اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اختراع دستگاه شستشوی میوه توسط مخترع مازندرانی

دستگاه چندمنظوره شستشوی انواع میوه توسط مخترع مازندرانی به ثبت رسید.

اختراع دستگاه شستشوی میوه توسط مخترع مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور و یکی از مناطق حاصلخیز جهان در سال‌های اخیر نقش مهمی در تولید مواد غذایی کشور و در برخی از مواد غذایی نقش مهمی در کشور های منطقه دارد.

اما چیزی که در این سال‌ها اغلب کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات باغی در این استان را همواره مغموم و متضرر کرده است ضعف در بسته‌بندی این محصولات است و همین مساله موجب عقب افتادن در بازارهای بزرگ است.

دستگاه‌های شستشوی میوه‌ها در سال‌های گذشته با همین هدف ساخته شدند اما تاکنون این این دستگاه‌ها اغلب به وسیله شرکت‌های خارجی ساخته می‌شدند تا اینکه مخترع مازندرانی اقدام به ساخت مجهز رین نوع این ماشین صنعتی در سطح کشور شد.

این مجموعه دستگاه الکترومکانیکی که به نام «دستگاه سورتینگ» با شماره ثبت 79635شناخته می‌شود برای نخستین بار در ایران توسط "ولی الله کاظمی ترکی" مخترع مازندرانی ساخته شد و به ثبت رسید.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان میاندرود نوع چیدمان میوه‌ها، حجم دستگاه، تکنولوژی به کار رفته در آن، آلیاژ مورد استفاده در دستگاه و قابلیت بهسازی با توجه به نیاز و درخواست مشتریان و همچنین نوع بسته‌بندی میوه‌ها را از امکانات و خصوصیات منحصر به فرد این دستگاه عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی بادله مازندران در این مورد با بیان اینکه این دستگاه پیش از این، خرداد 80 در نمایشگاه مازندران به نمایش گذاشته شده است، افزود: صحبت‌هایی هم شده است که چند شرکت خارجی با بازدید مذاکراتی با ما داشته باشند.

کاظمی از علاقه‌مندی یک شرکت فعال از کشور ایتالیا برای ساخت مشترک محصول در این کشور اروپایی و همچنین تبادل دوسویه تکنولوژی‌ها خبر داد و افزود: این نشان از اهمیت این مجموعه دارد.

وی گفت: برای حضور بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی هر سال در نمایشگاه بین المللی تهران، مازندران و دیگر استان‌های مطرح از جمله همدان، مشهد و فارس مشارکت فعال داریم.

این مخترع مازندران با اشاره به انجام تحقیقات گسترده در این زمینه افزود: نخستین تحقیقات طرح ساخت دستگاه سورتینگ را در سال 76 آغاز کردیم، پس از دو سال نخستین دستگاه سورتینگ داخلی را تولید کردیم و در سال 80 نخستین نمونه آن را در نمایشگاه توانمندی‌های جهادسازندگی استان مازندران به نمایش گذاشتیم.

کاظمی در این مورد افزود: این دستگاه در سال جاری به ثبت نهایی رسید.

وی گفت: دستگاه تولیدی قابلیت این را دارد که با انجام تغییراتی در آن میزان تناژ شستشوی میوه‌ها را افزایش دهد که این خصوصیت بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.

این مرد مبتکر مازندرانی با بیان اینکه بیش از 80درصد میوه‌ها را می‌توان در این دستگاه مورد شستشو قرار داد، افزود: قسمتی نیز برای بسته‌بندی با توجه به ریزی و درشتی میوه‌ها طراحی شده است که قابلیت الحاق به دستگاه اصلی را دارد.

کاظمی با بیان اینکه شرکت‌های دیگری نیز هستند که با انجام کپی‌کاری تولیداتی داشته‌اند، تصریح کرد: شرکت ماشین‌سازی بادله همواره در این زمینه پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه بیشتر دستگاه‌های مشابه داخلی که توسط دیگر کارگاه‌ها تولید شده‌اند به نوعی از تکنولوژی ما استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: از سال 90 مقدمات ثبت دستگاه را با تاخیر 10 ساله آغاز کردیم و بالاخره در دهم تیرماه سال جاری موفق به ثبت آن شدیم.

ولی الله کاظمی با بیان اینکه مقدمات اولیه برای نمایش محصولات این شرکت در نمایشگاه‌های معتبر اروپایی انجام شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون در همه استان‌های کشور نماینده فروش فعال داریم و مجموعه‌های بزرگ فعال در بخش کشاورزی از مشتریان هستند.

این کارآفرین تصریح کرد در شرکت تولیدی صنعتی انواع محصولات مرتبط با حوزه کشاورزی تولید می‌شود که برخی از آنان مانند سم پاش بوم‌دار 28متری و ساقه خردکن چهار متری، رتیواتور چهار متری و .... در خاورمیانه نمونه‌ای ندارد.

وی با انتقاد از برخی کپی‌برداری‌های انجام گرفته ساخت دستگاه سورتینگ افزود: به عنوان یک تولیدکننده از اینکه یک هموطن از اختراع من کپی‌برداری کند احساس رضایت ندارم.

کاظمی با اشاره به دریافت تائیدیه وزارت جهاد کشاورزی برای این دستگاه افزود: این ماشین صنعتی همتراز با دستگاه‌های خارجی و با هزینه دو تا سه برابر کمتر تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرزندانش همواره کمک‌کار پدر در تولید و اشتغال بوده‌اند، تصریح کرد: چهار پسرم به نام‌های نقی کاظمی، سیاوش کاظمی، صابر و صادق کاظمی به همراه دخترم سیما کاظمی همگی تحصیلات مرتبط با حوزه کاری خود دارند.

این کارآفرین مازندرانی در پایان از وجود 120 شغل ثابت و 500 شغل غیرمستقیم در مجموعه ماشین‌سازی بادله خبر داد و افزود: امروز علاوه بر تولید محصولات صنعتی، خوشحالم که این تعداد کارگر در دو مجموعه مشغول به فعالیت هستند و در شرایط فعلی اقتصاد نقشی در اشتغالزایی در کشورم دارم.

انتهای پیام/86021/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول