اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل:

مصمم به عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌های تجاری و اقتصادی با آذربایجان هستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ اتاق بازرگانی اردبیل برای عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌ها و تحقق ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بسیار جدی است.

مصمم به عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌های تجاری و اقتصادی با آذربایجان هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین پیرمؤذن عصر امروز در جلسه تشریح دستاوردهای سفر هیئت اقتصادی اردبیل به باکو با هدف توسعه همکاری‌های دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: در سفر هیئت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل به کشور جمهوری آذربایجان که با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری صورت گرفت، روابط تجاری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در ابعاد مختلف اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این هیئت اقتصادی به سرپرستی بنده انجام شد و با مذاکره و رایزنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، هیئت رئیسه اتاق بازرگانی آذربایجان، معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، رئیس کنفدراسیون کارفرمایان جمهوری آذربایجان، بازرگانان باکو و نیز بازرگانان ایرانی مقیم کشور جمهوری آذربایجان بر ارتقای روابط دوجانبه تأکید شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با برشمردن اهداف سفر خاطرنشان کرد: مذاکره و برگزاری نشست‌های مشترک با بازرگانان و مسئولان اقتصادی جمهوری آذربایجان برای گسترش روابط اقتصادی و نیز انجام مقدمات لازم برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی و تولیدی ایران در باکو، پیگیری راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در باکو، فعال نمودن اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، بررسی ظرفیت‌های بازارهای هدف در کشور جمهوری آذربایجان، معرفی و شناساندن توانمندی‌های استان از جمله اهداف هیئت اعزامی به باکو بود.

این مسئول به نشست مشترک با سفیر ایران در باکو نیز اشاره کرد و ادامه داد: اولین جلسه هماهنگی و کاری هیئت اقتصادی اتاق اردبیل در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد.

پیرمؤذن اضافه کرد: در این نشست مشترک سفیر ایران در باکو با تقدیر از حضور هیئت اردبیلی در کشور جمهوری آذربایجان، ضرورت توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد.

وی بیان کرد: دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار بزرگی در بخش اقتصادی و تجاری برخوردارند که بازرگانان دو طرف می‌توانند از این ظرفیت‌ها به نحوه مطلوب استفاده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: سفارت ایران در جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط اقتصادی با تجار و بازرگانان ایرانی آماده هرگونه همکاری می‌باشد.

پیرمؤذن ادامه داد: از هرگونه فعالیت و راهکارهایی که موجب ارتقای روابط اقتصادی دو کشور باشد، استقبال می‌کنیم و معتقدیم هر چقدر فرصت‌های اقتصادی بیشتر شود روابط دو کشور نیز پایدارتر می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت دفتر مشترک شورای بازرگانان دو کشور، راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در باکو و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات تولیدی ایران در باکو می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی دو کشور نقش مؤثری داشته باشد، متذکر شد: برای توسعه صادرات و حمایت از تجار ایرانی و نیز گسترش روابط اقتصادی دو کشور در تلاش هستیم تا با رفع موانع موجود، زمینه فعالیت تجار ایرانی در جمهوری آذربایجان را فراهم آوریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در ادامه توسعه روابط اقتصادی دو کشور را ضروری خواند و تأکید کرد: فعالیت‌های تجاری دو کشور در حال حاضر کافی نیست و انتظار می‌رود مسئولان دو کشور تمهیدات لازم را برای گسترش روابط اقتصادی فراهم آورند.

پیرمؤذن، موقعیت استراتژیک استان اردبیل را یادآور شد و تصریح کرد: استان اردبیل دروازه کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود و از موقعیت و شرایط استثنایی برای فعالیت‌های اقتصادی با کشور آذربایجان برخوردار است و 90 درصد صادرات استان نیز به جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد.

وی اذعان داشت: تشکیل اتاق مشترک ایران و آذربایجان، ایجاد نمایشگاه دائمی، راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در کشور آذربایجان، تشکیل کمیته داوری و صدور ویزای بلند مدت برای تجار ایرانی می‌تواند گام بلندی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشد.

این مسئول در مورد نشست مشترک اتاق اردبیل با اتاق بازرگانی جمهوری آذربایجان اضافه کرد: هیئت اقتصادی اتاق اردبیل و اتاق بازرگانی جمهوری آذربایجان در نشست مشترکی که برگزار کردند روابط اقتصادی دو کشور را مورد بررسی قرار داده و بر توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در ادامه بیان کرد: تقویت همکاری‌های بخش خصوصی به نفع هر دو کشور است اما به دلایل مختلف در چند سال اخیر حجم مراودات دو کشور کاهش یافته است.

پیرمؤذن با بیان اینکه توسعه روابط و سهولت در مراودات تجاری به نفع دو کشور می‌باشد، یادآور شد: 90 درصد از کالاهای تولید شده در استان اردبیل به ویژه در بخش کشاورزی به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حجم مراودات دو کشور 57 میلیون دلار بوده است، ادامه داد: جمهوری آذربایجان هر چند در سال‌های گذشته رتبه نخست مراودات تجاری را با استان اردبیل داشته اما در حال حاضر این کشور در ردیف دهم این مراودات قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ابراز داشت: از ابتدای امسال تاکنون حجم معاملات تجاری استان اردبیل با جمهوری آذربایجان به 19 میلیون دلار رسیده که می‌تواند ارتقا یافته و روند رو به رشد داشته باشد.

رئیس شورای مشترک بازرگانان ایران و آذربایجان با تأکید بر اینکه استان اردبیل از لحاظ صنعت توریسم و سرمایه‌گذاری محل مناسبی است، افزود: تجار و بازرگانان دو کشور می‌توانند در این زمینه همکاری و از تجربیات یکدیگر بهره بگیرند.

پیرمؤذن بیان داشت: بخش خصوصی دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر نقش بسیار مهمی در ارتقای روابط و توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور داشته باشند.

وی همچنین به دیدار خود با معاون اتاق بازرگانی جمهوری آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: در این دیدار ایجاد اتاق مشترک بازرگانی دو کشور مورد استقبال و پذیرش قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: امیدواریم پس از برگزاری جلسات کارشناسی کارهای مشترک انجام شده و روابط اقتصادی دو کشور توسعه پیدا کند.

پیرمؤذن با اشاره به استقبال عادل حسین‌اف از راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در باکو خاطر نشان کرد: این حرکت و اقدام مثبت می‌تواند بخشی از مشکلات و نارسایی‌های جدی در روابط اقتصادی دو کشور را برطرف کند.

این مسئول اضافه کرد: بخش خصوصی دو کشور برای ساخت و راه‌اندازی این مرکز تجاری باید پیشقدم شده و زمینه تحول جدی را در توسعه اقتصادی دو کشور فراهم آورند.

وی همچنین به در دیدار هیئت اردبیلی با معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در باکو در دیدار هیئت اقتصادی اتاق اردبیل با معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه راه‌اندازی مرکز تجاری می‌تواند توسعه اقتصادی دو کشور را شتاب بخشد، خاطر نشان کرد: مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان که ظرفیت ویژه برای فعالیت‌های تجاری محسوب می‌شود و باید تدابیر و تمهیدات لازم برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور اندیشیده شود.

پیرمؤذن اضافه کرد: استان اردبیل دروازه کشورهای آسیای میانه است و از موقعیت و شرایط استثنایی برای فعالیت‌های اقتصادی با کشور آذربایجان برخوردار است.

وی، فعالیت‌های تجاری دو کشور را کافی ندانست و بیان کرد: راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در باکو و نیز تأسیس دفتر شورای مشترک بازرگانان دو کشور در باکو می‌تواند زمینه را برای توسعه اقتصادی بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان هموار کند.

این مسئول همچنین در مورد اعلام آمادگی معاون وزیر اقتصاد با هدف راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در باکو گفت: طرف مقابل اعلام آمادگی کرد تا با همکاری تجار ایرانی این مرکز راه‌اندازی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در مورد رهاورد سفر هیئت اقتصادی اردبیل به کشور جمهوری آذربایجان افزود: این سفر دستاورد بسیار ارزشمندی برای کشور داشت و مطمئناً این سفر برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و آذربایجان بسیار مؤثر می‌باشد.

پیرمؤذن اظهار داشت: مذاکره و پیگیری برای راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در کشور جمهوری آذربایجان، تشکیل اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و فعال کردن آن، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی و تولیدی ایران در باکو، تشکیل کمیته داوری، بررسی و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور محور مذاکرات و پیگیری هیئت اعزامی در سفر به جمهوری آذربایجان بود.

وی با بیان اینکه در بررسی راهکارهای افزایش همکاری با طرف‌های آذری به نتــــایج قابل قبولی رسیدیم، افزود: زمینه‌ها و اشتراکات زیادی بین دو کشور ایران و آذربایجان برای گسترش روابط اقتصادی وجود دارد و طی رایزنی‌ها، مذاکرات و جلساتی که با سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، مقامات، تجار و بازرگانان آذربایجان داشتیم به این نتیجه رسیدیم تجار این دو کشور می‌توانند حجم مراودات اقتصادی دو کشور را افزایش دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: برای عملیاتی کردن تفاهمنامه‌ها و تحقق ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بسیار جدی است و سعی ما به عنوان بخش خصوصی این است با این‌گونه سفرها و فعالیت‌های اقتصادی روابط بین دولت‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم و اعتقاد داریم تجارت بین ملت‌ها و کشورها موجب نزدیک شدن دولت‌ها می‌شود.

انتهای پیام/62004/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول