اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهرداری همدان باز هم گل کاشت

وقتی باباطاهر شخم می‌خورد / رنگ از رخسار باباطاهر پرید + تصاویر

این روزها با شاهکار دیگری از شهرداری، فضای سبز آرامگاه باباطاهر شخم خورده است.

وقتی باباطاهر شخم می‌خورد / رنگ از رخسار باباطاهر پرید + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ایران کشوری با قابلیت‌های گردشگری بسیار بالا و متنوع در بخش‌های مختلف است.

ایران با جاذبه‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی جزو معدود کشورهای دنیا محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی‌ می‌تواند از موهبت فضای گردشگری ارزش افزوده مناسبی را جذب و به ایجاد اشتغال کمک شایانی کند.

استان همدان نیز یکی از استان‌های مستعد و دارای ظرفیت‌های بزرگ گردشگری در کشور است؛ به طوری که جزو 10 استان برتر دارای جاذبه‌های توریستی کشور محسوب می‌شود.

همدان جذابیت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی بالایی دارد و در چند سال اخیر با جذب سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در مدیریت جذب توریسم عملکرد موفقی داشته و شاهد تحول در عرصه ورود مسافر به استان و بازدید امکان توریستی بوده است.

جذب توریسم و ورود مسافران داخلی و خارجی به استان نیازمند همکاری و هماهنگی بین ادارات متولی و مدیریت شهری با میراث فرهنگی است.

یکی از جاذبه‌های توریستی همدان، آرامگاه باباطاهر و امامزاده اهل بن علی(ع) است که در نیمه اول سال و خصوصاً فصل تابستان پذیرای شمار قابل توجهی از میهمانان است.

در جوار آرامگاه باباطاهر پارک بزرگی قرار دارد که یکی از اماکن پذیرش مسافران برای استقرار چادر است و هر ساله مسافرانی از استان‌های مختلف در آن ساکن می‌شوند.

این روزها اگر به آرامگاه باباطاهر مراجعه کنید با فضایی روبرو خواهید شد که شهرداری در اقدامی دست به تخریب فضای پارک زده و به قول معروف، پارک باباطاهر را شخم زده است.

در این محوطه تخریب شده بنری با عنوان احداث فاز سه پارک باباطاهر نصب و با طنابی ورود به محوطه را بسته شده است.

این در حالی است که باید چنین تغییراتی در ایامی غیر از فصول گردشگری انجام شود تا چهره شهر برای گردشگر جذاب باشد.

در ضلع شرقی آرامگاه، بزرگ‌ترین و یکی از مهم‌ترین هتل‌های شهر قرار گرفته و تخریب فضای پارک باباطاهر به حیثیت کاری این هتل معروف هم لطمه وارد کرده است.

یکی از مسافران که از اصفهان به همدان مسافرت کرده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه برای نخستین بار به همدان سفر کرده است، اظهار می‌کند: همدان شهری بسیار زیبا و دارای اماکن تاریخی زیادی است که باید چند روز در این شهر ماند تا بتوان از ابنیه تاریخی و فرهنگی این شهر بازدید کرد.

وی اضافه می‌کند: ما دو روز است که در همدان هستیم و امروز برای بازدید از آرامگاه باباطاهر آمدیم، اما با صحنه تخریب پارک و نشستن گرد و خاک بر روی آرامگاه مواجه شدیم و از این اقدام همدانی‌ها در فصل گردشگری بسیار متعجب شدیم.

برای بررسی وضعیت ایجاد شده به محل دیگری از پارک سر زدم و یک خانواده اهوازی که مانند اکثر اهوازی‌ها با یک مینی‌بوس به همدان آمدند، به گفت‌و‌گو نشستم.

پدر خانواده به خبرنگار فارس می‌گوید: من و خانواده‌ام از دو سال پیش هر سال برای گذراندن تعطیلات تابستانی به همدان مسافرت می‌کنیم.

وی که تمایلی به گفتن نامش ندارد، ابراز می‌دارد: قصد داشتیم در پارک باباطاهر چادر بزنیم، اما با تخریب پارک، این امکان از ما سلب شده و این در حالی است که در دیگر پارک‌های همدان اجازه استقرار چادر را نمی‌دهند.

این مسافر اهوازی که با لهجه شیرین عربی و فارسی سخن می‌گوید با بیان اینکه اگر تا امشب در یک پارک مناسب موفق به نصب چادر نشود به سمت یک شهر دیگر حرکت می‌کند، اذعان می‌کند: شهرداری همدان چرا در فصل ورود گردشگران و مسافران این پارک را تخریب کرده است؟

با خداحافظی از این خانواده خونگرم اهوازی به سمت یک زوج جوان می‌روم که به نظر می‌رسد تنها نیستند و کم‌کم دیگر اعضای خانواده به آنها ملحق می‌شوند؛ از آنها می‌پرسم از کجا آمدید حسین یاری کرمانی می‌گوید: ما از تهران آمدیم و آب و هوای همدان بسیار خنک و عالی است.

وی می‌افزاید: من قبلاً هم به همدان سفر کردم و این بار با خانواده آمدیم و می‌خواستیم در پارک باباطاهر چادر نصب کنیم و شب را بمانیم، اما با وضعیت موجود مجبوریم بعد از ظهر همدان را ترک و به غار علیصدر برویم.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم در آنجا مکانی برای نصب چادر بیابیم و شب را استراحت کنیم.

یاری کرمانی ادامه می‌دهد: در این محوطه علاوه بر تخریب پارک امکانات تفریحی و رفاهی نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی کم بوده و چندان هم مناسب نیستند، ابراز می‌دارد: شهرداری همدان در این مورد به نظر من عملکرد بسیار ضعیفی دارد.

این مسافر تهرانی تصریح می‌کند: همدان نام بزرگی دارد اما این ریزه‌کاری‌ها و نبود امکانات و تخریب فضای پارک در فصل ورود گردشگر به این شهر تاریخی چند هزاره ساله به آبرو و نام همدان آسیب وارد می‌کند.

با توجه به مباحثی که مسافران و گردشگران مطرح کردند در اینجا این سئوال مطرح می‌شود که تخریب فضای پارک باباطاهر در فصل گردشگری توسط شهرداری چه توجیهی دارد؟

اگر شهرداری در آخرین روزهای عمر کاری خود به فکر عمران و آبادانی شهر افتاده آیا آقایان فکر نمی‌کنند در طول چهار سال گذشته اگر ایرادی هم در پارک باباطاهر وجود داشته باید اقدام به رفع آن می‌کردند.

با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان چند سالی است در فصل تابستان قرار گرفته سفرهای تابستانی به دو نیمه قبل و بعد از ماه رمضان تقسیم شده است، چرا آقایان در شهرداری در طول یک ماه رمضان که مسافری در همدان نبود اقدام به بهسازی فضای پارک باباطاهر نکردند؟

از سویی دیگر تجربه شهرداری در اجرای پروژه‌ها به همه همدانی‌ها اثبات کرده که آقایان در شهرداری در طول مدت کوتاه هیچ طرح و پروژه‌ای را نمی‌توانند تکمیل و به اتمام برسانند.

به نظر می‌رسد مردم و مسافران در فصل گردشگری تابستان سال 93 بتوانند از پارک باباطاهر استفاده کنند، چراکه براساس عملکرد شهرداری، بعید است در سال جاری موفق به اتمام این پروژه شود.

شهرداری همدان در فصلی اقدام به تخریب پارک باباطاهر کرده که همدان روزهای داغ و پرشور ورود گردشگر را تجربه می‌کند.

بخشی از مسافران در پارک باباطاهر چادر نصب کرده و استراحت می‌کردند، چراکه شهرداری از نصب چادر در دیگر پارک‌ها و فضاهای سبز جلوگیری می‌کند.

این اقدام شهرداری آسیب جدی به ماندگاری مسافر در همدان وارد کرده و آقایان با تخریب پارک و عدم رسیدگی به امور محوطه آرامگاه باباطاهر و از همه مهم‌تر عدم دسترسی مسافران به مقبره امامزاده اهل بن علی(ع) مانع جدی در جذب گردشگر و توریسم به شهر همدان است.

=========

سردار فارسی

=========

انتهای پیام/89019/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول