اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس مسائل سیاسی:

افکار عمومی در آمریکا و بریتانیا مخالف جنگ‌طلبی هستند

یکی از کارشناس سیاسی جنگ را پیامد همه زشتی‌های حضور آمریکا در منطقه دانست و گفت: افکار عمومی در آمریکا و بریتانیا مخالف درگیر شدن در جنگ و در پی آن گیر افتادن دوباره در باتلاق جنگی دیگر هستند.

افکار عمومی در آمریکا و بریتانیا مخالف جنگ‌طلبی هستند

معصومه جلالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: حضور 10 ساله آمریکا در عراق تنها به بهانه کذایی وجود زرادخانه کشتار جمعی همچنان تبعات خود همانند هرج و مرج، بمب‌گذاری و ایجاد فضایی ناامن در منطقه را دارد.

وی با طرح این سئوال که آیا زرادخانه کشتار جمعی در عراق پیدا شده یا خیر، گفت: جنگ به عراق ادعایی توسط آمریکایی‌ها بود که دروغ بودن آن ثابت شد آن هم به بهایی سنگین که همچنان نیز ادامه دارد ولی اکنون سوریه و ادعای جدید آمریکا است و معلوم نیست فردا کدام کشور محکوم به این ادعاهای کذایی آن هم بسیار شبیه به ماجرای دروغین عراق می‌شود.

جلیلی با اعلام اینکه آمریکا این شیطان بزرگ ادبیات زیبایی دارد زیرا آن زمان می‌گفتند که صدام حسین و رژیم او به جای همکاری کامل با بازرسان سازمان ملل تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا تولید سلاح‌های کشتار جمعی را پنهان کنند و کارشناسان سازمان ملل اثری از آن بدست نیاورند، گفت: امروز هم وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید سوریه با بازرسان سازمان ملل همکاری نمی‌کند و می‌کوشد تلاش برای تاباندن نوری که واقعیت را در نیمه شب سیاه دمشق نشان می‌دهد را منحرف کند.

وی با اشاره به اینکه جای تعجب است آمریکا واقعیت‌شناس شده است، ابراز داشت: آن هم در منطقه خاورمیانه که 90 درصد آن جزو منطقه استعماری اوست و هر جا که کشوری با ادبیات آمریکا کنار نیاید باید تاوان سختی را پس بدهد، درحالی که آمریکا دنبال معرفی حقیقت برای ملت‌ها است.

جلالی گفت: استکبار جهانی دچار تنش و بحران‌های ساختگی نظیر تهدیدات آمریکا، جنگ‌های داخلی، جنگ‌های مذهبی و فرقه‌ای می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: افکار عمومی در آمریکا و بریتانیا مخالف درگیر شدن در جنگ و در پی آن، گیر افتادن دوباره در باتلاق جنگی دیگر هستند و آمریکا باید به این نکته توجه کند که سوریه از شرایط بسیار مهمی برخوردار است همانند انباری از باروت می‌ماند، هم‌پیمانان سوریه ایران و لبنان هرم مقاومتی را تشکیل دادند که گسستن آن بسیار سخت و ناممکن است.

وی با تاکید بر اینکه حدود سه ماه پیش آمریکایی‌ها سناریویی را علیه سوریه با عنوان استفاده این کشور از سلاح‌های شیمیایی نوشتند، عنوان کرد: از آنجایی‌ که سوریه از جمله کشورهای منطقه است که حضور و مداخله آمریکا را نمی‌پذیرد کاخ سفید به دنبال به زانو در آوردن این کشور بوده به همین منظور قدم اول خود را برداشت و آن ایجاد جنگ مذهبی در دمشق بود و به دنبال آن جنایات وهابیون و دیگر گروه‌ها با حمایت عربستان سعودی تا به دندان مسلح شدن و شروع به ایجاد تنش و هرج و مرج و خون‌ریزی در شهرهای سوریه کردند.

جلالی با بیان اینکه حکومت بشار اسد با پایداری و استواری تکیه بر بسیج مردمی و آموزش 600 هزار نیروی خبره و با تجربه در کنار نظامیان خود در مقابل تروریست‌ها دارد، گفت: آمریکا احساس کرد در جنگ داخلی مذهبی که به راه انداخته، شکست خورده است و قبول آن برایش ناممکن بود، این بود که در قدم دوم اجرای سناریوی نوشته شده استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی که توسط تبلیغات رسانه‌های خود مطرح کرد را به راه انداخت.

جلالی یادآور شد: برای ادعای خود هم نیاز به دلیل داشته به همین منظور با استفاده از تروریست‌های داخلی و کمک‌های بی‌دریغ عربستان در این مسیر کارش سریع‌تر انجام پذیرفت.

وی گفت: تلاش آمریکا این بود که یک اجماع جهانی را علیه سوریه ایجاد کند، انگلیس پیش‌نویس خود را تقدیم شورای امنیت کرد که با مخالفت روسیه و چین مواجه شد، در نتیجه آنها نتوانستند از یک اجماع کلی برخوردار شوند با اینکه حتی ساعت صفر حمله به سوریه را هم مشخص کرده بودند، سیاست توازون وحشت آنچه در اینجا اتفاق افتاد این بود که سوریه هوشمندانه از سیاست توازون وحشت استفاده کرد.

این کارشناس سیاسی اذعان داشت: دمشق اعلام می‌کند اگر آمریکا به سوریه حمله کند تمام تاسیسات نظامی و حتی اتمی اسرائیل را در گوشه گوشه تل آویو مورد حمله موشکی قرار می‌دهد، معامله‌گران عرصه سیاست می‌اندیشند که آیا این حمله به تبعاتش می‌ارزد یا نه که باید گفت اساسا هدف آمریکا فلج کردن نیروی دریای و هوایی سوریه بوده که در حقیقت آن را خطر بزرگ برای آینده رژیم صهیونیستی می‌داند، زیرا اوباما از حمله محدود سخن می‌گوید و شاید هم موازنه قدرت را می‌خواهد تغییر دهد.

جلیلی اضافه کرد: حقیقتا آنها به لحاظ نیروی زمینی نمی‌توانند تفنگدار وارد خاک عراق کنند، ولی بر آیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که 250 موشک کروز و توماهاک آماده شلیک برای اهداف از پیش تعیین شده به سوریه هستند و هدف‌شان تاسیسات نظامی پایگاه‌های موشکی سوریه بوده و این مسئله را به عنوان یک هدف محدود قرار دادند، حال باید دید تبعات این حملات محدود چه خواهد بود و واکنش سوریه چیست که این موضوعاتی است که مورد بحث آمریکا و هم‌پیمانان این کشور است.

وی گفت: اما بسیار عجیب است تحلیلگران سیاسی غربی که تا چند روز پیش اذعان داشتند، آمریکا فاتح میدان جنگ خواهد بود و همتایی ندارد به یک‌باره در شبکه یورو نیوز خانم شادا اسلام کارشناس آسیا و خاورمیانه با ناامیدی اینگونه سخن می‌گوید.

جلالی گفت: این تحلیلگر اذعان دارد که ما در یک نظام نوین جهانی زندگی می‌کنیم، در یک نظام بسیار متفاوت قرن بیست یکم هستیم و ایالات متحد آمریکا دیگر ژاندارم دنیا نیست از این کار دست کشیده چون از جنگ خسته شده و اکنون یک رهبر بی‌انگیزه است و من همیشه می‌گویم هیچ کاری در جهان امروز نمی‌تواند تنها به دست قدرت‌های غربی انجام شود، ما هر کاری می‌کنیم مانند سیاست توازون وحشت مسئله آب و هوا، مسئله سوریه، کره شمالی، ایران و مصر همیشه به یک اتحاد گسترده نیاز داریم، کره و چین هم باید همراه شوند و قدرت خود را نشان دهند آنها نباید بازیگران کوچکی به حساب بیایند.

انتهای پیام/2296/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول