اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

وضعیت سرمایه‌گذاری در استان زنجان

جذب سرمایه‌گذار زمینه ایجاد اشتغال و بالا رفتن درآمد منطقه را فراهم می‌کند اما در سال‌های گذشته این وضعیت در استان زنجان چگونه بوده است.

وضعیت سرمایه‌گذاری در استان زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه کشاورزی و صنعتی است.

استان زنجان با توجه به اینکه پل ارتباطی شرق به غرب است می‌تواند پذیرای بسیاری از صنایع کشور که به بازارهای غرب و شرق کشور توجه دارند، باشد.

در طی دولت‌های نهم و دهم اقدامات خوبی در راستای توجه به سرمایه‌گذاری و تسهیل آن در استان صورت گرفت اما در برخی زمینه‌ها نیز مشکلاتی وجود داشت که امیدواریم با رفع آن در دولت جدید روند سرمایه‌گذاری در استان تسریع شود.

* بهره‌برداری از 2 هزار 958 طرح سرمایه‌گذاری در استان

بر طبق اعلام استانداری زنجان از سال 1384 تا پایان سال 1391 در استان زنجان در مجموع 2 هزار و 958 طرح سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری 20 هزار و 946 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است که طی این هشت سال در مجموع از یک روند افزایشی برخوردار بوده است، به طوری که تعداد طرح‌های بهره‌برداری شده در سال 1384 از 147 طرح به یک هزار و 245 طرح در سال 1391 افزایش یافته است.

این آمار بیانگر آن است که حجم سرمایه‌گذاری و تعداد طرح‌های به بهره‌برداری رسیده سال 1391 نسبت به سال 1384 به ترتیب چهار برابر و هشت برابر شده است.

در دوره مذکور در مجموع 6 هزار و 658 طرح در دست اجرا با حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده 270 هزار و 585  میلیارد در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و امور زیربنایی وجود داشته است که در اغلب سال‌های دوره هشت ساله دولت‌های نهم و دهم از روند افزایشی برخوردار بوده است.

شایان ذکر است که بخش صنعت و معدن بیشترین سهم را در بین سایر بخش‌های اقتصادی به لحاظ طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و در دست اجرا به خود اختصاص داده است.

*ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان

با ابلاغ آیین‌نامه تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، استان زنجان به عنوان یکی از استانهای پیشرو در این راستا اقدام و از تاریخ 12 مرداد 1389 مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در ساختمانی مستقل با هدف تسهیل و تسریع امور سرمایه‌گذاری و تمرکز بخشیدن به مراجعات سرمایه‌گذاران، فعالیت خود را آغاز کرد.

اهم فعالیت‌های این مرکز از سال 1389 لغایت سال 1391 به شرح ذیل است:

تهیه و تدوین کتاب راهنمای و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان زنجان

این نشریه با هدف اطلاع‌رسانی در زمینه بسترهای قانونی و فرآیند انجام سرمایه‌گذاری و همچنین معرفی توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی برای جذب سرمایه در سال 1388 و در شش فصل تهیه شد که در فصول اول تا پنجم این کتاب سیمای عمومی و توانمندی‌های استان زنجان در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و امور زیربنایی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تشریح و در فصل ششم آن قوانین، مقررات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری درج شده است.

نسخه سال 1390 این کتاب نیز براساس تکالیف قانونی مصرح در آیین‌نامه اجرایی ماده 7 و تصویب‌نامه شماره 269686/44458 هیات محترم وزیران با عنوان "کتاب راهنمایی سرمایه‌گذاری در استان زنجان" شامل شرایط، مدارک و فرآیندهای صدور فعالیت‌های اقتصادی، پروانه‌های بهره‌برداری و ارائه خدمات 33 دستگاه اجرایی استان با مجموع اطلاعات صدور 158 مجوز سرمایه‌گذاری، با هدف اطلاع‌رسانی، تسهیل قوانین و تسریع در امر سرمایه‌گذاری به عنوان تنها مستند تعیین تکلیف متقاضیان سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری فعالان اقتصادی و کارآفرینان تهیه و تدوین شد.

طرح نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری

طرح نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد نظارت فرآیندگرا و با هدف فراهم کردن بستر لازم برای تسهیل و تسریع در روند اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات احتمالی آن‌ها و با استناد به قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی و آیین‌نامه تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان موضوع تصویب‌نامه شماره‌ 26986/44458 مورخ هشتم اردیبهشت 1389 پیشنهاد و در ستاد سرمایه‌گذاری استان به تصویب رسید.

با پیگیری روند اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، به ویژه طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در قالب یک سامانه نظارتی منسجم، ضمن آگاهی از میزان پیشرفت اجرای این طرح‌ها، زمینه اقدام به موقع برای رفع موانع و مشکلات آنها فراهم شده و بدین ترتیب دو ویژگی بارز نظارت یعنی آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی و به تبع آن اصلاح ساختاری محقق خواهد شد.

در این طرح، نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری مورد نظر از طریق تکمیل پرسش‌نامه به صورت فصلی انجام شده و اطلاعات مورد نظر در قالب دو پرسش‌نامه، شامل پرسش‌نامه طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی با مشارکت خارجی و طرح‌های سرمایه‌گذاری داخلی در چند بخش گردآوری می‌شوند.

همچنین گزارش نظارت نیز شامل دو بخش گزیده توصیفی، تحلیلی و جداول آماری مبتنی بر اطلاعات گردآوری شده از طریق پرسش‌نامه است.

لازم به ذکر است براساس طرح مذکور طی سال 1391 تعداد 11 طرح سرمایه‌گذاری خارجی و 30 طرح سرمایه‌گذاری داخلی ویژه استان با بهره‌گیری از سامانه الکترونیکی مربوط مورد نظارت قرار گرفته‌ است.

طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه تسهیل امور سرمایه‌گذاری با توجه به تکالیف تعیین شده در ماده هفتم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و آیین‌نامه اجرایی مربوط و همچنین      آیین‌نامه تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، موضوع تصویب‌نامه شماره 26986/44458 مورخ هشتم اردیبهشت 1389 برای دستگاه‌های اجرایی در راستای تسهیل و جذب سرمایه‌گذاری و با عنایت به تبصره شش بند «ج» آیین‌نامه تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مبنی بر لحاظ تلاش و عملکرد دستگاه‌های مختلف و مرتبط استان در زمینه تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری و نقش دستگاه‌های مذکور در بهبود فضای کسب و کار به عنوان یک شاخص اصلی در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، اداره امور اقتصادی و دارایی استان زنجان به عنوان مسئول دبیرخانه ستاد سرمایه‌گذاری و همچنین مسئول هدایت و هماهنگی امور کارشناسی و اداری مالی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری طرح ارزیابی را ارائه کرد. بدین منظور در گام نخست، تکالیف قانونی در این حوزه احصای و به دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری منعکس شده و بر اساس بررسی‌های کارشناسی مشترک، هشتم شاخص کلی به عنوان شاخص‌‌های اختصاصی در چارچوب موضوع مصوبه هیات وزیران توسط دفتر مذکور مطرح و با موافقت استاندار در شصت و سومین و شصت و چهارمین جلسه کارگروه تحول اداری و همچنین ستاد سرمایه‌گذاری استان تصویب و جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شد.

در این طرح همه دستگاه‌هایی که عملکرد سالانه آنها توسط استانداری در قالب شاخص‌های مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به نوعی تکلیفی در ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی در ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و آیین‌نامه مربوط و همچنین آیین‌نامه تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان بر عهده آنها گذاشته شده است، زیر پوشش بوده و 300 امتیاز از یک‌هزار امتیاز شاخص‌های اختصاصی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان به تسهیل امور سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است. با کسر امتیاز برخی شاخص‌ها که برای تعدادی از دستگاه‌ها موضوعیت ندارد، حداقل امتیاز 235 و حداکثر 300 است.     

به هر حال در سال‌های گذشته با همه مشکلاتی که در کشور به دلیل تحریم‌های ناعادلانه آمریکا و کشورهای غربی صورت گرفته است، اقدامات خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذار در استان زنجان صورت گرفته است که باید این اقدامات در سال‌های آتی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/2308/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول