اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کپر نماد سنت و تاریخ محرومان/ قلعه‌گنج علمدار حضور گروه‌های جهادی

در مناطق محرومی از جمله «چاه‌ دادخدا» در شهرستان قلعه‌گنج که دولت آن را در اولویت بعدی گذاشته، گروه‌های جهادی هم‌رکاب دولت شدند و خدمات را جهادگونه به مردم رساندند و اینگونه قلعه‌گنج بعد از بشاگرد علمدار حضور گروه‌های جهادی است.

کپر نماد سنت و تاریخ محرومان/ قلعه‌گنج علمدار حضور گروه‌های جهادی

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، بعد از ریزش باران رحمت الهی و جاری شدن رودخانه‌ها به سمت جازموریان تشنه به اتفاق بخشدار چاه دادخدا پا در رکاب می‌نهیم و با راهنمای محلی به روستاهای زیردامنه مارز، بن‌چاه و پشت‌شگ می‌رویم.

نخستین روستا بن‌چاه است با فاصله 22 کیلومتر از مرکز بخش چاه دادخدا، یک روستای کاملاً عشایری که عمده کار آنها پرورش دام است و زنان حصیرباف ماهری دارند.

خانه‌های مستحکم بنیاد مسکن چهره روستا را دگرگون کرده، بعضی کامل ساخته شده بودند و مابقی در حال ساخت بودند، اما کپر این نماد سنتی منطقه همچنان پابرجاست و در کنار هر خانه یکی خودنمایی می‌کند.

نشان از محرومیت نیست، نماد سنت و تاریخ آنها است و دور کردن آن از بدنه روستا برای آنها سخت تمام می‌شود، تازه بعضی اتاق پذیرایی از میهمانان ویژه است.

مدرسه نوسازی داشتند، مسجدشان هم بزرگ و در حال ساخت بود، سرویس بهداشتی، حمام عمومی و آب هم داشتند، کمی به خودشان رحم کنند و به فکر آبادانی روستا باشند، خدمات دولت هم بهتر دیده می‌شود.

مدت‌هاست به دنبال حذف کلمه محرومیت از قلعه‌گنج هستیم

از میان روستا گذر می‌کنیم و برای سفر به پشت‌شگ از میان ماسه‌زارهای رودخانه و از همسایگی دازهای همیشه سرسبز که ماده اولیه حصیربافی است، می‌گذریم.

به کوهستان نزدیک می‌شویم، پیچ و خم‌های زیادی در جاده وجود دارد، باران جاهایی را شسته بود، اما باز هم نشان از سنگلاخ نبود، هوای لطیف دارد، اینجا جایی است که زمستان امسال بعد از 25 سال برف را دیده بودند.

خانه‌هایشان در دو طرف رودخانه فصلی عمیقی شکل گرفته بود، اینجا هم از دور خانه‌های مستحکم دیده می‌شد دیگر کمتر کپر به چشم می‌آید، نیم‌ساز بودند و از ندانم‌کاری شورای خود رنج می‌بردند.

در میان کپرها زنان به حصیربافی مشغول هستند، قیافه بعضی با سن شناسنامه‌ای آنها مطابقت نداشت و این خواسته آنها را برای زیرپوشش قرار گرفتن نهادهای حمایتی کمرنگ می‌کرد، حرف‌هایشان را یادداشت می‌کنم.

در کنار هر تیر برقی یک شیر آب بود، اینجا لوله‌کشی و آب، می‌گفتند، دولت با کمک گروه‌های جهادی این خط لوله را کشیدند و الان آب سالم داریم.

آن طرف رودخانه هم مسجد بزرگی با سقف شیراونی قرمز رنگ خود خودنمایی می‌کرد در کنار آن گروه‌های جهادی مدرسه‌ای هم ساخته بودند، خدا خیرشان بدهد، جایی که دولت دیرتر می‌رسد، اینها قدم‌های سریع‌تر برمی‌دارند.

باغچه‌های آلوئه‌ورا هم داشتند، اینجا انتهای زیردامنه مارز پای کوه‌های سر به فلک کشیده آب، برق و خانه‌های مستحکم داشتند، با وجود اینکه با فرهنگ و سنت آنها جور نبود، اما بنیاد مسکن وظیفه خود را انجام داده بود؛ هر چند پیمانکاران با توجه به شرایط اقتصادی و دوری راه کمی تعلل می‌کردند.

شورای اینجا از شخصی بنام مجاز که پیمانکار بود، گله داشت، اما انگار دیواری کوتاه‌تر از او نیافتند که بی‌خیالی خود را سرپوش بگذارند.

مردان روستا کارشان دامداری و چوپانی بود، تلویزیون داشتند و روی هر کپر و خانه یک آنتن نصب بود، اما کیفیت تصاویر مانند همه مناطق جنوب کرمان بسیار بد بود و اگر به جوانان روستا حق بدهیم که اسیر دام دشمنان شوند، جای تعجب ندارد.

در راه برگشت با خود اندیشیدم که مدت‌هاست به دنبال زدودن حذف کلمه محرومیت و رنج از سرزمین قلعه‌گنج تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌ها و نقاط قوت این منطقه زرخیز را به نمایش بگذاریم.

قدر گنج‌های قلعه گنج را زرگر می‌داند نه ....

محرومیت زمانی معنا دارد که انسان و یا هر موجودی زنده‌ای را از وسیله و امکانات با نیت قبلی برحذر داریم و رنج یعنی اینکه فکر کنند، محروم هستند.

هر جای این سرزمین از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، اقدامات دولت بر اساس اولویت جمعیت و تعداد خانوار انجام گرفته است و هنوز هم ادامه دارد و گاهاً آثار محرومیت‌های زمان ستمشاهی هنوز بر گرده این منطقه جولان می‌دهد.

مناطقی که دولت در اولویت بعدی گذاشته است، گروه‌های جهادی و خیران هم‌رکاب دولت شدند و خدمات دولت را سریع‌تر و جهادگونه به مردم رساندند و اینگونه قلعه‌گنج بعد از بشاگرد علمدار حضور گروه‌های جهادی است.

و دیگر اینکه مردم این منطقه زاویه دیدشان بر اساس قاعده سیاست‌زدگی نیست و کمبودها را به پای نداشته‌ها می‌گذارند.

یادم می‌آید، بنیاد مسکن در روستای دلدر از توابع مارز چند باب سرویس بهداشتی ساخته بود، زمانی که برای بازدید به روستا رفتیم با صحنه جالبی مواجه شدیم که خیلی دردآور بود، هر سرویس بهداشتی جایگاهی برای نگهداری گوسفند شده بود.

ما هم خبرنگار هستیم و قصد ما اعتلای نام ایران اسلامی است و اگر در این مسیر کاستی‌هایی را بر اثر سوء تدبیر مدیران و مسئولان مشاهد کنیم اول با «چرا» به سراغ مسئولان می‌رویم و با استناد به آن گزارش خود را تکمیل می‌کنیم.

مشکل کم‌آبی روستاها و آبرسانی سیار به مردم

بخشدار چاه‌دادخدا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قلعه‌گنج در مورد مشکلات روستاهای زیردامنه مارز گفت: برای این روستاها خدمات فراوانی انجام شده است در بحث جاده به علت صعب‌العبور بودن خدمات به کندی روانه می‌شود که با حضور گروه‌های جهادی این مسئله هم حل شده است.

اسماعیل صادقی افزود: مسئله کم‌آبی این روستاها به دلیل اینکه سفره‌ها زیرزمینی سطحی است و با ریزش کم نزولات آسمانی این پدیده در تابستان‌ها شدت می‌گیرد که توسط آب و فاضلاب روستایی و اداره عشایری به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان قلعه‌گنج نیز در ارتباط با منازل نیمه‌ساز بیان داشت: روستائیان باید برای دریافت کارت حساب خود به بانک مراجعه کنند که تاکنون شورای روستا یا یکی از اهالی برای این منظور به بنیاد مراجعه نکرده است.

حسین بهبودی اضافه کرد: همه این منازل اقساط خود را طلبکار هستند و پیمانکار هم منتظر اقدام خود مردم است تا با دریافت قسط مصالح و مابقی کار را به اتمام برسانند.

حضور پررنگ خیران در کنار دولت و مسئولان

فرماندار قلعه‌گنج نیز عنوان کرد: رسانه‌ها نقش مهم و اساسی در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارند، اما توقع این است که این قشر زحمتکش که تلاش فراوانی را در جمع‌آوری اخبار و گزارش مردمی متحمل می‌شوند با حضور در منطقه و جذب سوژه‌های خبری مشکلات را به صورت مستند ارائه کنند تا سبب تنش و اختلاف نشوند.

ایوب فلاحی اذعان کرد: دولت بر اساس اولویت‌ها جمعیت و فاصله و تردد راه‌های روستایی و بین شهری، اقدام به آسفالت آن کرده که از نظر آماری بالغ بر 500 کیلومتر جاده روستایی زیرسازی و آسفالت شده‌اند و با اختصاص اعبتار مابقی آنها نیز اسفالت می‌شود.

وی گفت: در کنار دولت و مسئولان، گروه‌های مردم نهاد و خیران نیز خدمات ارزنده‌ای را به یادگار گذاشته‌اند که ساخت مدارس شبانه‌روزی در منطقه مارز، ساختمان اورژانس 115 و ... از جمله این خدمات هستند.

فرماندار قلعه‌گنج بیان داشت: طرح مشترک صندوق مهر امام رضا (ع)، جهاد کشاورزی و کمیته امداد برای ایجاد اشتغال پایدار در دهستان مارز و زیردامنه مارز در حال اجرا است که افراد شناسایی شده‌اند و به زودی در نوبت پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرند.

فلاحی تصریح کرد: اولویت نخست مسئولان راه ارتباطی است که با توجه به فاصله مرکز دهستان مارز با شهر قلعه‌گنج و بالا بودن هزینه‌ها با توجه به کوهستانی بودن، جاده آن بازگشایی شده است و با اختصاص اعتبارات جاده تکمیل می‌شود.

 

 

.............................

گزارش از علی اکبرزاده

.............................

انتهای پیام/80004/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول