اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صادرات کالا بدون تجارت چمدانی در آذربایجان غربی

با وجود اعمال تحریم‌های کمرشکن اقتصادی علیه ایران؛ صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان آذربایجان غربی رشد چشمگیری داشته است.

صادرات کالا بدون تجارت چمدانی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه؛ اهمیت صادرات در رشد و توسعه اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست، با توجه به اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های فراوانی از نظر وجود منابع غنی است و همچنین داشتن موقعیت خاص ترانزیتی در کشور، می‌تواند در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی بیش از پیش شکوفا باشد.

با توجه به آمار گزارش شده از حوزه نظارت بر گمرکات آذربایجان غربی با وجود اعمال تحریم‌های کمرشکن اقتصادی علیه ایران، صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان رشد چشمگیری داشته است.

صادرات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی در حجم وسیع انجام می‌شود، اما تجارت چمدانی حجم کوچکی از صادرات کالا را به خود اختصاص داده است و مزایای فراوانی برای منطقه به خصوص مرزنشینان دارد.

طبق ماده 32 آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر مسافر می‌تواند همراه خود مقدار مشخصی کالا را به منظور تجارت از کشور خارج کند.

افرادی که به صورت غیرقانونی مبادرت به خروج کالا می‌کنند چترباز نامیده می‌شوند و لزوم جلوگیری از فعالیت آن‌ها ضروری است.

صادرات کالاهای غیرنفتی آذربایجان غربی چه از طریق گمرکات، بازارچه‌های مرزی و چه به صورت تجارت چمدانی افزایش داشته است و این امر نشان از رشد و توسعه اقتصادی منطقه دارد.

به منظور بررسی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی آذربایجان غربی در پنج ماه نخست سال جاری مصاحبه‌ای با ناظر گمرکات آذربایجان غربی انجام داده‌ایم که مشروح این مصاحبه در ذیل از نظر می‌گذرد.

افزایش 26 درصدی مجموع صادرات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: مجموع صادرات آذربایجان غربی در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

میرهاشم سیداحمدی به میزان صادرات گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: پنج ماه نخست سال جاری 987 هزار و 937 تن کالا به ارزش 291 میلیون و 797 هزار و 214 دلار از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان صادر شده است.

سیداحمدی با بیان اینکه پنج ماه نخست سال گذشته 629 هزار و 68 تن کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی صادر شد، تصریح کرد: ارزش دلاری این کالاها 231 میلیون و 266 هزار و 898 دلار برآورد شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی متذکر شد: پنج ماه نخست سال جاری صادرات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 57 درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری 26 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی از مجموع گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: این رقم 295 دلار برآورد شده است.

سیداحمدی به جمع کل صادرات آذربایجان غربی بدون احتساب تجارت چمدانی اشاره کرد و تأکید کرد: پنج ماه نخست سال جاری 984 هزار و 110 تن کالا به ارزش 289 میلیون و 535 هزار و 26 دلار صادر شده است.

وی با اشاره به افزایش صادرات آذربایجان غربی بدون احتساب تجارت چمدانی، ابراز داشت: پنج ماه نخست سال گذشته 624 هزار و 535 تن کالا به ارزش 229 میلیون و 364 هزار و 790 دلار صادرات بدون احتساب تجارت چمدانی انجام شده است.

سیداحمدی یادآور شد: صادرات کالا بدون تجارت چمدانی در آذربایجان غربی در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 58 درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری 26 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی آذربایجان غربی بدون احتساب تجارت چمدانی در پنج ماه نخست سال جاری 294 درصد است.

افزایش صادرات گمرک مهاباد رشد چشمگیری داشته است

رئیس گمرک مهاباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: پنج ماه نخست سال جاری صادرات کالا از گمرک مهاباد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد چشم‌گیری داشته است.

علی اشرفی به میزان صادرات گمرک مهاباد اشاره کرد و گفت: پنج ماه نخست سال جاری 76 هزار و 760 تن کالا به ارزش 25 میلیون و 833 هزار و 277 دلار از این گمرک صادر شده است.

اشرفی با بیان اینکه میزان صادرات کالا از گمرک مهاباد در پنج ماه نخست سال گذشته 8 هزار و 219 تن بود، خاطرنشان کرد: ارزش دلاری این کالاها 2 میلیون و 878 هزار و 563 دلار برآورد شده است.

رئیس گمرک مهاباد افزود: صادرات گمرک مهاباد در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 834 درصد و از نظر ارزش دلاری 797 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در این مدت گمرک مهاباد بیشترین میزان رشد صادرات را در بین سایر گمرکات آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

اشرفی ابراز داشت: پنج ماه نخست سال جاری میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی از گمرک مهاباد 337 دلار گزارش شده است.

با توجه به میانگین رشد صادرات در گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی در شرایط تحریم اقتصادی ایران، می‌توان به افزایش روز افزون صادرات امید داشت. در این میان توجه و حمایت ویژه از صادرکنندگان و تجار اهمیت بسزایی دارد.

صادرات کالاهای غیرنفتی نه‌تنها ارزآوری و سود‌دهی مناسب و قابل قبولی به دنبال دارد، سبب استفاده از قابلیت‌های بالقوه آذربایجان غربی و شکوفا شدن و همچنین بالفعل شدن آن‌ها می‌شود.

امید است؛ مسئولان آذربایجان غربی در حمایت از صادرکنندگان اهتمام و همت جدی داشته باشند.

انتهای پیام/61010/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول