اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

آزادگان صابران راست قامتی که به خدا پیوسته‌اند

آزادگان سینه‌هایی فراخ‌تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند، آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسیات رهایی یافته بودند.

آزادگان صابران راست قامتی که به خدا پیوسته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از خوی، ایران اسلامی در روز 26 مرداد ماه سال 1369 شاهد بازگشت صابران راست قامت و آزادگان سرافرازی به دامان مملکت و مردمی بود که پس از سال‌ها کشیدن درد، رنج و اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های مخوف رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند.

فرزندان خمینی کبیر که در چنگال رژیمی منحوس بودند، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمن ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه‌های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند.

آنان، صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترین افراد به قضای الهی بودند؛ اینان سینه‌هایی فراخ‌تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند، آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

این رویداد، دو هفته پس از اشغال نظامی کویت توسط ارتش صدام و دو روز پس از آن صورت گرفت که صدام در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، بار دیگر عهدنامه 1975 الجزیره را پذیرفت و به شرائط ایران برای پایان جنگ تسلیم شد و عقب‌نشینی از مرزهای کشور و آزادسازی اسیران ایرانی را پذیرفت.

پس از بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، ستاد رسیدگی به امور آزادگان تشکیل شد؛ این ستاد در 22 مرداد 1369، براساس قانون حمایت از آزادگان، مصوب مجلس، تشکیل و در نخستین گام با تبادل انبوه اسرا مواجه شد و براساس همان قانون و با مساعدت دیگر دستگاه‌های نظام، مسئولیت این کار عظیم را به دوش گرفت و تبادل بیش از 40 هزار آزاده و به همین تعداد اسیر عراقی را انجام داد.

این ستاد با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری بیش از 270 واحد ستادی در سراسر کشور تشکیل داد و ارائه خدمات به آزادگان را در زمینه‌های گوناگون آغاز کرد و امروز یادآور بازگشت مردان و زنان آزاده‌ای است که غرور‌آفرینانه پس از تحمل سال‌ها شکنجه و دوری از عزیزان خویش، به میهن بازگشتند و به انتظارها پایان دادند.

در این روز، شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزاد مردان به بار نشست و سال های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید و وعده الهی تحقق یافت: «و بشر الصابرین».

باید توجه داشت که نه تنها استقامت آزادگان در اردوگاه‌های دژخیمانه صدام منحوس، بلکه صبر و پایداری خانواده‌های این عزیزان ستودنی است. عرصه پر برکت دوران هشت سال دفاع مقدس، صحنه حضور مردان و زنان با ایمانی بود که با پیروی از تعالیم عالیه اسلام و تحت رهبری داعیانه امام خمینی (ره) ، توانستند حماسه‌ای به یادماندنی و جاودان از خود به یادگار بگذارند.

اینان اگر چه در بازگشت از اسارت، امام و مقتدای خویش را ندیدند، اما با نایب و جانشینش ، میعادی همیشگی بستند و بر عهد خویش با خون یاران خود و شهیدان پایبند ماندند.

در این میان آزادگان دلاور و سرافراز با الهام از مکتب انسان ساز اسلام و سیره ائمه اطهار ، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر نهند و شکوه مقاومت و سرافرازی را بر صحیفه درخشان ایران اسلامی ثبت کنند.

بی شک سال‌ها محرومیت این سرو قامتان تاریخ باعث شد که آنان امروز بیش از هر فرد دیگری در مسیر سبز موفقیت گام بردارند و الگو، اسوه و افتخار ایرانیان باشند.

انتهای پیام/61009/ت20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول