اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز الحضارة لبنان

کتاب «نظارت بر قدرت در فقه سیاسی» در لبنان منتشر شد

مرکز الحضارة للتنمیة الفکر الاسلامی لبنان وابسته به جامعةالمصطفی کتاب «نظارت بر قدرت در فقه سیاسی» نوشته «استاد سجاد ایزدی» و ترجمه «رضا شمس‌الدین» را به چاپ رساند.

کتاب «نظارت بر قدرت در فقه سیاسی» در لبنان منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، در بخش سخن ناشر این اثر که از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده، آمده است: مدت‌ها بود که مسلمانان بعد از پیروزی بر کشورهای خاورمیانه و خاوردور به امور سیاسی و نظامی در حکومت جدیدشان می‌پرداختند مانند محکمه‌ها و منشیان و بخش‌های اداری که کار شهروندان را انجام می‌دادند. وقتی پیروزی‌ها بیشتر و روابط با کشورها و مردم دیگر بلاد شدیدتر شد و پیروزی‌های فرهنگی بر دیگر مردم حاصل می‌گشت و مواجهه با فرهنگ‌ها و اندیشه‌های جدید، در آنها علاقه ایجاد کرد که تعامل خود با گروهای جدیدی که اسلام می‌آورند را تغییر داده و معارفشان را احترام گذارده و آنها را به عنوان روشی در دین و دنیایشان بکار ببندند.

همچنین در ادامه آمده است: این کتاب ماحصل تلاش ارزشمند آقای سجاد ایزدی برای تحقیق در مبانی فقه سیاسی اسلامی در خصوص موضوع نظارت در قدرت سیاسی است. این موضوع گامی بنیادی در راه شناخت آراء فقهی امامیه در زمینه قدرت و نظارت است.

در مقدمه این کتاب نیز آمده است: بحث از فساد و سوء استفاده صاحبان قدرت از امکانات و قدرت و گرایششان به سوی استبداد و ستم و مال‌اندوزی، تاکنون ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول ساخته است، به همین دلیل است که آنان برپایی حکومت یا دولت مرکزی را ضروری می‌دانند تا مردم را مدیریت کنند زیرا بدون آن جامعه به هرج و مرج کشیده می‌شود و امنیت از بین می‌رود، فساد و ضرر و خسارت زیاد شده و تمام جامعه را فرا خواهد گرفت.

در ادامه این بخش آمده است: مدت‌هاست که اندیشمندان بحثی را پیش کشیدند که در ضمن گرفتن قدرت در اداره جامعه، از این گونه مفاسد و قدرت‌های زورگو رهایی یابند. از این‌جاست که سازمانهای سیاسی با انگیزه مقابله با دیکتاتوری و زورگویی و سوءاستفاده حاکمان از قدرت و جایگاهشان اهرمی هستند تا زمام قدرتشان را در دست بگیرند تا به ستم و سرکشی ختم نشود. شیعه در بیشتر دوران عصر غیبت با تقیه زندگی کرده و تجربه حکومت‌داری را نداشته است و نتوانسته با امکانات جدید بهترین نظر را در شرایط کنونی ارائه کند بنابراین بحث از سیستم نظارت در قدرت برای آنان امکان ندارد. بنابراین مطلب تحقیقات فقهی شیعه که در این زمانه مطرح می‌شود بحث‌های اولیه نظارت بر قدرت سیاسی است و این به معنای کوتاهی‌کردن فقها و یا نتوانستن آنان نیست بلکه حقیقت امر به شرایط اجتماعی آن زمان بر می‌گردد.

انتهای پیام/2258/ق/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول