اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازی با آبروی مساجد با وقف وسایل کهنه

گر به مسجد روم ابروی تو محراب منست

مسئولان استان قزوین پیرامون وقف‌هایی که به خلوتی مساجد دامن می‌زند و موجب خلق شدن داستان تکراری چهره کهنه مساجد می‌شود واکنش‌های جالبی دارند.

گر به مسجد روم ابروی تو محراب منست

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، امروزه شاهد برخی اقدامات از سوی مردم در توسعه مساجد هستیم که از آن به وقف یاد می‌شود. در این اقدام فرد فکر می‌کند که با وقف کردن وسایل خود به مساجد ثواب زیادی را به دست آورده است، اما یادمان نرود برخی از مردم با وقف کردن وسایل کهنه و مندرس منازل خود به مساجد، آسیب مهمی به چهره مساجد می‌زنند.

روایات و آیات قرآن‌ کریم به وقف کردن سفارش ویژه‌ای کرده و آن را از جاودانه‌ترین اعمال خیر انسان می‌داند که آثار و برکات فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی به جای می‌گذارد.

از آنجایی که مساجد مهم‌ترین و اصلی‌ترین پایگاه فرهنگی در جامعه است که می‌تواند اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی اقشار مختلف مردم را بیش از پیش تقویت کند از این رو انسان با وقف کردن اموال خود به این مکان مقدس می‌تواند در توسعه این پایگاه کمک بسزایی کند.

از آنجایی که طبع همه افراد پاک و زیبادوست است، لذا به مکان‌های پاکیزه، جذاب، زیبا و دلپذیر بیشتر گرایش پیدا می‌کنند، بنابر این برای جذب آنان به مساجد باید این مکان‌های مقدس را با استفاده از کالاهای تمیز و پاکیزه آراسته کرد تا حضور آنان پررنگ‌تر شود.

اما در این راستا متاسفانه برخی از مردم در بیشتر مواقع کالایی که از گذشتگان خود به جای مانده یا در اثر استفاده در خانه دچار فرسودگی شده به مساجد وقف می‌کنند و از آن جایی که بیشتر این کالاها مندرس و کهنه است، موجب خدشه‌دار شدن زیبایی و آراستگی این مکان مقدس می‌شوند.

بر این اساس مردم باید کالاهای بازماندگانشان را به کالاهای جدید و نو تبدیل کنند و یا در هنگام وقف به هیئت‌ امنای مساجد اجازه تبدیل به نحو احسن کالای فوق را بدهند تا در صورت نیاز کالای وقف شده به کالای نو تبدیل شود که مطمئنا با تحقق این مهم بسیاری از مشکلات مساجد برطرف می‌شود.

همچنین تغییر نوع نگاه وقف کردن اقشار مختلف جامعه به مساجد، می‌تواند در وقف کردن بهترین و زیباترین کالاها به این مکان مقدس کمک بسزایی کند تا با تحقق این مهم گام بزرگی در جذب آحاد جامعه به مساجد برداشته شود.

مسئولان استان قزوین کم‌اهمیت دادن به زیبایی، پاکیزگی و نوع کالاهای وقف شده مردم به مساجد را از مشکلات کلیدی حضور کم‌رنگ نمازگزاران در این مکان مقدس یاد کردند.

این گزارش گامی در راستای فرهنگ‌سازی پاکیزگی و وقف کالاهای نو و زیبا به مساجد تدوین شده تا بتواند حضور آحاد جامعه را در این مکان مقدس ارتقا دهد.

گزارش فوق با توجه به نظرات مختلف مسئولان استان قزوین از جمله مدیرکل اوقاف و امور خیریه، معاون تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون تهذیب حوزه علمیه و مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، پیرامون پاکیزگی و نظافت و چگونگی وقف کردن مردم به مساجد است که از نظرتان می‌گذرد.

قابل تعویض بودن کالاهای مندرس وقفی مساجد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین درباره اهمیت دادن به پاکیزگی و تعویض فرش‌های مندرس در مساجد به خبرنگار فارس می‌گوید: این اداره کل به هیئت امنای مساجد و بقاع متبرکه این استان ابلاغ کرده تا فرش‌های که به دلیل کهنگی و مندرس شدن بو می‌دهند را تعویض کنند تا موجب نارضایتی نمازگزاران نشود.

نوروزی نظافت و خوشبو کردن مساجد را در جذب جوانان به مساجد بسیار موثر دانست و اذعان داشت: همچنین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین به هیئت امنا مساجد و بقاع متبرکه این استان تذکرات لازم داده تا فرش‌های این مکان‌های مقدس را بیش از دو بار با مواد خوشبوکننده معطر کنند تا اقشار مختلف جامعه با رغبت بیشتری به مسجد وارد شوند.

وی ادامه می‌دهد: هیئت امنا باید برای نو کردن فرش‌ها در مساجد همت کنند و در این راستا یک سری اختیارات طبق بخشنامه‌ای به آنان داده شده است تا در زیبایی و نظافت مساجد راحت‌تر بتوانند اقدامات موثر را انجام دهند.

این مسئول تصریح کرد: برخی کالاها مانند فرش، پشتی و هرچه که جزو لوازم مساجد به این مکان مقدس وقف شده ممکن است واقف با نیت خاصی آن را وقف کرده و اجازه نداده باشد حتی کالای وقفی‌اش از جمله فرش مندرس شده از مسجد خارج شود که در این صورت هیئت امنا حق تبدیل این کالاها را به نحو احسن ندارند و باید طبق نیت واقف عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولا کالاهایی که در مساجد وقف می‌شوند این گونه نیست و زمانی که هیئت امنا تشخیص دهند این کالا مانند فرش مندرس و کهنه شده‌ است و جوابگوی نیاز امروز نیست با نظارت اوقاف و نماینده اداره کل یاد شده می‌توانند با یک آگهی مزایده این کالاها را به فروش برسانند و عایدات آن هرچه بود دقیقا به خرید همان کالا اختصاص دهند تا گامی در پاکیزگی و زیبایی مساجد باشد.

هزینه کردن در پاکیزگی مساجد اسراف نیست

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان قزوین در ادامه این گزارش به خبرنگار فارس گفت: جوانان و نوجوانان، هیئت امنا و پایگاه‌های بسیج می‌توانند نقش موثری در نظافت و پاکیزگی مساجد داشته باشند و با تحقق این مهم حضور آحاد جامعه را در این مکان مقدس پررنگ‌تر کنند.

مهدی رمضانی با اشاره به اینکه در دین اسلام به آراستگی و پاکیزگی سفارش ویژه‌ای شده است، یادآور شد: جوانان دارای سلیقه‌های مختلفی هستند که با استفاده از آنها می‌توان مساجد را به شکل زیبایی آراسته کرد تا اقشار مختلف مردم به این مکان مقدس بیشتر جذب شوند.

این مسئول با بیان اینکه مسجد محل عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال است، ابراز داشت: باید این مکان مقدس را به نحوی تمیز نگه داشت تا افراد در هنگام ورود به این مکان مقدس احساس آرامش و نزدیکی به پروردگارشان داشته باشند.

رمضانی با بیان اینکه بهداشت و نظافت ریشه در اعتقادات و باورهای دینی مسلمانان دارد،‌ بیان کرد: همانگونه که مردم جامعه به بهداشت در منازل خود توجه ویژه می‌کنند باید به نظافت و بهداشت مساجد نیز اهتمام بیشتری داشته باشند تا این مکان مقدس به شکل مطلوبی مدیریت شود.

وی اظهار داشت: اماکن مذهبی، امامزاده‌ها و مساجد باید نظافت بی‌نظیری داشته باشد به همین دلیل کالاهای وقفی نو و زیبای مردم از قبیل فرش و پشتی به این مکان‌های مقدس می‌تواند در تحقق این هدف و همچنین در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی تأثیرات مفیدی در جامعه داشته باشد.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان قزوین متذکر شد: هزینه لوازم بهداشتی برای نظافت مساجد و اماکن متبرکه اسراف نیست بلکه باید به این امر اهتمام ویژه داشت.

افزایش ثروت با وقف کردن درست

رمضانی در ادامه پیرامون ترویج فرهنگ وقف به خبرنگار فارس می‌گوید: باید موضوع وقف و انفاق از طریق رسانه‌های گروهی بین مردم اطلاع‌رسانی شود تا آنان به اهمیت این موضوع در زندگی پی‌ ببرند.

وی ابراز داشت: سنت وقف و انفاق در راه خداوند متعال ارزش والایی در دین اسلام دارد و افرادی که برای کسب رضای پروردگار این مهم را انجام می‌دهند در نزد خداوند از اجر و ثواب بالایی برخوردارند و مطمئنا او به این افراد نگاه ویژه‌ای می‌کند تا سراسر زندگی آنان برکت و نیکی باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه انفاق کردن نه تنها اموال انسان را افزایش می‌دهد بلکه موجب سعادتمندی آنان در دنیا و آخرت او می‌شود، اضافه کرد: وقف کردن کالای نو و زیبا شاید هزینه بیشتری نسبت به کالای مندرس داشته باشد ولی خداوند متعال این عمل خیر بنده‌اش را با ارتقای ثروت او جبران می‌کند براین اساس این مطلب می‌تواند گرایش مردم را به وقف کردن تغییر دهد.

زیبایی مساجد با تغییر نوع نگاه مردم به وقف

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین نیز پیرامون وقف کردن زیباترین کالاها به مساجد می‌گوید: با تغییر نوع نگاه وقف کردن مردم به مساجد می‌توان اجرای این سنت حسنه را در جامعه مطلوب‌تر کرد.

حجت‌الاسلام علی عباسی با تأکید بر اینکه آحاد جامعه کالاهایی نو و زیبا را به مساجد وقف کنند، اظهار داشت: باید چگونگی وقف کردن و زیباترین راه‌های انفاق کردن در راه خدا را بین مردم فرهنگ‌سازی کرد تا آنان بهترین کالاها را به این مکان مقدس وقف کنند.

مردم رغبت حضور در مکان‌های نامرتب را ندارند

وی با اشاره به اینکه فرش‌ها و لوازم موجود در مساجد باید تمیز و پاک باشد تا نمازگزاران از نظم و انضباط این مکان مقدس لذت ببرند، اضافه کرد: متأسفانه در برخی از این مکان‌های مقدس به علت نامرتب و مندرس بودن لوازم موجود، افراد رغبت حضور در این مکان فوق را ندارند که برای رفع این مشکل باید اقدامات لازم صورت بگیرد.

این مسئول با اشاره به روایات مبنی بر اینکه «انسان به مقام نیکی نمی‌رسد مگر اینکه بهترین چیزی را که دارد در راه خدا انفاق کند»، ابراز داشت: طبق این روایت هر فردی که کالایی را به مسجد وقف می‌کند باید آن در نزدش بهترین، زیباترین، دوست‌داشتنی و باارزش‌ترین شیء باشد تا این سنت حسنه آن پیش خداوند متعال بیشتر پاداش داشته باشد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: راهکارهای انفاق و اهمیت وقف به مساجد باید از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها ائمه جماعات به مردم اطلاع‌رسانی شود تا با تحقق این هدف مساجد زیباتر و منظم‌تر شوند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «نظافت جزئی از ایمان است»، اذعان داشت: طبق این حدیث افرادی که ایمان آوردند باید نظافت را در همه امورشان رعایت کنند که انجام دادن این امر در مساجد از حساسیت بیشتری برخوردار است بر این اساس باید در این مکان مقدس نظافت را دوچندان رعایت کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه نظافت و بهداشت مساجد می‌تواند محیط امن و آرامی را برای نمازگزاران فراهم کند، خاطرنشان کرد: این موضوع موجب می‌شود تا نمازگزارانی که برای اقامه نماز به این مکان مقدس می‌روند بهتر بتوانند برای بندگی خالصانه و راز و نیاز با خداوند متعال ارتباط برقرار کنند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه طبق روایات باید مکان، بدن و لباس نمازگزار پاک باشد، متذکر شد: این مطلب بیانگر اهمیت پاکیزگی و نظافت نمازگزاران در نزد خداوند متعال است که این موضوع لزوم پاک و مطهر بودن مکان نمازگزار را ایجاب می‌کند.

جذب جوانان به مساجد با رعایت نکات بهداشتی

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در ادامه این گزارش به خبرنگار فارس می‌گوید: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در مساجد از عوامل مؤثر جذب جوانان به مساجد است که با تحقق آن می‌توان حضور آنان را در این مکان مقدس پررنگ‌تر کرد.

این مسئول با بیان اینکه دین مقدس اسلام کامل‌ترین دین است، متذکر شد: این دین برنامه‌های عملی زندگی برای انسان‌ها دارد که از جمله این برنامه‌ها بهداشت فردی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه رعایت بهداشت اجتماعی اماکن عمومی از جمله مساجد حساسیت بالایی دارد، ادامه داد: این مکان مقدس به عنوان خانه خدا روی زمین احداث شده است تا مسلمانان برای راز و نیاز و عبادت با پروردگارشان به این مکان یاد شده بروند که در این راستا رعایت بهداشت اجتماعی می‌تواند محیط خوبی را برای آنان فراهم کند.

باید زیباترین و پاکیزه‌ترین کالاها را به مساجد وقف کرد

نظری با اشاره به اینکه فضای فیزیکی مساجد باید از نظافت بالایی برخوردار باشد، اذعان داشت: این مهم باید به نحوی باشد که نمازگزاران در بدو ورود به این مکان مقدس بهداشت ظاهری را از نمای ساختمان تا لوازم داخلی این مکان مقدس مانند سرویس بهداشتی، فرش،‌ پرده، مهر و پشتی‌ها، کتاب و مفاتیح احساس کنند و تحقق این اقدام از مهم‌ترین عوامل افزایش حضور مردم است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر اینکه «باید زیباترین و پاکیزه‌ترین کالاها را به مساجد وقف کرد»، ابراز داشت: آحاد جامعه از بهترین و زیباترین کالاهایی که در نزد خودشان دوست‌داشتنی است، مانند پشتی، فرش، کتاب قرآن کریم و مفاتیح به این مکان مقدس انفاق کنند تا با تحقق این امر در زیبا کردن این مکان مقدس و حضور پررنگ جوانان و نوجوانان به مکان یاد شده نقش بسزایی داشته باشند.

نظری متذکر شد: کالاهای کهنه و مندرس مانند فرش در مساجد را می‌توان با اجازه حاکم شرع که نماینده ولی‌ فقیه استان قزوین است به مزایده گذاشت و با فروش این کالاها مشابه آن کالا را خریداری کرد و آن را در این مکان مقدس پهن کرد تا زیبایی مکان یاد شده دو چندان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه پیامبران خدمت‌گزاران مساجد بودند، بیان کرد: اکنون خادمان در این مکان‌های مقدس در امر نظافت و بهداشت همت می‌کنند که ثواب این عمل بسیار مقدس است و در این راستا مردم نیز می‌توانند به آنان در این امر خدا پسندانه کمک کنند.

این مسئول با بیان اینکه هیئت‌ امنا افرادی مؤمن و متدین هستند که انگیزه مالی در خدمت به مساجد ندارند، خاطرنشان کرد: آنان می‌توانند با اجرای مطلوب برنامه‌های بهداشتی، فرهنگی و قرآنی در جذب جوانان به مساجد کمک بزرگی کنند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین اضافه کرد: ائمه جماعات،مؤمنان و مردم نیز می‌توانند در رعایت بهداشت و نظافت مساجد نقش مؤثری داشته باشند و با اهتمام به این امر در جذب آحاد جامعه به این مکان مقدس نقش بسزایی را ایفا کنند.

اجازه از واقفان برای نو کردن کالاهای اهدایی

مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین پیرامون تعویض فرش‌های کهنه به خبرنگار فارس می‌گوید: مسئولان مربوط در مساجد از جمله هیئت‌ امنا می‌توانند سجاده نماز و فرشی که در مساجد کهنه و مندرس شده را به نحو احسن تبدیل کنند.

رمضانی ادامه داد: آنان با فروش این کالاها می‌توانند اقلامی نو و زیبا مشابه آن کالا را خریداری کنند و آنها را در مساجد بگذارند تا مردم استفاده بهینه کنند.

رمضانی با بیان اینکه تبدیل کردن کالاهای وقفی به نحو احسن در مساجد باید با اجازه واقف باشد در غیر این صورت نمی‌توان این کار را انجام داد، اظهار داشت: مسئولان مربوط این مکان مقدس برای برطرف کردن این مشکل باید در ابتدای گرفتن این کالاها مانند فرش و پشتی از واقفان اجازه بگیرند که در صورت نیاز کالاهای آنان را به نحو احسن تبدیل کنند.

این مسئول اضافه کرد: هیئت امنا با اجرای این اقدام در تبدیل کردن کالاهای وقف شده در مساجد به نحو احسن هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند در صورت کهنه شدن، آنها را براحتی به فروش برسانند و درآمد حاصله را برای خرید فرش و پشتی نو هزینه کنند.

مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین اذعان داشت: با اجرای تبدیل کردن کالاهای کهنه به نحو احسن در مساجد می‌توان این مکان‌های مقدس را بیشتر به زیبایی آراسته کرد تا حضور اقشار مختلف جامعه پررنگ‌تر شود.

امید است آحاد جامعه با آگاهی از برکات بهتر وقف کردن و حفظ پاکیزگی و آراستگی مساجد در جذب پرشکوه نمازگزاران کمک بسزایی کنند، چراکه وقف وسایل کهنه و مندرس چهره مساجد را که بهترین مکان برای عبادت است زشت می‌کند و این موضوع رغبت حضور مردم را به مساجد کم می‌کند و این یک آسیب بزرگ است که روزی شاید به تهدید تبدیل شود.

============

گزارش از زهرا محبی

============

انتهای پیام/77009/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول