اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مصاحبه تفضیلی با فارس مطرح شد

گلستان در بخش «کتاب‎سازی ‎رضوی» در جایگاه نخست کشور قرار گرفت

دبیر جشنواره فرهنگ رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان گفت: مرکز کلاله در بخش «کتاب‌سازی رضوی» توانست رتبه اول را به دست آورد و در بخش «یک تصویر یک حدیث رضوی» نیز توانست رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد.

گلستان در بخش «کتاب‎سازی ‎رضوی» در جایگاه نخست کشور قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وارد تالار فخرالدین اسعد گرگانی که می‎شوی آثار منتخب کودکان و نوجوانان کم سن و سال چشمانت را خیره می‎کند، در اینجا بوم‎های نقاشی بی‎واسطه با مخاطبان سخن می‎گویند، ترکیب رنگ‎ها، انتخاب تصویرها، تجلی اراده‎ها، هر یک، جلوه‎هایی از عشق و ارادت به ثامن‎الحجج امام رضا (ع) را به زیبایی بیان می‎کند، آری خالق این آثار، دستان کوچکی هستند که چنین هنرمندانه بر صفحه سپید کاغذ نقش بسته و استعدادهای شکوفای این مرز و بوم را به رخ هر بیننده‎ای می‎کشند.

این روزها به هر جای کشور که سفر می‎کنی، هر استان میزبان بخشی از جشنواره رضوی است و زیباتر اینکه در دهه کرامت لطف کریمانه اهل‎بیت (ع) همه را شامل می‎شود و چتر مهربانی در سراسر کشور گسترانیده شده است.

خبرنگار فارس برای اینکه ماحصل این زیبایی را به بیانی فنی‎تر ارائه کند به سراغ طیبه جلالی دبیر جشنواره فرهنگ رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان رفت تا از دریچه یک کارشناس به وضعیت آثار ارائه شده کودکان و نوجوانان بپردازد آنچه می‎خوانید ماحصل این گفت‎وگوست:

فارس: رویکرد بخش نمایشگاه نقاشی رضوی چیست؟

جلالی: این بخش از جشنواره که آثار نمایشگاهی را در قالب نقاشی شامل می‎شود با هدف ترویج فرهنگ رضوی آغاز کرده است و گسترش فرهنگ رضوی یکی از برنامه‎های مهم در دهه کرامت محسوب می‎شود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین آستان قدس رضوی مبادرت به برگزاری چنین نمایشگاهی در گلستان کرده است.

این نمایشگاه از 16 شهریورماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی آغاز به کار کرد و تا 21 شهریور ادامه دارد و مراسم اختتامیه آن نیز با حضور مسئولان استانی انجام خواهد گرفت.

فارس: آیا آثار ارائه شده فقط در قالب هنر نقاشی خلاصه شده است؟

جلالی: خیر؛ برنامه‎های جنبی در کنار برگزاری نمایشگاه رضوی از اقدامات مهم و تاثیرگذار است که این فعالیت‎ها شامل برگزاری مشاعره رضوی، قصه‎گویی، نمایشنامه‌خوانی، پرده‌خوانی، یک تصویر از یک حدیث رضوی، شعرخوانی، پژوهش رضوی، نشریه‎نگاری و کتاب‎سازی است.

در حوزه پژوهش 200 اثر، یک تصویر یک حدیث و نام‎ها و نشانه‎ها 150 اثر، نشریه‌نگاری 40 اثر به استان گلستان ارسال شده که به دلیل محدودیت مکان آثار منتخب سال‎های 1390 و 1391 هنرمندان را در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در معرض دید علاقمندان گذاشته‎ایم.

جالب است بدانید که آثار برتر «یک تصویر یک حدیث رضوی» به میزبانی کردستان، «نام‎ها و نشانه‎ها» به میزبانی آذربایجان‌غربی، «پژوهش» به میزبانی تهران، «کتاب‌سازی» به میزبانی سیستان و بلوچستان برگزار شده است.

فارس: با توجه به اینکه گلستان هر ساله در دهه کرامت میزبان بخش‎های مختلف برنامه‎های رضوی است آیا این برنامه‎ها در سال‌جاری به لحاظ کمیت و کیفیت افزایش داشته است؟

جلالی: خوشبختانه به برکت نام امام رضا (ع) هر ساله شاهد برگزاری باشکوه‌تری از جشنواره رضوی در گلستان هستیم و آثار ارائه شده نیز به لحاظ کمی و کیفی به رشد و بالندگی رسیده است.

فارس: آیا گلستان توانسته در حوزه خلق آثار به کسب مقام نائل شود؟

جلالی: استان گلستان «مرکز کلاله» در بخش کتاب‌سازی رضوی توانست رتبه اول را به دست آورد، در بخش یک تصویر یک حدیث رضوی کوثر کیایی رتبه اول کشور را کسب کرد، در بخش کتابخانه الکترونیکی که به میزبانی استان خوزستان برگزار شد مرکز گنبد 2 توانست رتبه دوم را به دست آورد.

در پرده‌خوانی رضوی مجتمع گرگان جزو هشت گروه برتر بود، در بخش مشاعره دو نفر از اعضای مرکز مینودشت به مرحله پایانی راه یافتند، در بخش شعر نیز زهرا بای از مرکز رامیان موفق با کسب رتبه دوم کشوری شد.

فارس: در این جشنواره با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید و از مسئولان چه انتظاری برای رفع نقایص در جشنواره‎های آتی دارید؟

جلالی: جشنواره امام رضا (ع) نباید فقط در تابستان خلاصه شود اگر کاری کنیم که همزمان با آغاز بازگشایی مدارس یعنی اول مهرماه برگزاری این جشنواره پایه‎ریزی شود و دبیرخانه‎های آن در سراسر کشور فعال باشند و شیوه‎نامه‎ها نیز از مهر و آبان به مسئولان برگزاری جشنواره ارائه شود می‎توانیم دانش‎آموزان مستعد مدارس را در کنار اعضای خوب کانون داشته باشیم و در حقیقت گستره کار بهتر از آنچه اکنون وجود دارد خواهد بود.

فارس: بنابراین از لحاظ امکانات هیچ مشکلی ندارید؟

جلالی: به دلیل اینکه برنامه‎ها در سطح کانون برگزار می‎شود مشکل چندانی به لحاظ امکانات و تجهیزات نداریم ولی اگر سطح این برنامه‎ها گسترش پیدا کند مسلماً از امکانات بیشتر ارگان‎ها استفاده خواهیم کرد.

فارس: سخن پایانی شما را می‎شنویم؟

جلالی: از خبرگزاری فارس تشکر می‎کنم که این فرصت را در اختیارمان قرار داد تا از طریق این رسانه، فعالیت‎های هنرمندانه کودکان و نوجوانان را منعکس کنیم و امیدواریم هر دوره شاهد بالندگی آثار مختلف استان گلستان در جشنواره رضوی باشیم.

انتهای پیام/83001/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول