اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

بنویسیم کهگیلویه و بویراحمد بخوانیم یاسوج

در گذشته و امروز و چه دیدی فردا در هر نشست و جلسه اداری که برای تصمیم‌گیری در استان کهگیلویه و بویراحمد که پا می‌گذاری بیشتر تصمیم‌گیری‌ها مربوط به مرکز استان است.

بنویسیم کهگیلویه و بویراحمد بخوانیم یاسوج

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد استانی نوپا و تازه تأسیس است که نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر از قدمت چندانی برخوردار نیست.

البته محک مقایسه ما استان‌های تازه تأسیسی مانند قزوین و گلستان و حتی خراسان شمالی و جنوبی نیست چرا که این استان‌ها از دل استانی دیگر بیرون آمده و منظور چیز دیگری است.

هر چند اعتقاد داریم که همین استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به استان‌هایی که ظرف یک دهه اخیر تأسیس شده‌اند فرسنگ‌ها به لحاظ توجه و رسیدگی فاصله دارد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان و چندین بخش است که از میان این شهرستان‌ها تنها سه شهرستان گچساران، بویراحمد و کهگیلویه قدمتی بیش از یک دهه دارند و بقیه این شهرستان‌ها تنها در چند سال اخیر نام شهرستان را به خود گرفته‌اند.

در این میان و در نشست‌های اداری این استان آن‌چه که بیش از همه می‌شنویم در مورد یاسوج مرکز استان است و اکثر تصمیم‌گیری‌ها که شاید به بیش از 70 درصد آن برمی‌گردد با نام یاسوج آغاز و با همان نام پایان می‌یابد.

استان کهگیلویه و بویراحمد همواره پیشوند نامأنوس محروم را با خود به دنبال داشته و بر همین اساس لازم است که در راستای رفع این محرومیت توسعه متوازن و عدالت‌گونه بر آن حاکم شود.

ذکر این نکته ضروری است که حتی خود شهرستان بویراحمد به مرکزیت شهر یاسوج نیز از محرومیت مضاعفی رنج می‌برد.

شهرستانی که مرکز استان در آن واقع شده در بسیاری از شاخص‌ها اکنون در محرومیت به سر می‌برد از جمله در راه روستایی که محور توسعه به شمار می‌رود.

در بیشتر نشست‌های اداری استانی که توفیق حضور به عنوان خبرنگار را داریم آن‌چه که بیش از همه اسم آن را می‌شنویم یاسوج است و بس.

در نشست شورای بهداشت و سلامت آن چه که می‌شنویم مربوط به وضعیت نامطلوب بهداشتی در اماکن عمومی شهر یاسوج است و مسئولان همه دردها را در پیکر یاسوج جست‌وجو می‌کنند.

در نشست گردشگری و میراث فرهنگی تنها از یاسوج و اماکن اطراف آن سخن به میان می‌آید و دریغ از یک تصمیم ساده درباره تنگ سولک و برم الوان و شلال‌دان و .......

وقتی در نشست صنعت و معدن هستی بیش از همه صنایع شهر یاسوج مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد تو گویی که تنها شهرک صنعتی در حال رکود و سکون استان در زیرتل شهر یاسوج واقع شده است.

بحث امنیت که پیش آید همه به فکر تأمین امنیت پارک جنگلی و پارک مهرورزی هستند و انگار اماکن عمومی و تفریحی گچساران و باشت و بهمئی و لنده و سوق در امنیت کامل قرار دارند.

اگر در نشست شورای آموزش و پرورش باشی بیش از همه مشکلات مرکز استان مورد توجه قرار می‌گیرد و این‌گونه به نظر می‌رسد که پیچاب و زیلایی و لوداب سهم کمتری از استان برای آن‌ها لحاظ شده است.

به شهرداری‌ها که می‌رسی تنها شهرداری یاسوج است که به چشم می‌آید و پاتاوه و مارگون و سی‌سخت شاید بعدها مشکلی داشته باشند که بعدها به آن رسیدگی شود.

مشکلات بازار و کمبودها و بایدها و نبایدها و لزوم یکسان‌سازی و ساماندهی بازار تنها به یاسوج خلاصه می‌شود و سی‌سخت و باشت و گچساران و دهدشت و لیکک بازار امن امن است و کمبودی در آن نیست و گرانفروشی هم در آن‌جا احساس نمی‌شود.

اگر بیمارستان است تنها 200 تختخوابی یاسوج، اگر ورزشگاه آماده نشده فقط 15 هزار نفری یاسوج، مدارس مقاوم‌سازی نشده‌اند تنها و تنها یاسوج، جدول‌ها و چمن‌کاری و نظافت پارک‌ها یاسوج. این‌جا یاسوج آن‌جا یاسوج همه جا یاسوج......

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بدو ورود خود به شهر یاسوج جمله‌ای خوب و دقیق و در راستای همین یادادشت در نشست با مسئولان شهرداری یاسوج داشت.

روزی که از او درباره پارک ولایت و تخریب تپه استانداری و نحوه برخورد او با این قضیه پرسیدند در جواب گفت: کهگیلویه و بویراحمد تنها یاسوج نیست بلکه در این جا 8 فرمانداری و 17 بخشداری دیگر هم هست که من باید جوابگوی مردم آن مناطق باشم.

البته خود یاسوج هم مظلومیتی دارد که در یاداشت مفصلی به آن پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/2571/س30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول