اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آزادگان، شاگردان مکتب صبر زینب (س)

آزادگان سرافراز ایران اسلامی، شاگردان مکتب صبر زینب(س) بودند که با وجود سختی‌های طاقت‌فرسا، هیچ گاه دست از آرمانشان نکشیدند.

آزادگان، شاگردان مکتب صبر زینب (س)

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در روز 26 مرداد سال 69 پیامی از طریق رسانه‌های ایران‌زمین به مردم رسید که برایشان شادی و شعف وصف‌ناپذیری را به همراه داشت.

مضمون پیام این بود «آزادگان سرافراز به ایران اسلامی بازگشتند»....

در آن لحظه، اشک‌های مادرانی که سال‌ها چشم انتظار دیدار فرزندانشان بودند، دیدنی بود، همان‌هایی که با هر تلنگر در، قلبشان به لرزه در می‌آمد زیرا با هر صدایی تصور می‌کردند پاره تنشان به وطن بازگشته.

آزادگانی که با ایمانشان لرزه بر اندام دشمن انداختند، از سخت‌ترین شکنجه‌ها نهراسیدند و مردانگی‌شان زبانزد شد در پهنه تاریخ.

همان افتخارآفرینانی، که صبر زینب(س) را الگوی خود کردند و با وجود سختی‌های طاقت‌فرسا از آرمانشان، نگذشتند.

و چنین روزی، آیه «ان الله مع الصابرین» تعبیر شد و آزادگان سرافراز ایران اسلامی، سرفرازتر از همیشه به آغوش وطن بازگشتند.

صبر مادران و چشم به راهی همسرانشان نیز امروز به بار نشست و وعده الهی تحقق یافت که «بشر الصابرین»

در روز سالروز ورود نخستین گروه آزادگان به میهن اسلامی با فرمانده سپاه ناحیه شهرستان همدان که خود نیز درد اسارت در زندان‌های بعثی را تحمل کرده به گفت و گو نشستیم.

محمدرضا غلامی‌پاک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در 26 مرداد سال 69 نخستین گروه از رزمندگان وارد ایران شدند.

وی ادامه داد: صدام طی نامه‌ای به ایران گفت «من تمام شرایط ایران را می‌پذیرم و برای اینکه حسن نیت خودم را ثابت کنم تمام اسرای شما را آزاد می‌کنم».

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان همدان افزود: روز چهارشنبه 24 مرداد ماه صحبت‌ها انجام شد و در روز جمعه 26 مرداد ماه سال 1369 اسرا را به صورت یک طرفه از طرف صدام  آزاد شدند.

وی در خصوص چرایی برنامه آزادسازی اسرا از سوی صدام بیان داشت: ایران خیلی وقت بود که دنبال راهی بود تا اسرا را آزاد کند اما عراق قبول نمی‌کرد اما جنگ با کویت بهانه‌ای شد تا صدام با این اقدام ایران موافقت کند چرا که می‌ترسید همزمان با حمله به کویت از سمت ایران مورد حمله قرار بگیرد و به همین دلیل طرح سازش را قبول کرد.

اعتقاد رزمندگان به هدفشان، نمی‌گذاشت بشکنند

غلامی‌پاک با اشاره به روحیه بالای اسرا به دلیل توسل به ائمه معصومین(ع) و اعتقاد به خدای متعال عنوان کرد: آنچه که نمایندگان صلیب سرخ هنگام سرکشی به اردوگاه‌ها برایشان سئوال بود این بود که می‌گفتند، ما از زمان جنگ جهانی اول به همه جا سرکشی می‌کنیم همه اسرا در ماه‌های اول و بعد از آن حالت روانی پیدا می‌کنند اما هر بار به شما مراجعه می‌کنیم بشاش‌تر و شاداب‌تر هستید.

وی ادامه داد: بچه‌های ما برای مأموران صلیب سرخ توضیح دادند که ما معتقدیم هر کسی در راه خدا هر سختی بکشد به همان اندازه در نزد او پاداش می‌گیرد و همین موضوع اراده اسرای ایرانی را مستحکم می‌کند.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان همدان در خصوص انجام واجبات دینی از سوی اسرا در اردوگاه‌های عراق تصریح کرد: مسئولان عراقی بسیاری از مسائل را به صورت رسمی اعلام نمی‌کردند اما به صورت غیر مستقیم از انجام واجبات اسرا جلوگیری می‌کردند.

وی ادامه داد: در آن زمان نماز خواندن جرم بود اما این اجبار را به صورت غیر مستقیم اعمال می‌کردند و کاری می‌کردند تا در زمان انجام واجبات مشغول باشیم و نتوانیم واجباتمان را به جا بیاوریم.

غلامی‌پاک در خصوص چگونگی خبر آزادی به اسرا در اردوگاه عراق عنوان کرد: ما در اردوگاه بودیم که نماینده صلیب سرخ به اردوگاه آمد و خبر آزادی ما را اعلام کرد، هرچند این اقدام صدام برای ما باورکردنی نبود.

وی با اشاره به بهترین خاطره‌اش از پنج سال اسارت در اردوگاه‌های عراق بیان داشت: روز آزادی و بازگشت به وطن، بهترین خاطره من است که برایم بسیار شیرین بود.

فرمانده سپاه ناحیه همدان ادامه داد: وقتی از مرز خسروی وارد شدیم کنار مرز بودیم یک میله بین مرز ایران و عراق بود برای ما هم یک چادر جمعی زده بودند که در آنجا جمع شده بودیم تا کار‌های قانونی انجام بشود و وارد ایران شویم.

وی افزود: شاید این معطلی کمتر از نیم ساعت طول کشید اما به اندازه تمام سال‌های اسارت سپری شد چرا که ما باورمان نمی‌شد که می‌خواهیم آزاد بشویم.

ایران روزگاری شادتر از روز‌های پایان جنگ و آزادی اسرا نداشت

غلامی پاک با اشاره به شکوه استقبال مردم از آزادگان افزود: شکوه و عظمتی که مردم برای استقبال از ما انجام دادند، بی‌نظیر بود به طوری که از مرز خسروی تا همدان، چندصد گوسفند کنار جاده قربانی شد.

وی با اشاره به دلیل استقامت و پایداری اسرا در زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها خاطرنشان کرد: پایبندی به اصول انقلاب یکی از باور‌هایی بود که اسرا در برابر سخت‌ترین شکنجه‌ها می‌ایستادند چرا که خدا در قرآن ما را به صبر و استقامت دعوت کرده بود.

فرمانده سپاه ناحیه همدان یادآور شد: صبر در زمان اسارتمان حفظ آرمان و روحیه و افتخارآفرینی برای کشور بود.

وی ادامه داد: امروز هم از جوانانمان انتظار داریم همان روحیه را داشته باشند چرا که نوع صبر تغییر کرده و آن صبر و استقامت در برابر جنگ نرم دشمن است.

غلامی‌پاک با بیان اینکه در آن روزگار جوانان ما رفتند تا یک وجب از خاک ایران به دست دشمن نیفتد، ابراز داشت: امروز کسانی که در برابر دشمن سر تعظیم فرود آوردند به کشور خیانت می‌کنند و از مصادیق این خیانت ماهواره است که در بالای پشت بام‌ها خودنمایی می‌کند.

وی با انتقاد از استفاده از ماهواره از سوی برخی از افراد گفت: این افراد فراموش کرده‌اند که مدیون خون شهدا هستند.

آزادی رزمندگان از بند رژیم بعث عراق یک عنایت الهی بود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز اظهار داشت: روز 26 مرداد ماه سال 69 روزی است که نخستین گروه اسرای جنگی آزاد شده وارد خاک ایران شدند.

احمد رستمی بیان داشت: هر ساله بنیاد شهید چندین برنامه را به این مناسبت برگزار می‌کند تا با اجرای برنامه‌های مختلف خاطره این روز را به نسل‌های بعد نیز انتقال دهد.

وی خاطرنشان کرد: از روز 26 مرداد ماه 1369 اسرا به صورت گروه گروه وارد ایران شدند و در قبال آن نیز اسرای عراقی به عراق برگردانده شدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان تصریح کرد: تعداد اسرای آزاد شده در آن سال از استان همدان یک هزار نفر بودند که به حضور پرشور مردم همدان به استان بازگشتند.

مردم ایران هیچ جا برای رزمندگان کم نگذاشتند

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: سال 69 سالروز خاطره‌ای بیاد ماندنی از حضور ملت ایران در استقبال از رزمندگان در بند رژیم بعث عراق است که جزو بهترین خاطرات اسرا در طول زندگیشان شده است.

امیر خجسته بیان داشت: من جزو اسرایی بودم که بعد از گذشت پنج سال در زندان‌های بعثی در سال 69 آزاد شدم اما می‌توان گفت دوره‌ای را که هر رزمنده‌ای اسیر شده بود را می‌توان دور‌ه‌ای از امتحان و آزمایش او دانست.

وی تصریح کرد: اسرا تصور نمی‌کردند روزی از زندان‌های عراق آزاد شوند به همین دلیل هر کس برای خودش برنامه منظمی داشت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: از جمله برنامه‌های من حفظ قرآن و نهج‌البلاغه بود که در طی دوران اسارتم شروع کردم و با عنایت خدا هم در این زمینه موفق بودم.

ایمان و باور باید در جوانان امروز نهادینه شود

وی خاطرنشان کرد: امروز که سالروز این حرکت عظیم مردم و بازگشت آزادگان به میهن است باید بدانیم که جوانان ما با پایبندی به باور و اعتقادشان در سخت‌ترین لحظه‌ها مقاومت کردند و در حال حاضر این وظیفه بر روی دوش جوانان ما سنگینی می‌کند که حافظ نظام جمهوری اسلامی باشند.

خجسته گفت: اسرای ما با تمام شکنجه‌هایی که در طول سالیان سال در زندان‌های بعث عراق تحمل کرند هیچ گله و شکایتی نکردند و هنگامی هم که وارد کشور شدند با فروتنی بسیار از قبول بسیاری از پست‌های مهم خودداری کردند.

وی ابراز داشت: چه بسا در حق اسرا کوتاهی هم شد اما به روی خودشان نیاورند و همچنان بر داشتن زندگی سعادتمندانه پافشاری کردند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ابراز داشت: با نگاهی به وضعیت آزادگان می‌بینیم که کاری برایشان صورت نگرفته ولی با این وجود، گله و شکایتی نداشتند چون برای رضای خدا سختی‌ها را تحمل کردند.

=========

فاطمه جانی

=========

انتهای پیام/89007/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول