اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگو با دبیر سومین جشنواره کتابخوانی الکترونیکی رضوی:

11 هزار کودک و نوجوان در جشنواره کتابخوانی الکترونیکی رضوی شرکت کردند

دبیر سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی گفت: 11 هزار کودک و نوجوان ایرانی در سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی شرکت کردند.

11 هزار کودک و نوجوان در جشنواره کتابخوانی الکترونیکی رضوی شرکت کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، بیستم خرداد ماه سال 1392 بود که جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی با هدف ترویج سیره مقدس رضوی و آشنایی با خدمات کتاب‌خوانی مجازی (الکترونیکی) در راستای ویژه برنامه‌ فرهنگی مطالعه‌ کتاب و تقدیر از کتاب خوانان برتر، برای دومین سال متوالی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه‌السلام برای تمام کودکان و نوجوانان در فضای مجازی آغاز به کار کرد.

اولین دوره این جشنواره سال 1390 توسط روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که در آن سال 1401 کودک و نوجوان شرکت کردند.

در دومین دوره این جشنواره که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان واگذار شد 9 هزار و 737 نفر در آن با یکدیگر به رقابت پرداختند.

این روزها هم برگزار کنندگان سومین مسابقه کتاب خوانی الکترونیکی رضوی، درگیر داوری این مسابقه هستند که در آن 11 هزار و 409 نفر در مرحله اول آن حضور داشتند و روز گذشته نیز مرحله دوم آن نیز به پایان رسید.

بر همین اساس گفت‌وگویی با عبدالنبی شاکریان، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و دبیر سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی انجام دادیم که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

 

فارس: سومین مسابقه کتاب خوانی الکترونیکی رضوی چگونه آغاز به کار کرد؟

شاکریان: در انتهای مهرماه سال 1391 ستاد برگزاری سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی در اهواز تشکیل شد و مسئولین اجرایی خود را شناخت.

در این جلسه مسئولیت‌های، نماینده دبیرخانه و جانشین دبیر جشنواره به بهرام یارزاده دهکردی، مسئول دبیرخانه به کامبیز فرهنگ‌نیا - مدیر اجرایی به لیلا قنواتی، مسئول ارزیابی و نظارت به شعله پرند، مسئول نمایشگاه به رویا مهدی‌پور، مسئول سمعی و بصری به عظیم حربیان و روابط عمومی دبیرخانه به بهرام یارزاده دهکردی واگذار شد.

در ادامه فراخوان، پوستر، کتاب‌ها و شیوه نامه شرکت در سومین جشنواره‌ی کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان قبل از پایان سال 1391 آماده شد.

 

فارس: از شیوه‌ اجرا و کتاب‌های انتخاب شده‌ این مسابقه برای ما بگوئید؟

شاکریان: در سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی، کودکان و نوجوانان به چهار گروه سنی «ب» (اول، دوم و سوم دبستان)، «ج» (چهارم و پنجم دبستان)، «د» (ششم دبستان و دوره راهنمایی) و «ه» (سال‌های دبیرستان) تقسیم شدند که برای هر گروه سنی کتاب و سؤالی جداگانه انتخاب شد و علاقه‌مندان می‌توانستند در دو مرحله با مراجعه به سایت book.kanoonrazavi.ir ضمن دانلود و مطالعه این کتاب‌ها و پاسخ به سؤالات آن در این جشنواره شرکت کنند.

برای کودکان و نوجوانان اول، دوم و سوم دبستان کتاب «مار و گنجشک (قصه‌هایی از زندگی امام رضا (ع) » نوشته مسلم ناصری، چهارم و پنجم دبستان «رضا جان خوش آمدی!» نوشته مجید ملا محمدی، ششم دبستان و دوره راهنمایی «ماه غریب من» مجید ملا محمدی و سال‌های دبیرستان «مناظرات تاریخی امام رضا (ع)» نوشته آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که همگی از انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی هستند انتخاب شده‌اند.

 

فارس: از دو مرحله رقابتی این جشنواره سخن گفتید لطفاً توضیح بیشتری در مورد این برنامه بدهید؟

شاکریان: این مسابقه در دو مرحله شرکت کردند. در مرحله اول 4 هزار و 785 نفر در گروه سنی اول تا سوم دبستان، 3 هزار و 567 نفر در گروه سنی چهارم و پنجم دبستان، 2 هزار و 392 نفر در گروه سنی ششم دبستان و دوره‌ی راهنمایی و 676 نفر در گروه سنی سال‌های دبیرستان شرکت کردند و 100 امتیازی‌ها به مرحله دوم رفتند.

در مرحله دوم این مسابقه که از اول شهریور ماه آغاز شد در گروه سنی اول تا سوم دبستان،2 هزار 249 نفر یک صد امتیازی، در گروه سنی چهارم و پنجم دبستان، 2 هزار 296 نفر یک صد امتیازی، در گروه سنی ششم دبستان و دوره‌ی راهنمایی، 960 نفر یک صد امتیازی و در گروه سنی سال‌های دبیرستان 177 نفر یک صد امتیازی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 

فارس: در راستای کیفی شدن این جشنواره چه تمهیداتی را اندیشیده‌اید؟

شاکریان: در راستای کیفیت بخشی به سومین مسابقه کتاب خوانی الکترونیکی رضوی ابتدا مسابقه را به چهار گروه سنی تفکیک کردیم و پس از انتخاب کتاب‌های مورد نظر و استخراج سؤالات، به منظور در گیر شدن و بالا بردن سطح اطلاعات مخاطبین، کارهایی همچون: درگیر کردن والدین به همراه فرزندانشان جهت مطالعه کتاب مورد نظر، حضور مراکز کانون و مربیان سراسر کشور در خصوص مطالعه کتاب و ارائه راهکارهای لازم جهت شرکت در مسابقه، معرفی کتاب انتخاب شده توسط مربیان در قالب اجرای فعالیت معرفی و روخوانی کتاب در تمامی مراکز کانون سراسر کشور و بهره گیری از ارتباط مستمر رابطین جشنواره رضوی در سراسر کشور به منظور ارائه طریق و راهکارهای مناسب و رفع احتمالی مشکلات گذشته انجام شد.

 

فارس: از اهداف و دستاوردهای مسابقه کتاب خوانی الکترونیکی رضوی برای ما بگوئید؟

شاکریان: این جشنواره با هدف ترویج سیره‌ی مقدس رضوی و آشنایی کودکان و نوجوانان با زندگی و سلوک این امام رئوف به صورت الکترونیکی برگزار شد و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این جشنواره هم، فعال شدن کودکان و نوجوانان سراسر کشور به همراه والدینشان در آشنایی بیشتر با سیره علمی و عملی امام رضا علیه‌السلام بود که به حمد خدا با استقبال خوب آن‌ها مواجه شده است.

 

فارس: این دوره از مسابقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاکریان: سال گذشته در دومین دوره‌ی این جشنواره که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد 9 هزار و 737 نفر شرکت کردند که با مقایسه با تعداد 11 هزار و 409 نفر شرکت کنندگان در سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی، رشدی بیش از 15 درصد را در مشارکت کودکان و نوجوانان ایرانی شاهد هستیم. البته از لحاظ کیفی نیز توانستیم گروه های سنی این جشنواره را از یکدیگر جدا کرده و این مسابقه را با 4 کتاب برای چهار گروه سنی کودک و نوجوان برگزار کنیم.

 

فارس: داوری این جشنواره چه زمانی برگزار می‌شود؟

شاکریان: پس از پایان یافتن مهلت شرکت در دومین مرحله سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی در هشتم شهریور ماه 1392 تعداد یک هزار و 619 نفر در گروه سنی اول تا سوم دبستان، یک هزار و 547 نفر در گروه سنی چهارم و پنجم دبستان،604 نفر در گروه سنی ششم دبستان و دوره‌ی راهنمایی و 125 نفر در گروه سنی سال‌های دبیرستان شرکت کردند.

داوری این مسابقه از 9 شهریور ماه آغاز می‌شود و تا 15 شهریور ماه ادامه خواهد داشت و اسامی برگزیدگان سومین مسابقه کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی در صبح 18 شهریور ماه از طریق وب سایت مسابقه به نشانی : book.kanoonrazavi.ir، سایت‌های خبری khozestan.kanoonnews.ir و www.kanoonnews.ir و نشریه الکترونیکی پلاک 44 به نشانی www.ekanoon.com اعلام خواهند شد.

 

فارس: برگزیدگان را چه زمانی و کجا معرفی می‌کنید؟

شاکریان: مراسم پایانی سومین جشنواره کتاب خوانی الکترونیکی رضوی، 18 شهریور در اهواز برگزار خواهد شد و به برگزیدگان اول هر گروه سنی، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و کمک هزینه سفر زیارتی و برگزیده دوم تا سوم هر گروه سنی نیز، لوح تقدیر و کمک هزینه سفر زیارتی اهدا خواهد شد.

فارس: خودتان فکر می‌کنید در برگزاری سومین مسابقه کتاب خوانی الکترونیکی رضوی چقدر موفق بودید؟

شاکریان: ما بر اساس برنامه ریزی‌هایی که توسط ستاد استانی با همکاری کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی، مسوولین مراکز و مربیان انجام دادیم توانسته ایم تا حال حاضر به تمامی اهداف تعیین شده در سومین مسابقه کتاب خوانی الکترونیکی رضوی نزدیک شویم و موفقیت در اجرای این جشنواره را لمس کنیم. 

انتهای پیام/72001/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول