اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان:

بخش تعاون نیازمند حمایت جدی مسئولان کشور است

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان گفت: مسئولان کشور به جای شناخت موانع و مشکلات بخش تعاون و تلاش در جهت رفع آنها و حمایت واقعی از بخش تعاون تنها در اوصاف آن تعریف می‎کنند.

بخش تعاون نیازمند حمایت جدی مسئولان کشور است

محمد طاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با جایگاه تعاون در کشور اظهار داشت: در قانون اساسی، فرهنگ و دین ما، تعاون جایگاه برجسته‌ای داشته و در قرآن نیز به آن اشاره شده که در طول تاریخ درخشان کشور ما و در برهه‎های زمانی مختلف با همکاری و همیاری تعاون توانسته‎ایم اقدامات بزرگی انجام دهیم از جمله مهم‌ترین این اقدامات جنگ تحمیلی بود که ملت ما با همکاری و همیاری خود توانست از این جنگ نابرابر سربلند بیرون آید.

وی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت بخش تعاون در کشور ما ضعیف بوده و نتوانسته است جایگاهی که در قانون اساسی برای آن تعیین شده و مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره فرموده‌اند، را به دست بیاورد.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با بیان اینکه مسئولان کشور به جای شناخت موانع و مشکلات بخش تعاون و تلاش در جهت رفع آنها و حمایت واقعی از بخش تعاون تنها در اوصاف آن تعریف می‎کنند، تصریح کرد: مسئولان کشور بیش از عمل کردن به صحبت در زمینه اهمیت تعاون می‌پردازند  در حالی که باید موانع توسعه تعاون را به صورت کارشناسی شده و دقیق مشخص کرده و با تلاش در جهت رفع این موانع و حمایت قوی از تعاون این بخش را در کشور رواج داده و از صنوات آن در جهت توسعه اقتصاد کشور استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: قابل ذکر است که کشور ایران از نظر اقتصادی جایگاه مطلوبی داشته و وظعیت اقتصادی خوبی دارد، اما در میان 183 کشور جهان کشور ما از لحاظ سهولت و آسانی کسب و کار رتبه 144 را داراست که این رتبه خوبی نبوده و از جمله موانعی است که بر سر راه تعاون‌گران قرار دارد.

طاهری با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم سهم تعاون در اقتصاد کشور باید به 25 درصد برسد، افزود: با روندی که در حال حاضر در پیش گرفته‌ایم نمی‌توانیم به این مهم دست یابیم.

وی تصریح کرد: مسئولان باید از بخش تعاون حمایت جدی داشته باشند، مشوقاتی را برای بخش تعاون در نظر گیرند و بانک توسعه تعاون را در زمینه اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها تقویت کرده و دولت نیز باید با کارشناسی، هدایت و حمایت خود کار را به دست مردم بسپارد که در این‌صورت می‌توان با ایجاد فضای رقابتی در هر زمینه‌ای پیشرفت داشته باشیم.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با بیان اینکه اتاق تعاون در هراستان تنها یک نمایندگی دارد، افزود: اتاق تعاون یک اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی در تهران دارد و به تعداد 31 استان 31 نمایندگی در مرکز استان‎ها موجود است، اما بعضی از شهرها مانند کاشان و ساوه که از لحاظ اقتصادی قوی‌اند تنها شهرستان‎های دارای اتاق تعاون هستند.

این مسئول ابراز داشت: در خصوص سایر شهرستان‎های استان که فاصله دوری از مرکز استان داشته و تعاون‎گران برای تماس با استان با مشکل روبرو هستند صحبت‎هایی در جهت دایر کردن نمایندگی شده و شاید تا پایان سال قادربه تاسیس نمایندگی در تعداد محدودی از شهرستان‌های استان باشیم.

طاهری با بیان اینکه وظایفی که برای اتاق تعاون در نظر گرفته شده مشابه تمام وظایفی است که اتاق بازرگانی برای بخش خصوصی دارد، گفت: از جمله وظایف اتاق تعاون صدور و تمدید کارت بازرگانی اتحادیه‌ و شرکت‎های تعاونی عضو اتاق تعاون، صدور گواهی مبدا، برگزاری دوره‎های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت و سمینارهای تخصصی ویژه مدیران، کارکنان و اعضا شرکت‎ها و اتحادیه‎های تعاونی، برگزاری جلسات و گردهمایی‎های ترویجی به منظور آشنایی مردم با تعاون، تهیه و بررسی طرح‎های توجیهی به منظور دریافت تسهیلات تکلیفی، برگزاری نمایشگاه‎های تخصصی داخلی و خارجی و معرفی تولیدات و خدمات تعاونی‎ها به بازارهای مصرف داخلی و خارجی هستند.

* جذب سرمایه کوچک مردمی و تشکیل سرمایه‎های بزرگ از اقدامات مهم تعاونی‌ها

وی افزود: در حال حاضر کار بزرگی که به وسیله تعاونی‌ها و همکاری مردم می‎توان انجام داد جذب سرمایه کوچک مردمی و تشکیل سرمایه‎های بزرگ برای کارهای بزرگ از جمله رفع مشکل آب و مسیر بهشت‎آباد، کمک به راه‎اندازی قطار سریع‎السیر و توسعه خطوط ریلی که از مهم‎ترین توسعه‎های مورد نیازاستان است.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان از مباحث پیش روی استان را احداث بندر خشک در اصفهان دانست و بیان داشت: احداث این بندر فرصت بزرگی برای استان بوده و سبب سهولت در انتقال و ترخیص کالا می‌شود که برای تامین هزینه‎های آن تعاونی‎های بزرگ می‎توانند گزینه‎های مناسبی باشند که جلساتی نیز در این زمینه برگزار و مقدمات آن انجام شده است.

این مسئول از برنامه‎های این اتاق را تشکیل کارگروهی در اتاق تعاون استان دانست و اضافه کرد: این کارگروه‌ها به منظور فعال کردن صنایع نیمه فعال و راکدی که امکان فعال کردن آنها وجود دارد تشکیل می‌شود.

طاهری ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان اصفهان بیش از 3 هزار واحد صنعتی تعطیل داریم که اتاق تعاون استان تصمیم گرفت با انجام بررسی‌هایی مشکلات آنها را رفع کند تا فعالیت خود را از سر گیرند فرصت اشتغالی و سرمایه راکد در آن‌ها وجود دارد را به آنها بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تشکیل کارگروه‎های اتاق تعاون افرادی که واحدهای صنعتی آنها دچار هرگونه مشکلی است می‎توانند با مراجعه به اتاق تعاون مشکل خود را بازگو کرده که مشکلات آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا حد توان به آنها کمک می‎شود از طرفی کسانی که آمادگی ایجاد صنعتی را دارند با مراجعه به اتاق تعاون و بدون صرف وقت زیاد برای آغاز صنعتی می‎توانند واحدهای صنعتی موجود و قابل راه‎اندازی مجدد که دارای توجیه اقتصادی نیز هست را با کمک اتاق تعاون خریداری کرده و آن را فعال کنند.

* تقویت تعاونی‌های استان برای رقابت در بازارهای جهانی از اهداف اتاق تعاون است

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان از برنامه‌های سال جاری را تشکیل کمیسیون‌های مختلف نام برد و گفت: از برنامه‌هایی که در سال جاری دنبال می‌کنیم تشکیل کمیسیون‌های متعدد در زمینه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، بهداشت و درمان، تعاونی‌های توزیعی و آموزشی با حضور روسا و اعضای تعاونی‌ها در جهت رفع مشکلات، کمک به رشد و بالندگی و رونق بخشیدن به کسب و کار تعاونی‌های استان است.

وی گفت: از برنامه‌های دیگری که در دستور کار اتاق تعاون استان قرار داده‌ایم تلاش در جهت راه‌اندازی دو تعاونی بزرگ است که با تشکیل آنها می‌توانیم توسعه خوبی در اقتصادی استان در کنار سایر فعالان استانی داشته باشیم.

طاهری رایزنی با مقامات استانی، تجار و سرمایه‌گذاران باتجربه را از دیگر برنامه‌های اتاق تعاون اصفهان دانست و افزود: این رایزنی‌ها در راستای آشنایی با بازارهای داخلی و منطقه به ویژه کشورهای همسایه وانتقال تجارب آنها به تعاونی‌گران به منظور تقویت فعالیت تعاونی‌ها است.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریم و مشکلاتی در زمینه صادرات نفت وجود دارد سعی در تقویت تعاونی‌هایی که امکان صادرات در آنها موجود است داریم تا با ارتقا کیفیت محصولات خود قادر به رقابت در سطح جهانی باشند که هم‌اکنون نیز تعاونی نمونه نوید نور که امسال نیز جز تعاونی‌های برتر شناخته شد به این مهم دست یافته و محصولات آن که پارافین و فوتس‌اویل هستند صد در صد صادراتی است.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان از جمله مشکلات تعاونی‌های استان را عدم مهارت لازم کارکنان و مدیریت نامناسب دانست و اذعان داشت: در زمینه رفع مشکلات مهارتی که کارکنان تعاونی‌ها با آن مواجه هستند  با مدیر کل سازمان فنی‌ و حرفه‌ای استان هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم و تعاونی‌های تشکیل شده را به آنها معرفی کرده تا آموزش‌های لازم را در این مرکز ببینند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه نخست در افتتاح طرح‌های تعاونی را دارد، متذکر شد: در هفته تعاون امسال با افتتاح 123 طرح تعاونی در استان که با تلاش تعاون‌گران و راهنمایی و هدایت اداره کل تعاون، کار و رفاه استان صورت گرفت، بزرگ‌ترین افتتاحیه در کشور بود و رتبه نخست کشور را داریم و با توجه به اینکه اصفهان از لحاظ فعالیت‌های اقتصادی از استان‌های برجسته کشور بوده و به همان میزان نیز تعاونی‌ها فعالیت‌ مطلوبی دارند.

انتهای پیام/63015/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول