اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه:

رسانه‌ها نیاز هشتم در مدیریت بحران هستند

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه گفت: در مدیریت بحران در هنگام حوادث رسانه‌ها به عنوان نیاز هشتم احساس می‌شوند.

رسانه‌ها نیاز هشتم در مدیریت بحران هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیر محمودزاده چهارشنبه‌شب در کارگاه آموزشی رسانه و مدیریت بحران که در پژوهشگاه شاخص‌پژوه برگزار شد، اظهار کرد: بحران به معنی خروج از نظم و عدم هماهنگی و توازن میان نیازها و منابع است.

وی ادامه داد: چینی‌ها بحران را یک فرصت خطرناک می‌دانند چرا که زمانی از فرصت‌ها استفاده نکنیم به تهدید تبدیل می‌شود و خطرناک است.

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه با بیان اینکه رسانه‌ها پیشانی جنگ نرم هستند، تأکید کرد: رسانه‌ها مانند تیغه دو لبه‌ای هستند که می‌توانند یک فرصت و هم یک تهدید باشند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها کار ایجاد ظرفیت اجتماعی را به عهده دارند، تصریح کرد: خبرنگاران می‌توانند یکی از بازوهای مدیریتی در بحران‌ها باشند.

محمودزاده افزود: هر بحرانی شامل چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی است که در کشور ایران 14 کارگروه از کارگروه انرژی گرفته تا تدفین در مدیریت بحران نقش دارند.

وی بیان کرد: در حالت بحران نیازها بیش از توان‌ها است و یکی از دلایل ایجاد بحران‌ نیز عدم شناخت مدیران از بحران مدیریت ریسک است.

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه در ادامه با بیان اینکه مدیریت ریسک مقدم بر مدیریت بحران است، اضافه کرد: مدیریت یعنی تفکر که متاسفانه در کشورمان مدیران چندان خوبی نداریم چرا که مدیریت را فقط در یک کلمه یعنی پیگیری می‌دانند.

وی اضافه کرد: مدیریت یعنی تجربه، علم، هنر و خلاقیت است که وظایف یک مدیر در زمان بحران در مدیریت زمان، ریسک، کیفیت، استراتژیک و منابع انسانی خلاصه می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه یک خبرنگار هم در زمان وقوع حوادث و بحران یک مدیر است که باید بتواند مدیریت کند، اظهارکرد: بنابراین خبرنگار هم باید مانند مدیر سناریویی از چشم‌انداز آینده داشته باشد، چرا که او این سناریو را به مردم تصویر می‌کند پس باید بتواند درست تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: عکاسی که از بحران تصویر تهیه می‌کند و هر عکسی 70 دقیقه پیام در خود نهفته دارد و چه خبرنگاری که گزارش می‌کند باید از شایعه که مهمترین آفت تصمیم‌گیری در بحران به شمار می‌رود، خودداری کند.

این استاد دانشگاه افزود: در هرمی که سازمان ملل در مدیریت بحران طراحی کرده است رسانه نیاز هشتم در مدیریت بحران است.

وی ادامه داد: امنیت، سرپناه، آب و غذا، بهداشت، برق و انرژی، حمل و نقل، نیاز عمرانی از دیگر رسانه‌ها است.

محمودزاده، غافلگیری را دلیل عدم موفقیت دانست و گفت: یک خبرنگار در زمان بحران نباید اجازه دهد تا تصمیماتی که به شدت با جان مردم در ارتباط است، تخریب شود و به عنوان یک کانال انتقالی اخبار را از فرمانده به مردم سریع، دقیق و صحیح منتقل کند.

وی، توجه به چند نکته را در زمان بحران لازم دانست و تصریح کرد: آرامش، وقار، توانمندی، رحم، نظم، ایثار، مهربانی، آموزش وجدان از نکاتی است که در هنگام بروز بحران مردم باید به آن توجه داشته باشند ضمن اینکه نخستین کسانی که در صحنه ظاهر می‌شوند خود مردم هستند پس مردم می‌توانند بهترین خبرنگاران باشند.

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه متذکر شد: خبرنگار کسی است که در زمان بحران می‌تواند امنیت را ایجاد کند و هر رسانه‌ای باید دست کم دو خبرنگار در حوزه پوشش اخبار بحران‌ها تربیت کند.

وی اظهار کرد: کارکرد رسانه‌ در بحران جلوگیری از شایعه، آرامش، اطلاع‌رسانی صحیح، تثبیت امنیت و ایجاد تعامل سازماندهی و هماهنگی است.

انتهای پیام/63007/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول