اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فقط یدک‌کش اسم کلان‌شهر نباشیم!

سرگردانی، هدیه شهرداری همدان به مسافران

در حالیکه این روزها، همدان حجم بالای مسافران و گردشگران تابستانی را شاهد است سرگردانی میهمانان این کلان‌شهر توریستی برای اقامت موقت بیشتر از هر چیز زننده به نظر می‌رسد.

سرگردانی، هدیه شهرداری همدان به مسافران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تابستان 92 با توجه به هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان باعث شد تا بیشتر سفرهای تابستانی بعد از این ماه انجام شود و در شهریورماه شاهد حجم بالایی از سفرهای تابستانی به اقصی نقاط کشورمان هستیم.

امسال با اتمام ماه خدا و با شروع تعطیلات ویژه عید سعید فطر دور دوم سفرهای تابستانی آغاز شد که همدان به عنوان نگینی ارزشمند در غرب کشور با داشتن جاذبه‌های زیادی در زمینه تاریخی، طبیعی و گردشگری سالانه میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

از سال 88 که همدان به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور مطرح شده نگاه ویژه‌ای به بحث مدیریت شهری شده اما با بی‌توجهی و شاید سهل‌انگاری شورای سوم و به تبع آن مجموعه عریض و طویل شهرداری، همدان نتوانسته در بحث گردشگری و رونق صنعت توریسم اقدامات در حد نام و تاریخ همدان داشته باشد.

وجود اماکن اقامتی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی استان شامل مهمان‌پذیرها، مسافرخانه‌‌ها و هتل‌ها در گرید‌های کیفی مختلف و همچنین ساماندهی منازل مسکونی استیجاری دارای مجوز، امکان پذیرایی برای همه سطوح مختلف گردشگر و مسافری که همدان را برای سفر انتخاب کرده‌اند، وجود داشته و دارد.

تجهیز و فراهم‌سازی امکانات مدارس توسط سازمان آموزش و پرورش در کنار خانه معلم در سطح استان و درجه‌بندی یک تا 3 کلاس‌های درس به امکانات رفاهی باعث شده تا حجم زیادی از هم‌وطنان فرهنگی در این اماکن اقامت داشته باشند.

اما چادرخوابی بعضی از مسافران و گردشگران با توجه به آب و هوای مطبوع همدان باعث شده تا این روزها در نقاط شهر شاهد برپایی چادرهای رنگارنگ با مدل و طرح‌های مختلف در گوشه گوشه شهرهای استان باشیم.

در بدو ورود به شهر همدان در میدان فرودگاه و بعد از آن ورودی شهرک فرهنگیان دو پارک برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده اما آیا متولیان مدیریت شهری برای رفاه مسافران کاری کرده‌اند؟

با توجه به موقعیت ویژه شهر همدان در مدخل ورودی و عبوری استان‌های غربی کشور آیا برای شب‌مانی مسافران بین‌ راهی و حتی گردشگرانی که در همدان اقامت خواهند داشت امکانات رفاهی در این دو کمپ در نظر گرفته شده است؟

مسئولان شهری بسیار سطحی به مسائل نگاه کرده و فقط با ساخت یک سرویس بهداشتی کوچک و تسطیح و پیاده‌روسازی، همه شرایط برای پذیرایی و اقامت میهمانی که از راه دور به شهر همدان وارد شده را فراهم کرده‌اند!

مسافرانی که برای اقامت به شهر همدان وارد شده‌اند با نبود امکانات در این دو مکان در نظر گرفته شده مواجه می‌شوند و برای تهیه یک غذای گرم یا استفاده از آب شرب و عدم شلوغی سرویس بهداشتی و تمیز نبودن آن راهی داخل شهر می‌شوند.

در داخل پارک‌های شهر هم قضیه طور دیگر است و باعث سرگردانی بیشتر مسافران می‌شود و تابلوهای «نصب چادر ممنوع» بلاتکلیفی گردشگران را دوچندان کرده است.

عدم وجود یک کمپ مجهز در همدان که حداقل امکانات رفاهی را برای ماندگاری یک شب برای مسافران دارا باشد، بسیار احساس می‌شود و باعث ورود مسافران به داخل پارک‌های شهر و چادر زدن در تمام نقاط شده که نه تنها جلوه بسیار بدی را ایجاد کرده از نظر امنیتی و مسائل اخلاقی غیر قابل کنترل است.

دسته‌گل آقایان شهرداری‌ همدان به اینجا ختم نمی‌شود و در یکی از ماه‌های پرتردد و مسافرپذیر همدان به بهانه ساخت فاز سوم پارک در میدان باباطاهر با تخریب فضای سبز موجود باعث شده تا مسافران در پارک‌های داخل شهر در حالت بسیار نامطلوب شب‌مانی داشته باشند.

مقابل مجموعه فرهنگی عین‌القضات همدانی، حواشی پارک مردم، داخل پیاده‌روی مقابل دانشگاه بوعلی و علوم پزشکی، بوستان ارم، پارک کودک و حتی میدان شیرسنگی این روزها میزبان چادرهای مسافرانی است که به دلیل نبود یک کمپ مناسب به ناچار با نصب چادر، یک شب پرمخاطره را در همدان سپری می‌کنند.

بارها و بارها مسئولان شورای شهر و شهرداری همدان از جذب گردشگر در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین به عنوان یک صنعت حرف به میان آوردند اما آیا برای بهره‌‌برداری و کسب درآمد از خیل مسافران در شهر همدان برنامه‌ای دارند؟

خانواده‌ای که بار سفر را بسته و راهی یک دیاری از خطه ایران عزیزمان می‌شود، آمده تا چند روزی در آرامش باشد و استراحت کند و با استفاده از آب و هوای مطبوع خاطره‌ای خوب را برای خودشان رقم بزنند و در این مسیر قطعاً مستلزم پرداخت هزینه‌هایی برای اسکان و تغذیه هستند تا از سفر خود لذت ببرند.

مسافر و گردشگر در صورت وجود امکانات و قانون‌مند بودن یک شهر با مدیریت شهری مستقل و قاطع حاضر است برای گرفتن خدمات مناسب با هر سلیقه و سطح درآمدی هزینه کند.

ساخت کمپ‌ مجهز اقامتی با دارا بودن پارکینگ، سکوی نصب چادر، سرویس بهداشتی، حمام موقت، غرفه‌های ارائه مواد غذایی و حتی غذای گرم و سرد، ایستگاه پلیس، حضور امدادگر و اورژانس و سایر خدمات رفاهی لازم برای یک مسافر قطعاً ضمن ایجاد اشتغال مناسب برای افراد زیادی، کسب درآمدی برای متوالیان امور شهر خواهد داشت.

ساخت این‌گونه اماکن باعث احترام و قدرشناسی و میهمان‌نوازی به گردشگرانی است که از راه‌های دور و نزدیک همدان را برای سفر خود انتخاب کرده‌اند و می‌تواند به بالا رفتن فرهنگ و گسترش و رونق صنعت توریسم کمک شایانی کند.

در بیشتر شهرهای مسافرپذیر کشورمان که مذهبی و زیارتی، سیاحتی و ساحلی هستند، کمپ اقامتی وجود دارد و تنها شهر همدان از نبود این مکان رنج می‌برد و باعث سرگردانی مسافران و گردشگران در فصول مختلف است.

تابستان 92 هم رو به تمام شدن است و تنها دو هفته از انجام سفرهای تابستانی زمان باقی است و مطرح کردن این موضوع برای زمان حال و امسال نیست اما انتظار داریم تا با طرح و تفکر جدید به زودی شاهد رفع این معضل در شهر با قدمت فرهنگی و تاریخی همدان باشیم.

روی صحبت ما در حال حاضر اعضای 15 نفره شورای اسلامی شهر همدان است که از روز 12 شهریور برای چهار سال کلیددار مدیریت شهری همدان را مشخص کردند و همچنین امیر رضا یوسفیان سرپرست شهرداری این شهر است که ید طولایی در مدیریت شهری در دهه 70 داشته است.

فرهنگ 3 هزار ساله همدان و عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و همچنین یدک کشیدن یک اسم دهان‌ پرکن به نام کلان‌شهر قطعاً مسئولیت مدیران شهری همدان را بیشتر از قبل سنگین می‌کند تا ضمن ارائه خدمات برای شهروندان و پذیرایی درخور و شایسته از میهمانان و مسافرانی که به شهر و استان ما سفر می‌کنند، داشته باشند.

خبرگزاری فارس به عنوان یکی از رسانه‌های تأثیرگذار استان آمادگی این را دارد در زمینه رفع معضلات شهری ضمن تعامل با اعضای شورای شهر چهارم و شهردار همدان در زمینه کمک فکری و همچنین اطلاع‌رسانی دقیق بر اساس رسالت حرفه‌ای خود از هیچ کوششی دریغ نکند.

-----------------------

فرشید گل‌محمدی

---------------------

انتهای پیام/89020/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول