اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ادامه امدادرسانی به سیل‌زدگان کوهبنان + تصاویر

جاری شدن سیل در‌ کوهبنان خسارت زیادی به همراه داشته و امدادرسانی به سیل‌زدگان‌ این شهرستان همچنان ادامه دارد.

ادامه امدادرسانی به سیل‌زدگان کوهبنان + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، در پی بارندگی‌های شدید چند روز گذشته و بروز سیل در روستاهای شمالی و منطقه پشتکوئیه کوهبنان، خبرنگار فارس با حضور در مناطق آسیب‌دیده از نزدیک در جریان حادثه قرار گرفته و‌ ماجرا را از زبان ناظران و خسارت دیدگان‌ جویا شد.

مردم ‌چشم به کمک‌های دولت دوخته‌اند

اکبر شبان یکی از اهالی روستاهای منطقه سیل‌زده پشتکوئیه کوهبنان به خبرنگار فارس‌ گفت‌: به دلیل کمبود باران بسیاری از قنات‌ها و چشمه‌های این روستا‌ها کم آب بوده و این امر موجب شده تا تعداد‌ی از مردم و جوانان جویای کار به شهرهای مجاور مهاجرت کنند.  

وی بیان داشت: در گذشته نه چندان دور محصولات کشاورزی مانند گندم و جو‌، صیفی‌جات و میوه‌های فراوانی در منطقه پشتکوئیه برداشت و اضافه مایحتاج مردم به سایر نقاط استان کرمان فرستاده می‌شد، اما ‌با ‌ بارندگی ناگهانی و جاری شدن سیل اندک محصول مردم نیز از بین رفت.

وی عنوان کرد: مردم این منطقه چشم به کمک‌های دولت دوخته‌اند، دولتمردان آستین همت بالا زده و نسبت به احیای کشاورزی این منطقه اقدام کنند. 

‌تمام مزارع کشاورزی‌‌ از بین رفته است

رضا پور‌ایزدی یکی دیگر از سیل‌زد‌گان منطقه پشتکوئیه به خبر‌نگار فارس گفت‌: 17 سال تمام دست دعا به درگاه خداوند برداشتیم تا شاهد بارش باران و سیراب شدن زمین‌های تشنه کشاورزی و بیابان باشیم.

وی افزود: در این‌ 17 سال قطره‌ای آب از رود‌خانه کاروانگاه جاری نشد، اما لطف و حکمت خداوند بر این بود که بارانی سیل آسا در مدت زمانی کوتاه تمام مزارع کشاورزی‌، قنات‌ها‌، جوی‌های آب و استخرها را از بین ببرد و یا سیراب کند.

پورایزدی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تخریب کامل قنات کشاورزی در برخی از روستاهای منطقه پشتکوئیه مردم حتی یک لیوان آب برای خوردن نیز ندارند و با توجه به شرایط موجود در صورت عدم رسیدگی و توجه دولت باقیمانده محصولات کشاورزی ‌به کلی نابود می‌شود و مردم این روستاها برای پیدا کردن لقمه‌ای نان آواره شهر و دیاری دیگر می‌شوند. 

در حسرت محصول‌ به بار نشسته خود هستم‌‌ 

حسین رهجو یکی دیگر از آسیب‌دیدگان سیل مهیب کوهبنان با چشمانی اشکبار ‌گفت‌: سال‌های متمادی از راه کشاورزی و دامداری لقمه‌ای نان حلال را برای خود و خانوده‌ام فراهم می‌کردم، اما نمی‌دانم لطف خداوند چه بود که در یک چشم برهم زدن آب‌ روان تمام زمین‌های کشاورزی‌ام را با خود برد و من در حسرت محصولات به بار‌نشسته خود هستم‌. 

وی خطاب به فرماندار عنوان کرد: من از زحمات شبانه‌روزی فرماندار، جهاد کشاورزی، هلال‌احمر و اداره راه و شهرسازی به ویژه در چند روز گذشته نسبت به ارسال کمک و باز‌گشایی راه‌ها ‌تشکر می‌کنم، اما شما باید تلاش بیشتری برای جلب بودجه کافی برای لایروبی و احیای قنات‌ها داشته باشید تا بار دیگر ما شاهد پویایی و شادابی طبیعت و خوشحالی مردم باشیم‌. 

زندگی ما به کلی فلج شده ‌است‌‌ 

سکینه ایزدی یکی دیگر از مردم روستای پشتکوئیه، دستان پینه بسته خود را به فرماندار و خبرنگار فارس نشان داد و گفت‌: شما را به خدا حرف دل ما را به گوش مسئولان استان و کشور برسانید، با از بین رفتن مزارع کشاورزی زندگی ما به کلی فلج شده ‌است‌.

وی بیان داشت: سال‌های متمادی با کار کشاورزی و درآمد کم در روستا زندگی کرده‌ایم و چند‌ بچه را بزرگ و به سر‌کار و زندگی فرستاده‌ایم، اما فکر می‌کنم با از بین رفتن محصولات ‌باید محتاج فرزندان و دولت باشم تا به ما کمک کنند.  

نیروهای امدادی در اولین فرصت به یاری ما آمدند

یکی دیگر از اهالی منطقه پشتکوئیه گفت: لحظات کمی پس از ریزش باران‌ صدای وحشتناکی به گوش رسید و موجب ترس و وحشت مردم روستاهای اطراف شد،‌ مردم خود را سراسیمه به طرف صدا رساندند و متوجه شدند رودخانه کاروانگاه با‌ سرعت زیاد در حال حرکت است، تا به حال کسی شاهد این امواج خروشان نبوده‌ است. 

سکینه شبان‌ از ارائه خدمت‌رسانی به خسارت دیدگان سیل کوهبنان گفت: ‌فرماندار‌، جوانان هلال‌احمر‌، بسیجیان و راهداران شهرستان‌ خود را در نخستین فرصت به یاری آسیب‌دیدگان رساندند و در‌ماندگان گرفتار شده در سیل را نجات دادند‌.  

‌‌کوهستانی‌‌ بودن مناطق پیشرفت کار را کند می‌کند

منصور متقی فرماندار کوهبنان پس از شنیدن حرف‌های مردم به خبرنگار فارس در کوهبنان گفت‌‌: از نخستین لحظه وقوع سیل در منطقه نیروهای راهداری خود را به منطقه رساندند تا نسبت به بازگشایی راه‌های روستایی اقدام کنند، اما به دلیل کوهستانی‌ و صعب‌العبور بودن مناطق کار به کندی پیش می‌رود‌.

وی بیان داشت: نیروهای امدادی هلال‌احمر‌، اورژانس‌، نیروهای نظامی و انتظامی‌، ادارات برق‌‌، آب و فاضلاب روستایی‌، راه و ترابری، مخابرات، جهاد کشاورزی و ... تمام تلاش خود را برای کمک به مردم سیل زده انجام داده‌اند. 

متقی افزود: ‌با توجه به شیب زیاد منطقه با جاری شدن سیلاب‌ها و رودخانه‌ها بسیاری زمین‌های کشاورزی از بین رفته‌اند و تعدادی از درختان بادام در مسیر رودخانه‌ها و همچنین لوله‌های انتقال آب خسارت دیده و گل و لای در بسیاری از باغ‌ها نفوذ کرده است.  

فرماندار کوهبنان تصریح کرد: تاکنون اقلامی مانند آب معدنی‌، کنسرو‌، پتو‌، فرش و چادر اضطراری میان سیل زدگان توزیع شده و امدادگران در حال رسیدگی بیشتر به آسیب دیدگان سیل‌ هستند. 

وی ابراز داشت: جاری شدن رودخانه‌های بین شهرستان‌های بافق و کوهبنان موجب برخورد آب به خودروی سواری و در نهایت مجروح شدن راننده و غرق شدن یکی از سرنشینان خودرو شد.

کادر درمانی کوهبنان آماده‌باش هستند

فصیحی هرندی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به بارندگی شدید‌ چند روز گذشته و جاری شدن سیل در روستاهای شمالی و شرقی شهرستان که منجر به تخریب و ویرانی تعدادی از روستاها شد با اعلام وضعیت فوق‌العاده تمام‌ امکانات و تجهیزات پزشکی از جمله آمبولانس‌ها‌، دارو و‌ ... را مهیا کردیم.

وی افزود: پزشکان عمومی‌، پرستاران و کادر اورژانس‌ شهرستان به صورت آماده‌باش درآمده‌اند تا در صورت نیاز به فوریت به مناطق آسیب دیده اعزام شده و در نخستین فرصت نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند. 

هرندی تصریح کرد: تاکنون چند‌ مرتبه نیروهای اورژانس با تجهیزات لازم به همراه فرماندار در مناطق سیل زده حضور پیدا کرده‌اند. 

250 کیلومتر راه‌ روستایی در کوهبنان تخریب شده است

سید‌حمزه روح‌الامینی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کوهبنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: با توجه به اینکه منطقه پشتکوئیه کوهستانی است،‌ بیش از 250 کیلومتر از راه‌های روستایی به دلیل جاری شدن سیلاب‌ آسیب جدی دیده و تخریب شده‌اند.

وی افزود: راه ارتباطی بیش از 60 روستا‌ مسدود شد‌ که با همت راهداران شهرستان تمام‌ مسیرهای راه روستایی به صورت موقت بازگشایی شده و کمک‌رسانی‌ در حال حاضر با سهولت انجام می‌شود‌.   

.............................‌‌

گزارش از علی‌اصغر نامجو

عکس‌ها از محسن رجب‌پور

..............................‌

انتهای پیام/80012/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول