اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سینماهای زنجان در بوته فراموشی

سینماهای زنجان چند سالی است به بوته فراموشی سپرده شده‌اند و در حال حاضر تنها یک سینما در زنجان فعالیت می‌کند.

سینماهای زنجان در بوته فراموشی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مشکلات سینماهای زنجان در سال‌های اخیر همواره مورد توجه اصحاب فرهنگ و هنر قرار داشته است، عمر بالای دو سینمای بهمن و قدس و تجهیزات بکارگیری شده در آن‌‌ها موجب شده بود تا زنجان نیازمند یک فضای جدید سینمایی باشد.

با توجه به تغییر استانداردها در سینماهای جهان که ظرفیت 200 نفر برای سالن‌ها در نظر گرفته می‌شود، امیدواریم در زنجان نیز این صنعت مورد توجه مسئولان باشد.

احداث پردیس سینمایی زنجان راه چاره‌ای برای برون رفت از مشکلات سینماهای زنجان است که امید است مشکلات فعلی سالن‏‌های سینمای شهر زنجان مانند نداشتن پارکینگ و فضاهای جانبی در این طرح رفع شود.

احداث پردیس فرهنگی تجاری سینما قدس که دارای سالن‌های اداری و نمایش مختلفی خواهد بود راهکار مسئولان برای رفع مشکلات سینمای زنجان است.

اگر چه در دولت‌های نهم و دهم طراحی و ساماندهی مراکز فرهنگی و گلزار شهدا،ارتقای شاخص‌های فرهنگی استان و رسیدگی به مشکلات ایثارگران و جوانان مورد توجه قرار گرفت، اما مشکلات سینماهای زنجان برطرف نشد و مردم زنجان همچنان از داشتن فضای مناسب سینمایی بی‌بهره هستند.

* سینماهای زنجان فراموش شده‌اند

سینما قدس زنجان چندین سال بدون اندکی توجه به حال خود رها شد و در حال حاضر با انجام عملیات تخریب به پردیس سینمایی تبدیل می‌شود، سینما بهمن زنجان نیز با بازسازی‌های مختلف در حال حاضر به عنوان تنها سینمای زنجان فعالیت می‌کند و دیگر این روزها کسی نام سینما هلال را نیز به یاد نمی‌آورد، اگرچه این سینما در زمان خود برو بیایی داشت و بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کرد، سینما هلال زنجان به دلایل نامعلومی در حال حاضر تنها سالن برگزاری برنامه‌های مختلف است و دیگر رنگ فیلم را به خود نمی‌بیند.

سینما قدس زنجان با چندین دهه فعالیت به همراه سینما یاسمن که خاطرات خوب و خوش مردم را رقم می‌زدند، در حال حاضر وجود خارجی ندارند، مردم شهر زنجان چندین سال است که تنها در سینما بهمن به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود می‌پردازند و دیگر آثاری از سینماهای زنجان وجود ندارد.

رئیس حوزه هنری زنجان نیز معتقد است، جلسات مختلفی در سال گذشته برای تعیین و تکلیف وضعیت سینمایی زنجان برگزار شده است.

حمید‌رضا اسماعیلی به گزینه‏‌های مطرح شده در مورد سینماهای زنجان اشاره کرد و افزود: گزینه‌‏های متعددی برای تعیین و تکلیف وضعیت سینماهای زنجان مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه با طرح مشکلات و وضعیت فعلی سینماهای شهر زنجان، گفت: ساخت یک پردیس سینمایی در زنجان مورد توافق واقع شده است.

رئیس حوزه هنری زنجان با بیان اینکه دو سینما در زنجان فعال بود، افزود: در حال حاضر تنها سینما بهمن فعال است.

وی با بیان اینکه فعالیت سینما بهمن به تنهایی پاسخگوی نیاز مردم شهر زنجان نیست، اظهار داشت: نیازمند فضاهای فرهنگی مناسبی هستیم.

* بازسازی سالن سینما قدس توجیه اقتصادی نداشت

اسماعیلی با بیان اینکه ترمیم و بازسازی سالن سینما قدس توجیه اقتصادی نداشت، یادآور شد: در حال حاضر این سینما تخریب شده است.

وی با بیان اینکه بررسی‌های متعددی از پردیس‏‌های سینمایی در سطح کشور صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: طرح‏‌های سینمایی در استان‌‏های مختلف کشور بررسی شده است.

گفتنی است، با دستور رئیس کمسیون اجتماعی و فرهنگی ساخت پردیس سینمایی در شهر زنجان تصویب شده است.

ایران جزو ده کشور جهان است که صنعت سینما و تولید فیلم‌های سینمایی قابل اعتنایی دارد، اما استان زنجان با وجود ظرفیت‌های مختلف سینمایی در کشور از آن بی‌بهره است.

صنعت سینما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاراکترهای اقتصادی روز جهان توانسته است درآمدهای بسیار کلانی را در جوامع مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کرده و موجب ایجاد تحولاتی در زندگی روزمره شود که بی‌نیاز از تاثیر این تکنولوژی نیست.

* ضعف صنعت سینمای زنجان

اگرچه تنها مشکل زنجان نداشتن سینماهای استاندارد نیست، بلکه صنعت سینما نیز در زنجان ضعف‌هایی دارد و علیرغم داشتن استعدادهای درخشان در استان هنوز از این استعدادها به خوبی استفاده نشده است.

صنعت سینما به صورت جدی نیازمند یک تعامل فکری وسیع است تا با ایجاد زمینه‌ها و ضرورت‌‌هایی بتواند برای خود یک جایگاه آموزشی جدید فراهم کند، همچنین در بخش دیگری از ویژگی‌های این بخش می‌توان به مقوله تاثیربرداری عموم مردم از بازیگران صحنه فرهنگ نیز اشاره کرد.

اگر چه انجمن سینمای جوان استان در این زمینه گام‌هایی را برداشته است، اما هنوز فاصله زیادی با مطلوب وجود دارد.   

  فارس امیدوار است، همانگونه که ساخت پردیس سینمایی مشکلات سینمای زنجان را حل می‌کند، توجه به نخبگان و استعدادهای سینمایی صنعت سینما را نیز در زنجان ارتقا بخشد.

انتهای پیام/73003/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول