اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با فصل برداشت سیب‌زمینی اعلام شد

تولید 750 هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از برداشت 750 هزار تن سیب‌زمینی خوراکی و بذری در اردبیل خبر داد.

تولید 750 هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز در جریان بازدید از مزارع سیب‌زمینی در اردبیل اظهار داشت: برداشت محصول سیب‌زمینی چند روزی است در استان اردبیل آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم کار برداشت از 21 هزار و 300 هکتار زمین زراعی اختصاص یافته به این محصول تا پایان شهریورماه و اوایل مهر ماه ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل به لحاظ داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین برجستگی‌های متعدد طبیعی و غیرطبیعی به ویژه ایزوله بالا قادر است بخش عظیمی از سیب‌زمینی مورد نیاز کشور را تولید کرده و روانه بازار مصرف کند.

نیکشاد خاطر نشان کرد: برداشت سیب‌زمینی در این استان علاوه بر اینکه به ارتقای جایگاه تولید کمک می‌کند بلکه زمینه و بستر اشتغال بیش از 12 هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: دشت اردبیل به رغم آن که قطب تولید سیب‌زمینی است اما فاقد واحدها و کارخانه‌های فرآوری محصولات سیب‌زمینی است که نبود این کارخانه‌ها در حوزه صنایع تبدیلی سبب شده تا خام فروشی این محصول ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: 20 درصد نیاز کشور از طریق تولید سیب‌زمینی در دشت اردبیل تأمین شده و شاهد صادرات این محصول به چهار کشور همسایه هستیم.

 

قیمت پایه سیب‌زمینی یک‌هزار و 500 تومان است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما مسئولان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی قیمت سیب‌زمینی را در حال حاضر قیمت واقعی می‌دانند و رقم نهایی سیب‌زمینی را حتی بالاتر از قیمتی می‌دانند که امروز در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

معاون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل با اعلام اینکه قیمت سیب‌زمینی در حال حاضر به نرخ پایه رسیده است، گفت: یک‌هزار و 500 تومان قیمت گرانی برای سیب‌زمینی نیست چرا که تولیدکننده ما امروز با هزینه‌های سرسام‌آوری روبه‌روست.

شاهی زارعی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد قیمت نهایی سیب‌زمینی بیشتر از آن باشد و به احتمال زیاد کاهش میزان تولید در سال‌های اخیر نیز دلیل عمده‌اش ارزان بودن قیمت محصول سیب‌زمینی بوده است.

اما مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز با اشاره به بالا رفتن قیمت تمام شده محصول سیب‌زمینی تصریح کرد: افزایش قیمتی که امروز در بازار شاهد هستیم به دلیل عرضه کم محصول و کاهش سطح زیر کشت آن است.

ارژنگ عزیزی با بیان اینکه در حال حاضر 21 هزار و 300 هکتار از اراضی دشت اردبیل به زیر کشت این محصول اختصاص یافته است، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد 20 تا 30 درصد سطح زیر کشت سیب‌زمینی کاهش یافته است.

وی میزان صادرات سه ماهه اول امسال سیب‌زمینی را حدود 20 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: انتظار می‌رود با قیمت‌گذاری مناسب و حمایت دولتمردان جدید هم رضایت مصرف‌کننده و هم رضایت تولیدکننده را در این محصول استراتژیک شاهد باشیم.

انتهای پیام/62007/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول