اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهید گمنام خوشنام شد + تصایر

سنگ مزار شهید «خرم‌جاه» تعویض شد/ از این مزار صدای حبیب می‌آید

امروز بعد از گذشت 27 سال سنگ مزار شهید خرم‌جاه تعویض و از شهید گمنام به‌ نام خودش شد.

سنگ مزار شهید «خرم‌جاه» تعویض شد/ از این مزار صدای حبیب می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز طی مراسمی با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، جمعی از کارمندان بنیاد شهید و امور ایثارگران، برخی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و جمعی از خبرنگاران سنگ مزار شهید ایرج خرم‌جاه تعویض شد.

 

 

 

 

تعویض سنگ مزار این شهید بزرگوار در فضایی روحانی و عرفانی برای پنجمین بار انجام شد.

شهید ایرج خرم‌جاه که در عملیات کربلای 5 به درجه رفیع شهادت نائل گشته به علت نداشتن پلاک و البته بیشتر به خاطر شباهت زیاد با محمدجواد زمردیان، به جای او که اسیر شده بود در گلزار شهدای همدان به خاک سپرده می‌شود.

امروز بعد از گذشت 27 سال مادر شهید عصر امروز بر سر مزار فرزند خود حضور می‌یابد.

امروز که سنگ مزار را برای تعویض آوردند جعفر زمردیان دنیایی داشت تماشایی!

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه از خدا عاقبت به خیری همه را مسئلت دارم، اظهار کرد: شهید ایرج خرم‌جاه در طول این 27 سال به ما عزت بخشیده است.

جعفر زمردیان ادامه داد: به خاطر مشخص شدن هویت این شهید خوشحالم، اما از آن جا که با این بزرگوار دنیایی پر از خاطره داشتم، حس عجیبی وجودم را فرا گرفته است.

وی اذعان داشت: در طول این چند روز گذشته که هویت این شهید عزیز مشخص شد فکر می‌کردم که فقط خودم حس تأثر دارم اما شب گذشته که همه خانواده دور هم جمع شدیم و در این باره صحبت می‌کردیم متوجه شدم همه اعضای خانواده این حس را دارند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان به علت ناراحتی خود و خانواده اشاره کرد و یادآور شد: فکر می‌کنم جدایی بین ما رخ داده است.

زمردیان بعد از اندکی مکث، گفت: نه جدایی نیست بلکه پیوند جدیدی ایجاد شده است.

وی ابراز داشت: شعری که بر روی سنگ مزار شهید خرم جاه حکاکی شده توسط 11 نفر بررسی و بعد از چهار مرحله گزینش کلمات تأیید و بر روی سنگ مزار حکاکی شد.

در ادامه، محمود فضلی یکی از کارمندان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان که روز گذشته مسئول پیگیری تهیه سنگ مزار بود، گفت: نوع سنگ‌هایی که در مزار شهدا به کار رفته سنگ خاصی است و در همدان فقط یک کارگاه، تراش با این ابعاد را دارد.

فضلی ادامه داد: وقتی برای تهیه سنگ مراجعه کردم مانند این بود که خود شهید همه چیز را قبل آماده کرده است، چون سه قطعه سنگ با مشخصات سنگ مزار یافتیم و بلافاصله در آن کارگاه تراش خورد.

وی ابراز داشت: من در طول سال‌هایی که در بنیاد شهید خدمت می‌کنم اتفاقات بسیار مبارکی برایم افتاده که همه را شهدا انجام دادند. 

در این حین روحانی بزرگواری به نام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصفر ملکی با روی گشاده وارد شد و در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه تشخیص هویت شهید خرم‌جاه بعد از 17 سال چه حکمتی دارد، متذکر شد: این موضوع تفسیر آیه شریف قرآن کریم است که می‌فرماید «شهدا زنده هستند».

وی ابراز داشت: قرآن می‌فرماید به شهدا اموات نگوئید چون آنها در نزد خدا روزی می‌خورند و اگر به شهدا سلام دهید جواب می‌دهند، اما به خاطر اینکه ما در حجاب هستیم گوش شنوایی برای شنیدن جواب سلام شهدا نداریم.

متن روی سنگ مزار جدید نصب شده به این شرح است:

مرقد بسیجی شهید

ایرج خرم‌جاه

فرزند احسان‌الله

ولادت 1351/11/6 

روستای سیبستان استان البرز

شهادت 1365/10/19 شلمچه کربلای 5

از این مزار صدای حبیب می‌آید / از غربت کفنش بوی سیب می‌آید

نشان نداشت بجز نام زمرد به نشان / به خرمی و جاهش نصیب می‌آید

انتهای پیام/89019/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول