اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:

گنبد الحاقی مسجد جمعه اردبیل اصالت ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: گنبد الحاقی و مرمت شده مسجد جمعه اردبیل به عنوان یک اثر تاریخی اصالت ندارد و قرار است برای حفاظت، گنبد‌خانه مرکزی مورد توجه قرار گیرد.

گنبد الحاقی مسجد جمعه اردبیل اصالت ندارد

یحیی نقی‌زاده امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به روند مرمت این اثر تاریخی در اردبیل اظهار داشت: ما مرمت این بنای تاریخی را در قالب هیئت راهبردی با مسئولیت مرحوم دکتر شیرازی از اساتید برجسته باستان‌شناسی و مرمت بناهای تاریخی و به عنوان پدر علم مرمت کشور آغاز کردیم و در قالب این هیئت راهبردی قرار شد این اثر با گنبدی مناسب احیا شده و مورد مرمت قرار گیرد.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و تدبیری که مرحوم دکتر شیرازی در مرمت این بنا با توجه به سوابق علمی داشت، مقرر شد با مراجعه به سوابق علمی و مستند در این زمینه بتوانیم اصل بنا را مورد مرمت قرار داده و احیا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به نظرات مختلف ارائه شده در شورای فنی استان و کشور در خصوص گنبد جمعه مسجد اشاره کرد و افزود: بعد از بحث‌ها و بررسی‌های مختلف و ارائه طرح‌های متنوع در استفاده از نمای آجری پیشنهاد بر این شد تا یک سازه سبک و مناسب این مسجد متناسب با وزن آن و کم بودن هزینه‌های نگهداری مورد تصویب و توجه قرار گیرد که در شورای فنی کشور نیز پیشنهاد ما برای اجرای سازه سبک مورد توجه قرار گرفت.

نقی‌زاده ادامه داد: در کنار پیشنهاد اجرای سازه سبک فلزی عده‌ای نیز سازه آجری را مطرح کردند اما مقرر شد سازه سبک فلزی عملیاتی شود و آنچه که امروز در این بنا می‌بینیم گنبد اجرا شده با سازه فلزی است که الحاقی به شمار رفته و اصالتی ندارد بلکه بیشتر برای حفاظت گنبد‌خانه مرکزی مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول ویژگی این گنبد را امکان تعویض و تغییر آن در صورت نیاز توصیف کرد و یادآور شد: اگر زمانی دریافتیم که گنبد اصلی در این بنا چگونه شکل گرفته و دارای چه مختصاتی بوده است قطعاً‌ می‌توانیم این سازه و گنبد را از بنا جدا کنیم و سازه متناسب‌تری را جایگزین آن کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در خصوص حساسیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص مرمت بناها و آثار تاریخی تصریح کرد: اگر نگرانی مسئولان میراث فرهنگی و کارشناسان این حوزه بیشتر از مردم نباشد به یقین کمتر نیز نیست و ما نسبت به این موضوع حساس بوده و اجازه نمی‌دهیم بنای تاریخی مورد تاخت و تاز برخی از تفکرات و اندیشه‌های غلط و غیر‌هویتی شود.

نقی‌زاده در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: در کنار مرمت بنای تاریخی مسجد جمعه اردبیل بناهای دیگری نیز در حال اجراست که این بناها قطعاً با در نظر گرفتن برجستگی‌ها و ویژگی‌های خاص تاریخی و هویتی در حال اجرا و عملیاتی شدن است.

انتهای پیام/62005/ع30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول