینما ادامه خواهد یافت.

این مسئول عنوان کرده بود اگر تخصیص بودجه لازم برای بهسازی سینماهای فلسطین همدان و بهمن ملایر در موعد مشخص صورت گیرد، حوزه هنری به طور حتم در دهه فجر 87 این دو سینما را افتتاح خواهد کرد.

* مسئولان استان فکری به حال اعتبار سینما فلسطین کنند

حال که پنج سال از آن خبر می‌گذارد باز هم پای صحبت‌های رئیس حوزه هنری همدان نشستیم.

سید محمدباقر حسینی‌سیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به نخستین عامل در تأخیر افتتاح سینما فلسطین افزود: در بیست و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به میزبانی همدان مسئولین جشنواره اعلام کردند که این سینما به جشنواره نمی‌رسد و نمی‌توان برای آن از بودجه جشنواره هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه این بودجه صرف سالن‌های دیگر استان شد که در غیر از ایام جشنواره به یک سالن همایش و برگزاری مراسم بدل شده‌اند، ابراز داشت: در حال حاضر آپارات‌خانه‌های این سالن‌ها خاک می‌خورد.

 رئیس حوزه هنری همدان عدم بهره‌مندی از این سالن‌ها به منظور نمایش فیلم را موجب فشار بر سالن‌های یک و دو سینما قدس همدان و بهمن ملایر عنوان کرد و گفت: اگر این سالن‌ها به کمک اکران فیلم می‌آمدند تأخیر در بازسازی سینما فلسطین تا این حد آزاردهنده نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه آپارات‌های این سالن‌ها که بودجه زیادی برای تهیه آنها اختصاص یافته دیگر کارایی ندارد، ادامه داد: به علت دیجیتالی شدن تجهیزات و کیفیت بالای این فناوری، آپارات‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حتی در جشنواره فیلم فجر سال قبل نیز، بدون استفاده ماندند.

حسینی‌سیر با اشاره به اینکه با دیجیتالی شدن و افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت دیگر نیازی به آپارات‌های قدیمی با آن هزینه‌های گزاف نیست، ادامه داد: می‌توان بسیاری از فیلم‌ها را به صورت آنلاین از اینترنت بر روی پرده سینما برد.

وی اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام در سال‌های اخیر را ضربه دوم به پروژه سینما فلسطین دانست و گفت: توجه به پروژه‌های دخیل بر اقتصاد و معیشت مردم در رأس امور قرار گرفت و بنا به شرایط آن روز، توجه به فرهنگ، یک موضوع دسته دومی عنوان شد.

رئیس حوزه هنری همدان ادامه داد: نرسیدن سینما فلسطین همدان به جشنواره‌های 22،21 و 23 فیلم کودک و نوجوان بهانه‌ای شد تا بودجه برای تجهیز سالن‌های دیگر تزریق شود.

وی ابراز داشت: نکته جالب آنکه این سالن‌ها فقط در آن ایام برای فعالیت‌های نمایشی استفاده می‌شد اما بعد از آن به عنوان سالن همایش مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

حسینی‌سیر با اشاره به اینکه پس از سال 87 و مطبوعاتی شدن روند بازسازی سینما فلسطین استانداری مبلغی را به حوزه هنری کمک کرد، ادامه داد: با این کمک‌ها و تحقق 15 درصد هزینه متعهد شده از سوی «سینما شهر»، توانستیم بازسازی را جلو ببریم و زیرکار دکور، بازسازی شیروانی، تعویض تأسیسات لوله‌کشی و مجزا کردن سالن‌ها را انجام دهیم.

*سینمافلسطین به 700 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد

وی با بیان اینکه پیشرفت کار تا این مرحله متوقف شد و دیگر استان به کمک نیامد، ابراز داشت: در بازسازی سینما به حفظ بافت تاریخی ظاهر سینما توجه شده و اگر بودجه محقق شود طرح‌های بهتری برای ظاهر سینما متناسب با محیط اطراف آن داریم.

رئیس حوزه هنری همدان مبلغ مورد نیاز برای آغاز به کار سینما فلسطین را با توجه به نوسان قیمت‌ها در مورد سیستم، تجهیزات و مصالح 400 تا 700 میلیون تومان تخمین زد و افزود: کل سهم استان برای بازسازی این سینما در سال 87، 700 میلیون تومان بود و می‌شد زودتر از این به داد آن رسید.

 وی سالن دوم این سینما را یک سالن تخصصی همراه با اتاق گریم مجزا برای تئاتر عنوان کرد و گفت: در صورت بهره‌برداری این سینما، حوزه هنری علاوه بر دو سالن آن، از سالن شماره یک و دو سینما قدس و سالن سینما بهمن ملایر، برای اکران پنج فیلم همزمان با تهران استفاده خواهد کرد.

حال با این اوصاف باید گفت تکمیل این سینما تنها در گرو تزریق بودجه است و یاری مسئولان.

===========

زهرا عسگری

==========

انتهای پیام/89025/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول