اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه کارگروه کشاورزی آبیک مطرح شد

انتقاد از حذف دامداران ضعیف برای ایجاد تعادل دام و مرتع در آبیک

در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان آبیک از انتقاد از حذف دامداران ضعیف برای ایجاد تعادل دام و مرتع تا اختلاف کشاورزان دو روستا بر سر جوی آب 300 متری صحبت به میان آمد.

انتقاد از حذف دامداران ضعیف برای ایجاد تعادل دام و مرتع در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان آبیک با حضور حمید بغدادی معاون فرماندار شهرستان آبیک، مسئولان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور آب و جمعی از اعضای این کارگروه امروز در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان آبیک از حذف دامداران ضعیف و خرده‌پا برای تعادل دام و مرتع در کوهپایه و بخش مرکزی انتقاد کرد و گفت: نباید برای تعادل دام و مرتع، دامدارانی که تنها چند رأس دام دارند و با این تعداد کم روزگار می‌گذرانند، حذف و خارج شوند.

نجات‌علی مافی از مدت زمان کم برای تحویل سوخت ادوات کشاورزی از سوی مسئولان شرکت نفت استان قزوین انتقاد کرد و افزود: 25 فروردین‌ ماه امسال شرکت نفت اعلام کرد که کشاورزان پنج روز مهلت دارند در سامانه نام خود را ثبت کنند که تحقق این مسئله دشوار بود.

این مسئول با اشاره به تخصیص کم کود شیمیایی به کشاورزان آبیکی اضافه کرد: برای هشت هکتار زمین دو کیسه کود ارزشی ندارد؛ این در حالی است که 500 تن کود برای اراضی کشاورزان شهرستان آبیک در نظر گرفته شده که 165 تن آن برای روستای قشلاق بوده است.

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان آبیک بر رفع مشکل سهمیه آب کشاورزان روستای میان‌کوه با کشاورزان زیارانی تأکید کرد و گفت: اهالی روستای میان‌کوه از قشرهای بسیار محروم هستند بنابراین مطلوب است با توجه به کمبود آب و خشکسالی برای رسیدن کشاورزان این روستا به حقشان، مسئولان شهرستان آبیک تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

حمید بغدادی معاون فرماندار شهرستان آبیک در پاسخ به درخواست رئیس شورای بخش مرکزی گفت: جوی‌های آب کشاورزی دو روستای زیاران و میان‌کوه با هم تداخل دارند که با بازدیدی که صورت می‌گیرد و با ارائه راهکارهای لازم، مشکل جوی آب 300 متری رفع خواهد شد.

در این جلسه گفته شد که کشاورزان زیارانی به کشاورزان میان‌کوهی اذعان کرده‌اند که دست نوشته‌ای ارائه دهید که حق‌آبه ندارید و سپس می‌توانید از آب استفاده کنید؛ چراکه ترس این را دارند که سال‌های آینده، کشاورزان میان‌کوهی مدعی حق‌آبه شوند.

مافی خاطرنشان کرد: اگر تدابیری اندیشیده شود که دامدار با قیمت تضمینی ذرت علوفه‌ای را از کشاورز خریداری کند، بسیار مطلوب خواهد بود.

معاون فرماندار شهرستان آبیک گفت: چون قیمت تضمینی وجود ندارد و بازار قیمت را تعیین می‌کند، تحقق این موضوع شدنی نیست.

وی از توزیع کم بذر ذرت و عدم اختصاص سوخت به کمباین‌ها نیز انتقاد کرد و افزود: از کارت سوخت کامیون برای تهیه سوخت کمباین‌ها استفاده می‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: سال گذشته برچسب معاینه فنی کمباین را جهاد کشاورزی می‌داد ولی امسال سازمان نظام مهندسی استان قزوین این کار را انجام می‌دهد و نسبت به استاندارد بودن کمباین‌ها و ریزش و پرتی معاینه فنی و برچسب را انجام می‌دهد و اگر پرونده ناقص باشد ممکن است کشاورزان دچار مشکل شوند.

بیژن لطفی در خصوص تخصیص کم بذر ذرت ادامه داد: سهمیه بذر ذرت برای 9 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان آبیک بود؛ در حالی که سطح زیر کشت ذرت در این شهرستان بیش از 13 هزار هکتار است.

وی اضافه کرد: امسال 350 تن بذر ذرت بین کشاورزان آبیکی توزیع شده است.

این مسئول گفت: توزیع کود شیمیایی از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد و بر اساس موجودی حواله کود صادر می‌شود.

انتهای پیام/77006/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول