اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور توانمندسازی فعالیت‌های امداد و نجات در روستاها

هلال احمر و سازمان همیاری شهرداری‌های استان مرکزی تفاهم‌نامه امضا کردند

مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان مرکزی از امضا تفاهم‌نامه همکاری بین جمعیت هلال احمر با سازمان همیاری شهرداری‌های استان به منظور توانمندسازی فعالیت‌های امداد و نجات در روستاها خبر داد.

هلال احمر و سازمان همیاری شهرداری‌های استان مرکزی تفاهم‌نامه امضا کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مرتضی سلیمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان امداد و نجات کشور این تفاهم‌نامه در سطح استانی فی‌مابین جمعیت هلال احمر و سازمان همیاری شهرداری‌های استان منعقد شد.

وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه در راستای اهداف کلان نظام در زمینه ارتقای سطح آمادگی و ایمنی در جامعه از طریق استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و توان عملیاتی ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های مردمی و داوطلب‌محور کشور و با عنایت به لزوم پاسخگویی سریع و منسجم به حوادث و نجات جان افراد در معرض خطر در کوتاه‌ترین زمان در مناطق روستایی امضا شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه در هنگام وقوع حوادث در روستاها، دهیاری‌ها با توجه به وظایف ذاتی خود باید با جمعیت هلال احمر به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات امداد و نجات همکاری لازم را داشته باشند و واحدهای امدادرسان را در این زمینه یاری کنند.

سلیمی گفت: طی تفاهم‌نامه مذکور سازمان همیاری شهرداری‌ها موظف شده است از طریق استانداری‌ها و دهیاری‌ها اقداماتی از قبیل ارائه اطلاعات جمعیتی، جغرافیایی و نقشه راه‌های مواصلاتی درون شهری و روستایی و آمار و اطلاعات مورد نیاز در زمینه دهیاری‌ها را به منظور برنامه‌ریزی و راه‌اندازی گروه‌های امداد و نجات روستایی در اختیار جمعیت هلال احمر شهرستان‌ها قرار دهد.

وی افزود: این سازمان همچنین در زمینه معرفی افراد داوطلب متقاضی دوره‌های آموزشی امداد، انجام عملیات پشتیباتی است و نیز در صورت نیاز، ارائه تجهیزات و امکانات لجستیکی در اختیار دهیاری‌ها به منظور انتقال اقلام لازم و نیروها در عملیات‌های امدادی به جمعیت هلال احمر شهرستان اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خاطر‌نشان کرد: همچنین به منظور انجام عملیات امداد و نجات در حوادث محلی و منطقه‌ای زمینه‌های لازم برای در اختیار گذاشتن فضاهای مناسب در روستاها برای اردوگاه‌های اسکان اضطراری و دپوی اقلام امداد و نجات به منظور به کارگیری در زمان اضطرار در روستاها را فراهم کند.

سلیمی با اشاره به وظایف هلال احمر در این تفاهم‌نامه بیان کرد: سازماندهی و به‌کارگیری نیروهای آموزش دیده روستایی در عملیات‌های جستجو، نجات، چادرزنی، توزیع اقلام غذایی و زیستی در هنگام بروز حوادث، همکاری و در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات امدادی در برنامه‌های آموزشی و آمادگی هلال احمر برای روستاییان و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها از جمله وظایفی است که طی تفاهم‌نامه مذکور بر عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: تجهیز فضاهایی که از طریق سازمان همیاری‌ها در اختیار قرار می‌گیرد به امکانات مورد نیاز برای اسکان اضطراری به‌منظور استفاده در زمان بروز حوادث، صدور کارت عضویت داوطلبی برای دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی و روستاییان آموزش دیده در زمینه امداد و نجات و تجهیز آنان در قالب تیم‌های عملیاتی به لوازم اولیه امداد و نجات و پیگیری لازم برای تامین هزینه‌هایی که در زمینه امداد و نجات توسط دهیاران برای امداد و اسکان اضطراری از جمله خدمات ابتدایی زندگی درخواست می‌شود، از دیگر وظایف جمعیت هلال احمر است.

به گفته وی تشکیل کمیته‌ استانی به منظور برنامه‌‌ریزی و هماهنگی اجرای تفاهم‌نامه و کمیته‌های اجرایی در شعب هلال احمر با مشارکت دهیاری‌ها نیز در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی تاکید کرد: به منظور ارتقای سطح آگاهی، آمادگی و ایمنی روستاییان و دهیاران برگزاری مانورهای مشترک بین‌دستگاهی، همایش‌ها و سمینارهای مشترک و مسابقات آموزشی امدادی اردویی با موضوعیت امداد و نجات و ایمنی در سطح روستاها برای مشارکت بهینه روستاییان در رعایت نکات ایمنی از جمله اقداماتی است که به طور مشترک در تفاهم‌نامه برای هر دو دستگاه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/87012/ل/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول