اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

پیشرفت در سایه زندگی اسلامی امکان‌پذیر است

پیشرفت همه‌جانبه اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله مهمترین اهداف اسلام بوده و در سایه زندگی سالم می‌توان مفاهیم متعددی از پیشرفت را معنا کرد.

پیشرفت در سایه زندگی اسلامی امکان‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، یکی از مهمترین اهدافی که نظام حکومتی مبتنی بر اسلام دنبال می‌کند، دست‌یابی به پیشرفت، توسعه و تعالی همه‌جانبه است.

پیشرفت تداعی‌کننده حرکت رو به ‌جلو البته عاقلانه و گام به گام بوده و البته در این وادی اخلاقیات و ارزش‌ها نباید به بوته فراموشی سپرده شود.

این که دین مبین اسلام و اولیای الهی به مفهوم پیشرفت واقعی نهاده و به آن در صحبت‌ها، رهنمودها و توصیه‌های حکیمانه خود پرداخته‌اند یک شعار و ادعای صرف نیست.

زمانی بیش از پیش اعتقاد راسخ به آن پیدا می‌کنیم، که قاعده نفی سبیل را ملحوظ نظر قرار داد و آن هم اینکه خداوند بلندمرتبه هر گونه راه تسلط کافران بر مسلمانان را بسته است.

پس برای اینکه مسلمانان اقصی نقاط جهان زیر یوغ استکبار و افکار انحرافی قرار نگیرند لاجرم باید در همه زمینه‌ها اعم از علوم، فنون، فناوری‌های جدید مسیرهای لازم را هر چند با ایستادگی و مقاومت دشمنان پیموده و برای رسیدن به رشد و شکوفایی از همه ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را ببرند.

هیچ‌گونه نقطه انتهایی و پایانی برای این مفهوم به عبارتی تلاش و توسعه گذاشته نشده است، بنابراین تا انسان، دنیا و زندگی در هستی وجود دارد، پیشرفت نیز تحقق می‌یابد.

دامنه رشد اقتصادی، علمی، تجربی و فنی روز به روز نسبت به گذشته گسترده‌تر می‌شود، که مسلمانان با در نظر گرفتن معیارهای اسلامی باید از پیشتازان هر عرصه قرار گیرند.

برای استعدادهایی که خداوند متعال در وجود آدمی به ودیعه گذاشته نقطه پایانی و توقف برای آن وجود ندارد، بنابراین هر روز یک اکتشاف جدید یک اختراع دیگر و اتفاق و رویش نوین را در همه زمینه‌ها شاهد هستیم.

بنابراین چه نیکو خواهد بود که این توانمندی‌ها را نه به سمت کسب خواسته‌های شیطانی اغیار بلکه برای کسب خشنودی ذات باری تعالی به کار بندیم.

پیشرفت و تعالی از ابعاد مختلف و جنبه‌های گوناگون برخوردار بوده و هر یک از مکتب‌های انسانی و کشورهای مختلف آن را به یک صورت متفاوت معنا کرده‌اند به طوری که در کشورهای غربی فقط یک بعدی و یا در بهترین حالت دوبعدی است.

حال آنکه در مکتب انسان‌ساز دین مبین اسلام پیشرفت یک مفهوم کاملا متفاوت و چندبعدی دارد، نه‌تنها این مفهوم بلکه رفتار اجتماعی و فردی، شیوه زندگی کردن و تعامل با سایر اقشار جامعه در این مکتب یک جنبه الهی و معنوی نیز به خود گرفته، که این همان سبک زندگی اسلامی است.

باید در جامعه این باور و اعتقاد قلبی تقویت شود که دین به ویژه آئین آسمانی اسلامی سد راه رشد و تعالی نبوده بلکه خود از طرفداران قوی و بسترساز تحقق یافتن این امر است.

در صورت شکل‌گیری این باور به طور قطع همه مردم، جوانان برای گام برداشتن در این زمینه راغب می‌شوند، که وظیفه شکل‌گیری این تفکر در جامعه وظیفه آحاد جامعه به ویژه مسئولان فرهنگی و رسانه‌های گروهی است.

انتهای پیام/61002/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول