اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

17 مرداد؛ روز گزارشگران حقیقت

17 مرداد که در تقویم ایران اسلامی به نام روز خبرنگار نامیده شده، در حقیقت پاسداشت انسان‌هایی است که حقایق را گزارشگری می‌کنند و در انعکاس واقعیت‌ها از هیچ حرکتی فروگذار نیستند.

17 مرداد؛ روز گزارشگران حقیقت

مدرس دانشگاه و معاون فرهنگی سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پاسداشت صاحبان قلم در آستانه روز خبرنگار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: سپاس خداوندی را که عامل اصلی برتری انسان‌ها را به یکدیگر تقوا و پرهیزگاری می‌داند و هرگاه بخوانیمش اجابت می‌کند و هرگاه در پی خلوتی باشیم بی‌هیچ واسطه‌ای در حضورش هستیم و همواره برآورنده خواسته‌های ماست پس خدایا تورا شکر می‌کنیم که هر لحظه ما را به خود وا نمی‌گذاری.

رئوف موسوی خاطرنشان کرد: بصیرت و دانش‌افزایی عنایت و موهبتی الهی است که از قلم سرچشمه می‌گیرد و همانا بر اندیشه جویندگان حقیقت، نقش می‌زند. پس حقیقت انسان تفکر، تعقل و اندیشه اوست بدین جهت است که از دیگر موجودات متمایز شده و برتری افراد با قوت، ضعف تعقل، تفکر و نحوه‌ آن ارتباط مستقیم دارد.

وی یادآور شد: پس فکر و اندیشه‌ بدون خبر و اطلاعات پویایی خود را از دست می‌دهد زیرا از زمان‌های قدیم تاکنون بشر برای آگاهی و دست یافتن به اطلاعات آنچه پیرامون او می‏گذرد به اموری دست یازیده است تا نسبت به تحقق این خواسته اقدام کند و در این راه نیز از ابزار و امکانات مختلفی نیز مدد جسته است که از آن جمله می‏توان به بهره‏گیری از ابزار رسانه‏ها اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه گفت: اما حساس‌تر و مهم‌تر از مقوله رسانه‏ها، مسئله رسانه‌سازان، آنهایی که با قلم و نوشته‌های ارزشمندشان تصویری واقعی در اندیشه‌ها ترسیم می ‌کنند، است که خبرنگاران از آن جمله‏اند.

موسوی عنوان کرد: همچنین بی‌تردید باید اذعان کرد بخشی از اقتدار امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون تلاش خستگی‌ناپذیر خبرنگارانی است که با نشر و پردازش ‏صحیح، دقیق و سریع اطلاعات، همدوش با رزمندگان سرافراز اسلامی‌مان در تمام جبهه‌های سخت و نرم از آرمان‌های امام (ره) و دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی با رهبری مدبرانه حکیم فرزانه حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای دفاع کرده و در این راه ثابت قدم مانده‌اند.

وی بیان داشت: به پاس رشادت و شجاعت اسوه‌های ایثار از جمله شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در سال 77 در مزار شریف افغانستان توسط نیروهای افراطی طالبان به شهادت رسیدند شورای فرهنگ عمومی در تقویم سالانه 17 مرداد ماه را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد.

این فعال عرصه رسانه افزود: 17 مرداد ماه هر سال یاد‌آور اراده محکم و استوار و عمل مجاهدانه انسان‌هایی است که برای بازگویی حقیقت جان خود را فدا کرده و شهادتشان روز خبرنگار را رقم زده است.

موسوی تصریح کرد: به راستی این روز نماد اراده انسان‌هایی است که با الهام از پیام‌رسان کربلا رسالت خطیر والگویی شجاعانه واقعیت‌های صحنه مبارزه حق و باطل را بر عهده گرفته، پرده ظلم و اختناق را دریده و همچون مشعلی فروزان با نورافشانی جامعه را به سوی حقیقت سوق می‌دهند.

وی ادامه داد: روز خبرنگار نمادی از تلاش و ایثار قاصدانی است که صادقانه در فرآیند حساس و پیچیده مقابله با جنگ نرم، با سلاح قلم پای در سرزمین آگاهی گذاشته و با چشمانی بینا و زبانی صادق در عرصه اطلاع‌رسانی و بیان واقعیت‌ها، رسالت حرفه‌ای خود را با عشقی وصف‌ناپذیر دنبال می‌کنند.

پیشکسوت عرصه مطبوعات و رسانه گفت: روز خبرنگار، روز احیای تمام ارزش‌های ذاتی این امر خطیر و این کار شریف است که به ظلمت جهل، نور آگاهی و امید می‌تاباند و به معنای واقعی و حقیقی کلمه چشمان بیدار جامعه می‌شود.

موسوی تاکید کرد: 17 مرداد ماه هر سال، یادآور انسان‌هایی است که با قلم و زبان روشنگرشان راهی میان تاریکی و ازدحام کلمات می‌گشایند و تصویری از آن را در جان و اندیشه ما ترسیم می‌کنند تولید اطلاعات در جوامع امروزی مهم‌ترین زیر ساخت تصمیم‌سازی‌های هوشمندانه و نظارت پیوسته بر نحوه اجرای آن‌هاست.

وی یادآور شد: روزخبرنگار، روز تجلیل از چشمان همیشه بیدار جامعه و حافظان مرزهای فکری در برابر ‏امپریالیسم رسانه‌ای استکبار جهانی است که دروغ‌پردازی صاحبان آن امروز حقوق بشر را دست مایه‌ای برای حمایت مستکبران و زورگویان از تروریسم و نسل‌کشی قرار داده است.

وی با اهدای درود و سلام  بر همه خبرنگارانی که عزم خود را بر ادامه این راه نورانی جزم کرده اند، ابراز داشت: امروز که دشمنان با غول‌های رسانه‌ای و امپراتوری‌های خبری و با سلاح جعل و تزویر، به جنگ بشریت آمده‌اند با همه کمبودها و غربت‌ها، شجاعانه در مقابل همه این قوای جهل قد برافراشته‌اند. غیورانی که چون پیشتازان شهیدشان برای تحقق آرمان‌های بلند اسلامی از همه چیز گذشته‌اند و تمامی ظرفیت خود را در عرصه جنگ نا برابر در مقابله با توطئه‌های پیچیده استکبار جهانی و تبیین خط نورانی ولایت به پرچمداری امام خامنه‌ای به کار گرفته‌اند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز 17 مرداد سالروز شهادت عزیزانی از عالم «عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» ستاره‌ای از آسمان «ن و َالْقَلَمِ و َمَا یَسْطُرُونَ» است که این قشر از جامعه با تاکید بر این مهم که در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تلاش بیشتری برای اجرای وظایف خود در قبال مردم و دولت خواهد داشت تنها یک خواسته از جامعه و مسئولان دارد و آن اینکه هم مردم و هم مسئولان جایگاه واقعی خبرنگار که همان حلقه پیوند بودن میان مردم و دولت است را پذیرفته و این چشم بیدار جامعه را چشمان بیداری بدانند که تنها یک هدف و آرمان که همان سعادت ملت بزرگ ایران اسلامی در عرصه داخلی و جهانی است حمایت و پشتیبانی کنند.

موسوی افزود: در پایان جا دارد از زحمتکشان عرصه خبرنگاری استان که مظلومانه زندگی کردند، نوشتند، منعکس کردند و ما را تنها گذاشتند و رفتند و اکنون در کنار ما نیستند یادی داشته باشیم زیرا استان ولایت‌مدار و شهید‌پرور اردبیل مهد مفاخر و فضلا و عالمانی است که با اندیشه خود برکات زائد‌الوصفی را به کشور رقم زده‌اند ولی از این قافله به دلیل مشکلات استان نتوانسته از کمالات مفاخر خود بهره بردارد و این روشنگری وظیفه انسان‌های وارسته و تلاشگر خبرنگارانی دارد که با روشنگری و بصیرت‌افزایی می‌توانند نقش بسیار مهم را در جامعه ایفا کنند که از نمونه‌های مفاخر استان می‌توان به مرحوم نیرومند و مرحوم مسعود ناصر آزاد و اشاره کرد.

وی در پایان گفت‌‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل عنوان کرد: این ستاره‌های پر نور مفاخر مطبوعاتی استان بودند که با کوله‌باری از تجربیات در رسانه منشا خیر و برکت برای علاقمندان و مردم استان را داشتند و بی‌شک از افراد تاثیر‌گذار در توسعه و تعالی رسانه در استان را می‌توان نام برد. پس ای ستاره‌های پر نور، ای صاحبان روح و تفکر آسمانی روزتان مبارک و راه و اندیشه‌تان پر رهرو باد.

انتهای پیام/62001/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول