اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

تراز تجاری ایران با آذربایجان به 503 میلیون دلار رسیده است

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: تراز تجاری ایران با آذربایجان به بیش از 503 میلیون دلار رسیده است.

تراز تجاری ایران با آذربایجان به 503 میلیون دلار رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین پیرمؤذن عصر امروز در هنگام بازگشت از سفر هیئت عالی رتبه تجاری اقتصادی اردبیل به جمهوری آذربایجان با ضروری خواندن ارتقای روابط اقتصادی ایران با جمهوری آذربایجان در تشریح اهداف سفر هیئت اقتصادی اردبیل به باکو اعلام کرد که این تقویت روابط می‌تواند به توسعه و افزایش روابط تجاری دو کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: با آن که سال‌هاست دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مراودات بازرگانی و تجاری دارند اما متأسفانه تاکنون از یک شیوه تجاری بین‌المللی برخوردار نیستند.

پیرمؤذن خاطر نشان کرد: ما با حفظ کامل استقلال دولت‌ها و احترام به تمام قوانین دولت دوست و همسایه آذربایجان دست دوستی برای افزایش مراودات بازرگانی ایران و آذربایجان دراز می‌کنیم.

این فعال بخش اقتصادی و تجاری اضافه کرد: در دنیا ارتباط تجاری بین مردم و تجارت و مراودات اقتصادی بین تجار دو کشور بایدهای سیاسی مسئولان دو کشور را پی‌ریزی می‌کند، لذا کشور دوست و همسایه آذربایجان نیز براساس سیاست‌های دولت ایران به عنوان یک همسایه برای ما مهم است.

مراودات تجاری ایران با آذربایجان باید تجدید نظر شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با بیان اینکه کشور آذربایجان باید در شیوه مراودات تجاری با ایران تجدید نظر کند، بیان کرد: ایران همیشه قدم‌های مؤثر را برای ارتقای روابط با دولت آذربایجان برداشته است و همیشه به عنوان پلی بین نخجوان و آذربایجان بوده و هیچ‌وقت از این بابت آذربایجان را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی تحت فشار قرار نداده است.

پیرمؤذن یادآور شد: اما سیاست‌های دولت آذربایجان با تجار ایرانی نسبت به تجار ترکیه‌ای دوگانه بوده است و اولین پیام حضور هیئت اقتصادی ایرانی در باکو به دولت و بخش خصوصی آذربایجان رفع این برخورد دوگانه با تجار ایرانی است.

نماینده بخش خصوصی در استان اردبیل اهمیت مرز مشترک ایران و آذربایجان را یادآور شد و اظهار داشت: ایران و آذربایجان با دارا بودن 750 کیلومتر مرز مشترک، زبان، مذهب و تاریخ و فرهنگ مشترک ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای توسعه روابط اقتصادی دارند.

وی گفت: متأسفانه هنوز مبادلات اقتصادی خوب، مدون و قانون مناسب بین گمرکات و ترخیص و ترانزیت بین دو کشور ندارند.

رئیس اتاق اردبیل سیاست‌های دوگانه و متناقض اقتصادی دولت آذربایجان با تجار ایران و ترکیه‌ای را مورد انتقاد قرار داد.

پیرمؤذن افزود: مدون نبودن قوانین بین دو کشور در مقایسه با کشور ترکیه در مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی و واردات ایران را در مرحله بعد از ترکیه قرار داده که برای رفع مشکل اقتصادی بین دو کشور دوست و همسایه و برای مدون‌سازی تجارت بین دو کشور، رفع محدودیت‌ها را امری لازم و ضروری می‌دانیم.

انتهای پیام/62001/ش30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول