اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خبر داد

همکاری‌های مرزی با کشورهای همسایه در پیشگیری از فرسایش خاک

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: یکی از راهکارهای اساسی در پیشگیری از فرسایش خاک در منطقه بورآلان ماکو اجرای همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه است.

همکاری‌های مرزی با کشورهای همسایه در پیشگیری از فرسایش خاک

علی پیرمرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: امید است در چارچوب بازدیدهای انجام شده از سوی کارشناسان ترکیه‌ای که در سال قبل انجام شد عملیات اجرایی نیز به تصویب این دو کشور برسد و گام‌های اجرایی را در این زمینه برداریم.

وی افزود: شرایط اقلیمی منطقه به گونه‌ای است که هر دو کشور و حتی کشور ارمنستان که در منتهی الیه مرز ایران و ترکیه واقع شده بایستی طرح‌های مشترک برای مقابله با فرسایش خاک و پدیده شن‌زایی در این منطقه اجرا نمایند.

پیرمرادی اذعان کرد: در مشکلات و مسایل زیست محیطی در دنیای کنونی شاید مرزها دیگر معنی پیدا نمی‌کنند چرا که تغییر اقلیم کشور و یا پیدایش مشکلات زیست محیطی در کشورهای همسایه به طور مستقیم تاثیر‌گذاری خود را بر کشورهای اطراف نیز می‌گذارد.

وی افزود: از این رو باید برای مصون ماندن از آسیب‌های زیست محیطی همه کشورها به خصوص کشورهای که در مجاورت همدیگر قرار داشته همکاری‌های زیست محیطی خود را افزایش دهند و تعاملات بالایی داشته باشند.

پیرمرادی یادآور شد: همچنانکه شاهد هستیم در سال‌های اخیر پدیده گرد و غبار چند سالی است که گریبانگیر شهرهای مرزی ما شده که منشاء آن‌ها کشورهای همسایه هستند که با توجه وضعیت به وجود آمده جمهوری اسلامی ایران به جد به دنبال اجرای همکاری‌های زیست محیطی با کشورهای همسایه بوده که امید است در منطقه بورآلان ماکو این موضوع نیز محقق شود.

وی با بیان اینکه همکاری‌های مرزی با کشورهای همسایه در پیشگیری از فرسایش خاک در منطقه بورآلان ماکو اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: بورآلان ماکو به علت موقعیت اقلیمی و توپوگرافی خاص به عنوان تنها منطقه بیابانی آذربایجان غربی شناسایی و در حال حاضر با معضل فرسایش بادی و حرکت شن‌های روان مواجه شده و این مسئله مشکلات عدیده‌ای را برای روستاییان و راه‌های مواصلاتی منطقه ایجاد نموده است.

پیرمرادی تصریح کرد: پدیده شن‌های روان از سال‌های دهه 70 به دلیل عوامل انسانی، چرای بی رویه دام و شرایط خاص جغرافیایی منطقه در اثر وجود سنگ‌های بازالتی و وجود تندبادهای شدید به همراه بارش باران‌های فصلی در منطقه اتفاق افتاده و اثرات این پدیده هنوز هم در منطقه قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: حدود سه هزار سال پیش گدازه‌های آتشفشانی ناشی از فوران رشته کوه‌های آرارات تاثیرات نامطلوبی بر این منطقه به جا گذاشت و به دنبال آن هوازدگی، فرسایش خاکی و بادی و چرای بی‌رویه دام امروز پدیده شن‌های روان را در منطقه ایجاد کرده‌ است.

پیرمرادی با بیان اینکه منطقه بورآلان ماکو در آخرین نقطه مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که با کشور ترکیه مرز مشترک دارد و بخش کوچکی نیز از کشور ارمنستان در این منطقه مرز دارد، عنوان کرد: در خصوص منطقه بورآلان ماکو مذاکرات و رایزنی‌هایی نیز انجام شده ولی باید روند این تعاملات بیش از پیش افزایش یابد و گام‌های اساسی در خصوص طرح‌های اجرایی با کشورهای همسایه در خصوص وضعیت منطقه بورآلان ماکو برداشته شود.

وی در پایان با اشاره به عملیات اجرایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در منطقه بورآلان ماکو، اعلام کرد: در حال حاضر در این منطقه بیش از یک هزار و 500 هکتار حصارکشی شده است و با اجرای عملیات طرح پمپاژ آب و هدایت آن به اراضی بالادست در صدد هستیم که با کشت درختان از نوع گونه‌های مقاوم سطح جنگل‌کاری این منطقه را افزایش داده و در واقع این درختان به عنوان باد شکن از فرسایش‌های بادی منطقه جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/61005/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول