اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مدرس حقوق تجاری:

تبانی با مشتریان سایر بنگاه‌های اقتصادی مشتری‌دزدی است

یک مدرس حقوق تجاری گفت: شناسایی مشتریان سایر بنگاه‌های اقتصادی همکار و تبانی با آنان از مصادیق عدم حسن نیت است و حسن نیت در قراردادها اصل اول کسب و کار است و نباید مشتری دزدی در یک کسب و کار مرسوم شود.

تبانی با مشتریان سایر بنگاه‌های اقتصادی مشتری‌دزدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی، صناعی و معادن و کشاورزی استان اصفهان، سهیل مهرآمیز در همایش آموزشی اصول حاکم بر قراردادهای داخلی از سری همایش‌های هفتگی اتاق اصفهان تصریح کرد: هزینه پیشگیری از هزینه درمان بسیار کمتر است و اگر قبل از تنظیم قرارداد با یک مشاوره حقوقی خبره مشورت شود، وقت و هزینه کمتر نسبت به شکایت از نحوه اجرای قرارداد شاهد خواهیم بود.

وی افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی به دلیل رعایت نکردن اصول اساسی قراردادنویسی در دو بخش خصوصی و دولتی با چالش‌های جدی روبرو هستند و هزینه‌های بسیاری را در این رابطه پرداخت می‌کنند.

وی اصل لزوم وفای به عهد را یکی از اصول مهم قراردادها برشمرد و گفت: رفتارهای تجاری باید متناسب با حسن نیت و رعایت اصل وفای به عهد در قرارداد باشد.

وی شناسایی مشتریان سایر بنگاه‌های اقتصادی  همکار و تبانی با آنان را از مصادیق عدم حسن نیت برشمرد و گفت: حسن نیت در قراردادها اصل اول کسب و کار است و نباید مشتری دزدی در یک کسب و کار مرسوم شود .

وی ثبات در رفتار اقتصادی و سو استفاده نکردن از حق را یکی از شاخص‌های اصل حسن نیت ذکر کرد و گفت: متأسفانه در برخی از قراردادهای داخلی شاهد سو استفاده از حق و تفسیر به رای هر یک از طرفین هستیم.

مهرآمیز خواستار رعایت انصاف از سوی فعالان اقتصادی در قراردادهای تجاری شد و گفت: با وجودی که مبنای حقوقی برای انصاف در ایران وجود ندارد ولی طرفین می‌توانند قبل از هر اقدام حقوقی نسبت به طرف مقابل اصل انصاف را رعایت کنند.

وی داوری اتاق بازرگانی را یک راهکار مناسب برای فعالان اقتصادی دانست که در قراردادها با طرف خود دچار مشکل می‌شوند و افزود: باید از ظرفیت داوری برای کاستن از مراجعات به دادگستری و ابراز شکایت استفاده کرد.

وی خطاب به فعالان اقتصادی گفت: در برابر رفتارهای ناصحیح تجاری طرف مقابل باید واکنش نشان دهید و  تذکرات خود را به صورت کتبی به اطلاع برسانید.

وی توضیح داد: سکوت در برابر رفتارهای ناصحیح به منزله رضایت تفسیر می‌شود و فعالان اقتصادی باید در برابر کارفرمای دولتی نیز تذکرات قانونی خود را اعلام کنند.

وی توجه به ضمانت اجرا در قراردادهای تجاری را مهم دانست و گفت: فعالان اقتصادی باید ضمانت اجرای قرارداد را در متن قرارداد متذکر شوند.

وی تاکید کرد: برای مفاهیم عدم حسن نیت باید مصادیق تعریف کرد تا برای هر دو طرف موضوع روشن شود.

مهرآمیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هر یک از مشاغل شاهد عرف‌های تجاری هستیم که می‌تواند در موضوع داوری به آن توجه شود و فعالان اقتصادی می‌توانند در متن قرارداد خود موضوع بازگشت به عرف تجاری آن شغل نگاشته شود.

وی افزود: باید موضوع عرف تجاری در قرارداد ذکر شود تا موارد تفسیر یا اختلاف اجرای قرارداد علاوه بر قانون ایران به عرف رایج نیز مراجعه شود.

مهر آمیز  اصل تعدیل را یکی دیگر از اصول قرارداد نویسی برشمرد و گفت: در درج شروط هر شرط یک قرارداد محسوب می‌شود و در نگاشتن شرط‌های قرارداد نسبت به عملی شدن آن باید دقت کرد.

مهرآمیز تاکید کرد: نباید در قراردادها شرطی گذاشته شود که اصل قرارداد را زیر سوال برد و شرط باید در مسیر قانون باشد.

وی افزود: با وجودی که در قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار سازمان تأمین اجتماعی مکلف به قبول لیست پرسنل شاغل در پیمان است و حق اخذ مبلغ دیگری ندارد، اما این قانون‌ها در حال حاضر اجرا نمی‌شود و این اقدام سازمان تأمین اجتماعی را خلاف قانون است.

انتهای پیام/2301/ی/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول