اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:

تفاهمنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با پزشکی قانونی نهایی شد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: تفاهمنامه ستاد با سازمان پزشکی قانونی کشور برای ریشه‌یابی علت مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر نهایی شد.

تفاهمنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با پزشکی قانونی نهایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان،‌ بابک دین‌پرست شامگاه سه‌شنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان در استانداری این استان از نهایی‌شدن تفاهمنامه این ستاد با سازمان پزشکی قانونی کشور طی دو روز اخیر خبر داد و اظهار داشت: این تفاهمنامه در مورد ریشه‌یابی علل مرگ و میر ناشی از اعتیاد است، چراکه دومین عامل مرگ و میر غیرطبیعی در کشور پس از سوانح رانندگی، مصرف مواد مخدر است.

وی افزود: اگر چه در سال 91به نسبت سال 90 میزان مرگ و میر 15 درصد کاهش یافته است، ولی در سال گذشته 3500 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر کشته شده اند، یعنی روزی 10 نفر، با پزشکی قانونی تفاهمنامه را مصوب کرده ایم تا از این به بعد مشخص شود علت فوت این افراد در کوچه‌ها و خیابان‌ها چه بوده است.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه زمان اجرای سند جامع پیشگیری را 5 سال عنوان کرد و گفت: برای این سند 5 سال برنامه‌ریزی شده است ولی با وجود نقاط ضعف در آن کمیته فرهنگی ستاد، بازنگری مجدد آن را مصوب کرد.

وی ادامه داد: برخلاف اینکه سندهای استانی آن هم نوشته شده بود به علت وجود اشکالاتی در آن باید بازنگری شود، به عنوان نمونه جامعه هدف آن بین 15 تا 44 سال دیده شده بود که متاسفانه ما افراد بیمار کمتر از 15 سال نیز داریم که باید حداقل سن در این سند لحاظ شود.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح اهداف سند جامع پیشگیری اعتیاد گفت: یکی از اهداف کاهش بار اعتیاد بر کشور بوده و هدف دوم آن نیز قرار گرفتن 40 درصد از جمعیت کل کشور در برنامه های پیشگیری استاندار است.

دین پرست با سخت عنوان کردن مبارزه با مواد مخدر در کشور، به تلاش دشمن برای نفوذ مواد مخدر به داخل کشور اشاره کرد و تصریح داشت: با توجه به اینکه در ابتدا دو هدف اصلی آمریکا از حضور در افغانستان مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تولید مواد مخدر عنوان شد اکنون می بینیم که دشمن آشکارا و بدون ترس می گوید هدفی برای مبارزه با مواد مخدر نداریم.

وی از اجرای طرح پایش و ارزیابی میزان اثربخشی فعالیت های فرهنگی پیشگیری این ستاد خبر داد و افزود: کار کردن در کشور بسیار مشکل است، متاسفانه پس از 24 سال ما تازه سال گذشته توانستیم موضوعی را در کتب درسی به مواد مخدر و زیان های آن اختصاص دهیم.

این مقام مسئول یکی از ارکان این سند را در مکانیزم تامین اعتبار آن دانست و گفت: 20 درصد اعتبارات مورد نیاز را ستاد مبارزه با مواد مخدر و 80 درصد دیگر را دستگاه‌ها باید بپردازند، استانداری‌ها نیز باید 10درصد از اعتبارات فرهنگی خود را به این سند اختصاص دهند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در مورد تفاهمنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت آموزش و پرورش نیز افزود: تفاهمنامه مصون‌سازی دانش‌آموزان در معرض اعتیاد که در آن وزارت آموزش و پرورش پذیرفت تا دانش آموزان در معرض خطر که پدر و مادری معتاد، زندانی و یا مطلقه دارند را معرفی کند.

وی تفاهمنامه بعدی را اخراج نشدن دانش‌آموزان معتاد از مدارس عنوان کرد و تصریح داشت: قرار شده تا اطلاعات دانش‌آموزان معتاد نیز به ستاد ارائه شود.

دین‌پرست در بخش دیگری از سخنانش از ابلاغ سند جامع درمان معتادان بهبودیافته به عنوان دومین سند ستاد مبارزه با مواد مخدر تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرایی شدن تفاهمنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با سازمان نهضت سوادآموزی تا چند روز آتی خبر داد و گفت: با این سازمان برای برگزاری کلاس های سواد آموزی در مراکز اقامتی میان مدت و بلند مدت اعتیاد تفاهمنامه امضا کرده ایم این بحث را در مراکز اقامتی و کمپ های ترک اعتیاد داریم شروع می‌کنیم.

وی ارتقا سطح آگاهی‌های جامعه هدف این گروه ها را علت اصلی این تفاهمنامه عنوان کرد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر از نهایی شدن تفاهمنامه این ستاد با سازمان پزشکی قانونی کشور طی دو روز اخیر خبر داد و ادامه داد: این تفاهمنامه در مورد ریشه‌یابی علل مرگ و میر ناشی از اعتیاد است، چراکه دومین عامل مرگ و میر غیرطبیعی در کشور پس از سوانح رانندگی، مصرف مواد مخدر است.

این مقام مسئول افزود: اگر چه در سال 91به نسبت سال 90 میزان مرگ و میر 15 درصد کاهش یافته است، ولی در سال گذشته 3500 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر کشته شده‌اند، یعنی روزی 10 نفر، با پزشکی قانونی تفاهمنامه را مصوب کرده ایم تا از این به بعد مشخص شود علت فوت این افراد در کوچه‌ها و خیابان‌ها چه بوده است.

دین پرست در ادامه از اختصاص 225 میلیارد ریال برای بیمه پایه و بستری این نوع معتادان در حوزه درمان معتادان بهبود یافته در کشور طی سال جاری خبر داد.

انتهای پیام/75008/خ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول