اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طلاق معضلی به قدمت تاریخ بشر/ هر 9 ازدواج یک طلاق در زنجان

طلاق معضلی اجتماعی که اگر به آن در جامعه توجه نشود تبعات آن می‌تواند جامعه را در دراز مدت دچار مشکل و معضلات اجتماعی کند.

طلاق معضلی به قدمت تاریخ بشر/ هر 9 ازدواج یک طلاق در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است، طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد.

البته طلاق دارای آثاری است، نبود ناگهانی همسر ممکن است احساس اضطراب یا هراس ایجاد کند، هر چند برخی نیز ممکن است پس از طلاق احساس خوشحالی داشته باشند، معمولاً زنان از طلاق بیش از مردان از نظر اقتصادی زیان می‌بینند، اما فرآیندهای سازگاری روانی و اجتماعی برای مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد، بعضی از مردان و زنان ممکن است پس از طلاق به ازدواج مجدد تن در دهند، زنان مطلقه هم نهایتاً چهار تا پنج سال تمام نیازهای عاطفی و جنسی خود را سرکوب کنند اما تا آخر عمر که قادر به این سرکوب کردن نیستند، از طرف دیگر، امکان ازدواجی هم برای خود نمی‌بینند، در نتیجه این نیازها از آنان زنانی را می‌سازد که متاسفانه در رابطه‌های مکرر قرار می‌گیرند و معشوقه مردان متأهل می‌شوند، به این ترتیب، زمینه اخلاقی جامعه متزلزل می‌شود و خیانت به همسر، پدیده‌ای می‌شود که بالاترین آمار علت طلاق را به خود اختصاص می‌دهد.

البته زنان مطلقه معمولاً در ابتدا به شدت در مقابل این فشارها مقاومت می‌کنند و آسیب هم می‌بینند، اما وقتی می‌بینند این یک داستان غیر قابل حل است و ازدواجی هم صورت نمی‌گیرد، کم‌کم به این روابط تن می‌دهند و معشوقه مردان متاهل می‌شوند و بعد هم اسیر دل بستن‌ها و دل کندن‌های متعدد می‌شوند.

*اضطراب عاطفی کودکان طلاق

البته آثار طلاق تنها به پدر و مادر مربوط نمی‌شود، کودکان پس از جدایی پدر و مادرشان نیز به اضطراب عاطفی دچار می‌شوند، کودکان بزرگ‌تر بهتر می‌توانند انگیزه‌های پدر و مادرشان را برای طلاق درک کنند، این کودکان ممکن است به خاطر اثرات طلاق بر آینده خود نگران باشند یا اینکه احساس تنهایی داشته باشند.

کودکان هنگامی که پس از جدایی هم با پدر و هم با مادر رابطه مداوم دارند، در وضع بهتری به سر می‌برند تا هنگامی که فقط یکی از آن‌ها را به طور منظم می‌بینند، طلاق هماهنگی میان والدین، مسائل نگه‌داری کودک حق ملاقات را در برمی‌گیرد.

*هر 9 ازدواج یک طلاق در زنجان

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نسبت ازدواج به طلاق در استان زنجان با برآورد صورت گرفته به ازای هر 9 ازدواج یک طلاق در استان اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: در سال‌جاری 3 هزار و 873 ازدواج ثبت شده که کاهش 6 درصدی را نشان می‌دهد.

متوسلین تصریح کرد: مسئولان باید تلاش کنند تا سن ازدواج با برنامه‌ریزی‌های مناسب کاهش یابد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان با بیان اینکه طلاق امری مذموم در جامعه اسلامی محسوب می‌شود، افزود: متاسفانه طلاق توافقی نیز به عنوان امری مذموم در میان مردم رایج شده است که این موضوع آسیب‌های متعدد و مختلفی را برای جامعه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رایج شدن این موضوع در جامعه با مبانی اعتقادی و فرهنگی کشور همخوانی ندارد، ادامه داد: باید متناسب با دستورات دین مبین اسلامی برای جلوگیری از وقوع چنین موضوعی در جامعه اقدام شود.

وی ادامه داد: یکی از پدیده های نوظهور در خصوص طلاق برگزاری جشن طلاق است که یک پدیده غربی محسوب می شود.

*انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج ضروری است

رئیس بنیاد ازدواج کوثر استان زنجان گفت: باید با همت و تلاش همگانی، در ریشه‌کن کردن معضل اجتماعی طلاق تلاش کنیم.

عبدالله مهدیون افزود: کسانی که فرزندان ایران اسلامی هستند باید با تفکر، تدبیر و دلسوزی برای ریشه‌کن کردن معضلات اجتماعی جامعه بخصوص طلاق برای ارتقای سلامت جامعه، رفاه و آسایش هموطنان بیش از گذشته تلاش کنند.

وی تاکید کرد: باید سردفتران ازدواج در استان انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج را چون آزمایشات قبل از ازدواج برای نوعروسان و تازه دامادها لازم و ضروری بدانند و این افراد را برای مشاوره به بنیاد ازدواج کوثر معرفی کنند.

مهدیون اهداف کلی از تاسیس این بنیاد را ایجاد بستر و شرایط لازم برای ترویج و تسهیل امر ازدواج آسان و تحکیم بنیان خانواده، فرهنگ‌سازی براساس ارزش‌ها و الگوهای اسلامی در جامعه، حمایت از طرح‌ها، برنامه و اقدامات عملی برای رونق ازدواج صحیح، آگاهانه و پایدار خواند.

به گفته وی مخاطبان بنیاد ازدواج کوثر، جوانان در آستانه ازدواج، زوج‌های جوان و خانواده‌ها هستند که از آموزش‌ها و مشاوره‌های قبل از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج بهره‌مند می‌شوند.

مهدیون ابراز کرد: محورهای فعالیت این بنیاد نیز به صورت آموزش حضوری، غیرحضوری، مشاوره، نمایشگاه و فروشگاه و ارائه تسهیلات است.

به گفته وی سال گذشته 600 نفر از جوانان استان به همراه همسران خود و یا به صورت جداگانه از کلاس‌های آموزش رایگان بنیاد ازدواج کوثر استفاده کردند که این کلاس‌ها با استقبال بی‌نظیر مواجه بود و تاثیرگذاری بیشتری نیز در زندگی افراد داشت.

رئیس بنیاد ازدواج کوثر استان زنجان افزود: 25 نفر از اساتید برجسته استان تحت نظر این بنیاد در کلاس‌های آموزشی تدریس می‌کنند.

انتهای پیام/73003/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول