اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بلاتکلیفی چهار ماهه زلزله زدگان سراوان

سرگردانی مردم در دخمه‌های زلزله 7.7 ریشتری

با گذشت بیش‌از چهار ماه از وقوع بزرگترین زلزله قرن ایران، به دلیل اخذ نشدن مصوبه هیئت وزیران برای استفاده از تسهیلات، هنوز خبری از بازسازی مناطق زلزله زده گشت سراوان نیست.

سرگردانی مردم در دخمه‌های زلزله 7.7 ریشتری

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، مردم سراوان در حالی روز‌های انتهایی نوروز را سپری می‌کردند که زلزله‌ای به بزرگی 7.7 ریشتر، شهر « گشت» سراوان را لرزاند، در نخستین دقایق انتشار این خبر، بهت عجیبی ایران را فراگرفت و اختلال یک ساعته در خطوط ارتباطی بر شدت نگرانی‌ها افزود. نگرانی‌هایی که با توجه به تجربه‌ زلزله‌های اخیر در آذربایجان شرقی، بوشهر و کمی قبل‌تر از آن در بم، تصویر بسیار نابسامان و دلخراشی از سراوان به ذهن‌ها متبادر می‌کرد.

با گذشت یک ساعتی از وقوع این حادثه اعلام شد که خسارت جانی در کار نیست و عمق زیاد زمین‌لرزه و بافت مسکونی «کپری» منطقه مانع از هر گونه خسارت این چنینی شده است، شدت این زلزله به حدی بود که ضمن اینکه تمام‌شهر‌های سیستان‌و‌بلوچستان آن را احساس کردند و در پاکستان خسارت جانی فراوانی به جای گذاشت، ساکنان مناطق جنوبی خلیج فارس از هراس این پدیده به خارج از خانه‌های خود پناه بردند.

تماس‌های تلفنی روسای قوه مقننه و مجریه در ابتدای این حادثه به استاندار و اطلاع از آخرین وضعیت مردم زلزله‌زده، اطمینان خاطر از توجه به شدت بحران و رسیدگی به موقع خسارت‌ها را نوید می‌داد.

بازسازی سریع در زلزله آذربایجان

تاخیر بیش‌از حد برآورد خسارات و رسانه‌ای نشدن میزان ریالی آن کمی مردم را نگران کرد، تنها خسارتی که از سوی استانداری سیستان‌و‌بلوچستان اعلام شد آسیب به 2532 واحد مسکونی شهری و روستایی بود که تلاش رسانه نیز برای تنویر افکار عمومی فایده‌ای نداشت.

وعده‌های اولیه حاکی از تخصیص 380 میلیارد ریال تسهیلات برای بازسازی دو هزار واحد مسکن شهری و روستایی و تعمیر 500 واحد تجاری بود که متاسفانه با پیگیری‌ خبرنگار ما مشخص شد که تا کنون حتی ریالی بابت جبران خسارت به زلزله‌زدگان استان پرداخت نشده است.

این در حالی است که صبح روز زلزله سراوان عزیزالله مهدیان مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن از هزینه 486 میلیارد تومانی اعتبار بازسازی زلزله یک‌سال قبل آذربایجان خبر داده بود.

زلزله‌ 6.2 ریشتری آذربایجان خیلی سریع عملیات بازسازی آن انجام شد، به طوری که ظرف 90 روز نزدیک به 10 هزار واحد مسکن تکمیل و قریب به 12 هزار و 500 واحد دیگر به مرحله اتمام سقف رسید، چند روز گذشته نیز قربان محمدی مدیرکل بنیاد مسکن این استان از واگذاری کلید 16 هزار و 200 واحد مسکونی به صاحبانشان خبر داد.

روستا‌های شهرستان دشتی بوشهر نیز 20 فروردین امسال زلزله 6.1 ریشتری را از سرگذراندند که متاسفانه علاوه بر خسارات مالی، بیش از30 مورد خسارت انسانی نیز بر جای گذاشت، حضور معاون اول رئیس جمهور در روز پس از حادثه به این منطقه از آلام مردم کاست و امید بازسازی در سریع‌ترین زمان را خبر می‌داد، درست اوایل اردیبهشت بود که فریدون حسنوند استاندار بوشهر از تصویبنامه هیئت وزیران برای اختصاص تسهیلات برای جبران خسارت خبر داده بود.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد در همان ماه‌های نخست روند بازسازی نیز آغاز شد، سه هزار و100واحد خسارات دیده شرایط برای احیا را لمس می‌کردند، همه این موارد در حالی است که با گذشت بیش از 4 ماه از بزرگترین زلزله یک قرن اخیر ایران هنوز خبری از بازسازی مناطق زلزله زده نیست.

هنوز مصوبه هیئت وزیران برای پرداخت تسهیلات به مناطق زلزله زده سراوان اخذ نشده است

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان میزان تسهیلات پرداخت شده به زلزله‌زدگان سراوان را "هیچ" عنوان می‌کند و می‌گوید که متاسفانه بر خلاف پیگیری‌های زیاد استانداری و بنیاد مسکن، هنوز برای جبران خسارات مصوبه هیئت دولت را نگرفته‌ایم.

عبدالرضا مراد‌زاده از تولید نزدیک به 400 دستگاه اسکلت فلزی برای مردم مناطق زلزله زده مرکزی استان خبر داد و گفت «تاکنون 200 دستگاه از این اسکلت‌های فلزی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است و مابقی هم ارسال می‌شود.»

برای پرداخت تسهیلات بلا‌عوض و با کارمزد پایین باید مصوبه هیئت وزیران اخذ شود که متاسفانه با گذشت بیش از چهار ماه، مسئولان استان در شرایطی هنوز خم کوچه نخست این راه پرپیچ و خم را طی نکرده‌اند که در مناطق زلزله زده دیگر کشور برخی از مردم کلید‌های واحد‌های مسکونی خود را ظرف سه ماه دریافت کردند..

خراسان جنوبی نیز کمی دیرتر توانست تسهیلات به زلزله‌زدگان «زهان» را پرداخت کند ولی در این فاصله زمانی بنیاد‌مسکن انقلاب اسلامی این استان از محل منابع داخلی و تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی استفاده و بازسازی را آغاز کرد.

سرمای زمستان پیش‌روی شهر‌های کوهستانی سراوان و خاش، و وجود چندین گسل در منطقه تفتان و سراوان و سیل چند روز اخیر هشدار‌هایی هستند، که لزوم توجه به مردم خسارت دیده را ضروری‌تر نمایان می‌کند.

گزارش از محمد عنایت

انتهای پیام75004/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول