اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

انتخاب شهردار سراب از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی

شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها نقشی اساسی در مدیریت شهری داشته و به عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نقش موثری در روند اداره امور شهر ایفا می‌کنند.

انتخاب شهردار سراب از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، شورای چهارم سراب در حالی ایفای وظایف خطیر خود را شروع کرده است که در کلیدی‌ترین وظیفه خود باید کلیدداری پرتلاش برای شهرداری بیابد، پر واضح است که انتخاب شهردار اساسی‌ترین وظیفه شوراست و این شورا باید کلید شهر را به فردی بسپارد که عملکرد او بتواند به حفظ و افزایش اعتماد عمومی به شوراها بیانجامد.

معمولا در دوران تبلیغات انتخاباتی بروشورها و تراکت‌های تبلیغاتی فراوانی را می‌توان یافت که در آن آرمان‌گرایی بر واقع‌گرایی می‌چربد یا اگر به سخنرانی‌های انتخاباتی نیم‌نگاهی داشته باشیم تحقق شهر آرمانی را در ذهن خود مجسم خواهیم کرد اما با پایان دوران کارزار انتخاباتی و ورود به بحث اجرا با اشکار شدن برخی واقعیات و بوروکراسی‌های اداری به تدریج شاهد فاصله گرفتن از آرمان‌ها می‌شویم، موضوعی که اختصاص به سراب نداشته و شاید موضوعی عمومی باشد.

شهرداری شغل نیست بلکه عشق به شهر است

سامی امیری نخستین شهردار سراب بعد از انقلاب که با چراغ سبز انقلابیون شهر به دلیل همکاری با مردم در سمت خود ابقا شده بود، گفت: شهرداری را شغل نمی‌دانم بلکه معتقدم که شهرداری عشق است و شهردار باید عاشق شهر خود و شب و روز در خدمت مردم و شهروندان خود باشد و در موعد افتتاح و پایان هر طرحی خود بیشتر از مردم لذت ببرد.

سامی امیری در بیان تجربیات خود گفت: در سال‌های قبل از انقلاب یولا سازمان بین‌المللی شهرداری‌های جهان او را که شهردار ابهر بود، شهردار نمونه اعلام کرد.

وی گفت: در یولا آموزش می‌دهند که یک شهردار چگونه در شهر راه برود، چگونه صحبت کند، و به شهر چگونه نگاه کند. در یولا به ما آموزش می‌دادند که زیر هر نامه‌ای را که امضا می‌کنیم مسئول هستیم و بدانیم روزی باید پاسخگو باشیم. به ما می‌گفتند اول بایستی شهردار، شهر را بشناسد و سپس شهروند را و بعد از آن می‌تواند شهردار شود.

وی ادامه داد: اگر از من بخواهند شهردار شوم اول باید شهر را بشناسم و بعد ایده‌آل شهر را ترسیم و بعد قبول مسئولیت کنم که البته اکنون سنم اقتضا نمی‌کند.

پنجمین و معروف‌ترین شهردار سراب اینک مجلس‌نشین است

اگر از هر شهروند سرابی سئوال شود که محبوب‌ترین شهردار شهر خود را معرفی کند بی‌شک همه اشاره‌ها و نگاه‌ها به سمت کمال پیرموذن خواهد بود؛ اردبیلی‌زاده جوانی که در نخستین تجربه کاری‌اش در شهرداری سراب خوش درخشید و شهر سراب را متحول کرد اگر چه در زمان و دوره کاری‌اش انتقاداتی گزنده نیز از او می‌شد اما گذشت زمان نشان داد که منتقدین او صرفا به دلیل برخی تعارضات شخصی از او گله دارند و بس.

کمال پیرموذن نشان داد که خواستن توانستن است او با در اختیار قرار دادن تمام وقت خود در خدمت شهر و مردم از یک سو و چانه‌زنی‌های اثرگذار با مقامات ارشد توانست سراب کهن را سیمایی نو ببخشد.

پیرموذن از خاطرات خود می‌گوید

این مجلس‌نشین دوره نهم در بیان خاطره خود از سراب گفت: زمانی برخی ساکنین کوی فرهنگیان و نزدیکی‌های بیمارستان از ناراحتی فرزندان محصل خود در مواجه با قبرستان موسوم به مشهدلر سراب گله داشتند که با نظرخواهی از آیت‌الله ملکوتی تصمیم به تخریب و مسطح کردن قبرستان و ایجاد خیابان گرفتم

این موضوع موجب شکایت برخی منسوبین متوفی‌ها شد تا جایی‌که آنها به آیت‌الله حقی نماینده وقت سراب شکوه برده بودند.

مرحوم آیت‌الله حقی با آقای قاضی‌پور نماینده اردبیل هم کمیسیون بودند و از آقای قاضی‌پور راجع به من سئوال‌هایی کرده بودند. ایام ماه رمضان بود که آیت‌الله حقی در منبر مسجد امیرالمومنین خطاب به مردم عنوان کرد که "ای مردم بروید شهردار جوان و اردبیلی خود را کمک کنید و مرده‌ها را ول کنید و به زنده‌ها بچسبید" با این سخنان قاطع روحیه من مضاعف شد و مصمم‌تر از قبل شدم.

امام جمعه سراب: در کار شوراها دخالتی نمی‌کنم

امام جمعه سراب در مورد وظیفه شوراها در انتخاب شهردار گفت: انتخاب شهرداران ضعیف خیانت به مردم محسوب می‌شود به همین دلیل اعضای شورا باید در انتخاب شهردار مناسب تلاش کنند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی امام جمعه سراب افزود: انتخاب شوراهای اسلامی شهر و روستا در واقع تبلور و نمادی از مردم‌سالاری دینی و به مثابه حضور مستقیم مردم شهر و روستا در اداره جامعه خود است.

وی با تبریک به اعضای منتخب شورای چهارم اظهار کرد: انتخاب شهردار توانمند و خستگی‌ناپذیر از مهم‌ترین وظایف شوراهای شهری است.

اکرمی تصریح کرد: چشمان تیزبین افکار عمومی نحوه انجام این وظیفه مهم و تاثیرگذار شوراها را رصد می‌کنند و اگر خدای ناکرده شهردار جدید ضعیف‌تر از قبلی باشد مردم آن را به مثابه خیانت تلقی خواهند کرد.

امام جمعه سراب ادامه داد: انتخاب شهردار توانمند، قوی و کارآمدتر، خدمت شوراها به مردم خواهد بود.

اکرمی همچنین از زحمات و خدمات اعضای شورای سوم و شهردار فعلی سراب قدردانی کرد.

دقت در انتخاب شهردار

مرتضی موحدنیا مدیرکل امور شهری استانداری آذربایجان‌شرقی در مورد انتخاب شهردار گفت: از اعضاهای شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم و افرادی که بیشتر بر مسائل و مشکلات مردم واقفند انتظار می‌رود تا در انتخاب شهردار دقت کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهردار منتخب باید متخصص در امور شهری باشد، اظهار کرد: داشتن تخصص و دانش کافی در حوزه مسائل شهری، مردم‌داری و اخلاق نیکو و تجربه از ملاک‌های یک شهردار موفق است.

سعید یوسفی کارشناس ارشد حقوق هم در این باره گفت: شهرداری یک نهاد بسیار مهم و تاثیرگذار در اداره شهر است و وظیفه شهرداری فقط وظیفه خدماتی و عمرانی نیست بلکه شهرداری یک نهاد اثرگذار است که تمام فرآیندها و تعاملات اجتماعی شهر را در بر می‌گیرد. در یک نگاه کسی که می‌خواهد سکاندار مدیریت شهری شود باید مولفه‌های کلی مانند، آگاهی، توانایی، داشتن قابلیت، تخصص، تدین و نگاه درست به مشکلات را داشته باشد.

اما این سئوال مطرح است که با توجه به وظایف پیچیده و متنوع شهردارى‌ها، شهرداری مثل شهردار سراب باید چه تخصص یا تخصص‌هایى داشته باشد؟ جمع شدن همه تخصص‌ها در یک فرد امکان‌پذیر نیست، پس باید دنبال کسى گشت که اگر این تخصص‌ها را ندارد، قدرت مدیریت استفاده از آنها را داشته باشد.

دوم اینکه شهردار کسى نیست که صرفاً مدیریت یک سازمان را برعهده داشته باشد و اگر از عهده این امر برآید، فرد مناسبى براى تصدى سازمان شهردارى است. بلکه شهردار کسى است که خود منتخب افراد منتخب مردم یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رأیى که مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى‌دهند، به دست مى‌آورد.

مدیریت شهرداری یک مدیریت خاص، متفاوت، پیچیده و چند بعدی است و شهردار باید تعاملات اجتماعی با بخش‌های جامعه را بداند، با مبانی اعتقادی و ایدئولوژی و اداری آشنا باشد و مولفه‌های اقتصادی را هم رعایت کند. بنابراین شهردار باید بتواند شهر را با مدیریت شورایى اداره کند.

واقف بودن اعضای شورا نسبت به حدود اختیارات خودشان در قانون شوراها

محبوب عاشری کارشناس ارشد عمران و کارمند ارشد شهرداری تهران در مورد انتخاب شهردار توسط شوراها گفت: اعضای محترم شورای اسلامی جدید شهر باید نخست به حدود اختیارات خودشان در قانون شوراها واقف بوده و از پتانسیل‌های موجود بهره‌گیری کرده و فردی را که در وهله اول راغب پذیرش این مسئولیت عظیم بوده و در مرحله بعدی دارای تجربه مربوطه و آشنا به مراحل قانونی تهیه و تصویب و اجرای طرح‌های توسعه شهری و همچنین دارا بودن قاطعیت و مقاومت در مقابل سلایق و انتقادات مختلف و خلاقیت در زمینه‌های تولید و کسب درآمد از طریق اجرای طرح‌های نوسازی و درآمدزا و متحول کننده منظر و سیمای شهری و دارا بودن نگرش و نظر بلند و فراگیر در اداره امور شهر و دانش و تجربه طرح‌های نوین با الهام از طرح‌های شهرهای بزرگ داخل و خارج از کشور را داشته باشد، انتخاب کنند.

چهاردهمین کلیددار شهر سراب چه کسی است؟

فرهاد وفوری نایب رئیس شورای شهر سراب گفت: اعضای شورای چهارم منتظر آغاز کار رسمی خود نشده و جلسات و نشست‌های مختلف غیررسمی را به منظور انسجام و هماهنگی بیشتر برگزار کردند.

وی در مورد انتخاب شهردار گفت: رایزنی‌ها و همفکری‌های زیادی در این زمینه انجام گرفته و با نهایت دقت و ریزبینی سعی داریم تا به فرد مشخصی برای شهرداری برسیم.

عضو شورای چهارم سراب با اشاره به ویژگی‌های مورد نظر خود برای شهرداری داشتن تعهد و دانش و توان کافی برای اداره شهر را مدنظر قرار داد و افزود: پس از بررسی‌های مختلف و مشورت‌هایی که با صاحب‌نظران انجام دادیم در حال حاضر به 10 گزینه رسیدیم و قصد داریم تا برنامه‌های کاری آنها را در نشست‌های جداگانه با خود فرد مورد نظر بررسی کرده و در نهایت به جمع‌بندی نهایی برسیم.

وفوری از بیان اسامی این افراد اجتناب کرد و فقط به این نکته بسنده کرد که شهردار فعلی هم جزو این گزینه‌هاست.

انتهای پیام/60010/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول