محمد واعظ امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به تصمیم اخیر وزیر صنعت و معدن مبنی بر حذف شورای رقابت از تصمیم گیری و نظارت در مورد قیمت خودرو اظهار داشت: بر اساس منطق اقتصادی، قیمت کالاها و خدمات به طور معمول باید در بازار تعیین شود، اما برخی از کالاها و خدمات به خاطر پیشگیری از افزایش نامتعادل قیمتها توسط شورای رقابت قیمت گذاری میشود.
وی با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو سازی در کشور عنوان کرد: انحصار طبیعی سبب ایجاد قیمت گذاری توسط شورای رقابت میشود به طوری که اگر تعداد تولیدکنندگان خودرو در کشوری زیاد باشد پایین بودن مقیاس تولید هر خودروساز به طور اجتناب ناپذیر سبب افرایش هزینه متوسط تمام شده برای تولید هر دستگاه خودرو میشود.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: این در حالی است که حداقل مقیاس تولید برای یک خودرو ساز تولید 300 هزار خودرو است و هزینه ایجاد شده باید با تولید جهانی برابری کند.
واعظ با اشاره به محدود بودن خودروساز در کشور بیان داشت: با محدود بودن تعداد خودروساز در کشور باید میزان قیمت خودرو کنترل شده و یا بر اساس منطق اقتصادی و اوضاع جامعه تعیین کرد.
وی در مورد تواناییهای به وجود آمده به دلیل انحصاری بودن شرکتهای خودرو سازی متذکر شد: انحصاری بودن به این شرکتها این توانایی را میبخشد تا بتوانند بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماع و هزینه های انجام گرفته برای تولید خودرو نسبت به قیمت گذاری اقدام کنند.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به حذف شورای رقابت و تاثیر آن بر قیمت گذاری خودرو تاکید کرد: با حذف شورای رقابت امکان افزایش قیمت خودرو در کوتاه مدت وجود دارد و باید منتظر تصمیمات بعدی دولت در مورد این موضوع باشیم.
انتهای پیام/63015/ن30/ژ1001