اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

احتمال افزایش قیمت خودرو با حذف شورای رقابت وجود دارد

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: امکان افزایش قیمت خودرو با حذف شورای رقابت برای تصمیم‌گیری و تعیین قیمت خودرو سبب افزایش کوتاه مدت قیمت خودرو می‌شود.

احتمال افزایش قیمت خودرو با حذف شورای رقابت وجود دارد

محمد واعظ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به تصمیم اخیر وزیر صنعت و معدن مبنی بر حذف شورای رقابت از تصمیم گیری و نظارت در مورد قیمت خودرو اظهار داشت: بر اساس منطق اقتصادی، قیمت کالاها و خدمات به طور معمول باید در بازار تعیین شود، اما برخی از کالا‌ها و خدمات به خاطر پیشگیری‌ از افزایش نامتعادل قیمت‌‌ها توسط شورای رقابت قیمت گذاری می‌شود.

وی با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو سازی در کشور عنوان کرد: انحصار طبیعی سبب ایجاد قیمت گذاری توسط شورای رقابت می‌شود به طوری که اگر تعداد تولیدکنندگان خودرو در کشوری زیاد باشد پایین بودن مقیاس تولید هر خودروساز به طور اجتناب ناپذیر سبب افرایش هزینه متوسط تمام شده برای تولید هر دستگاه خودرو می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: این در حالی است که حداقل مقیاس تولید برای یک خودرو ساز تولید 300 هزار خودرو است و هزینه ایجاد شده باید با تولید جهانی برابری کند.

واعظ با اشاره به محدود بودن خودروساز در کشور بیان داشت: با محدود بودن تعداد خودروساز در کشور باید میزان قیمت خودرو کنترل شده و یا بر اساس منطق اقتصادی و اوضاع جامعه تعیین کرد.

وی در مورد توانایی‌های به وجود آمده به دلیل انحصاری بودن شرکت‌های خودرو سازی متذکر شد: انحصاری بودن به این شرکت‌ها این توانایی را می‌بخشد تا بتوانند بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماع و هزینه های انجام گرفته برای تولید خودرو نسبت به قیمت گذاری اقدام کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به حذف شورای رقابت و تاثیر آن بر قیمت گذاری خودرو تاکید کرد: با حذف شورای رقابت امکان افزایش قیمت خودرو در کوتاه مدت وجود دارد و باید منتظر تصمیمات بعدی دولت در مورد این موضوع باشیم.

انتهای پیام/63015/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول