اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جشن «فندق‌چین» تبلور سخت‌کوشی کشاورزان الموت

جشن «فندق‌چین» تبلور سخت‌کوشی و ساده‌زیستی کشاورزان سرزمین کهن الموت است.

جشن «فندق‌چین» تبلور سخت‌کوشی کشاورزان الموت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جشن «فندق‌چین» در فصل تابستان نمایی دیگر از سرزمین کهن الموت را به نمایش می‌گذارد و تبلور سخت‌کوشی و ساده‌زیستی کشاورزان سرزمین کهن الموت است.

جشن «فندق‌چین» یکی از مراسم به یادماندنی، پرنشاط و زیبای مردم این سامان است که هنگام برداشت محصول در باغستان‌های سرسبز منطقه الموت برگزار می‌شود.

فندق درختی است از تیره پیاله‌داران که در مناطق گرم و معتدل نیمکره شمالی می‌روید. برگ‌هایش دارای بریدگی‌های مضاعف بوده و پهنک برگ‌ها در سطح خلفی دارای پرز است.

گل‌های نر این گیاه از گل‌های ماده جدا هستند ولی هر دو بر روی یک پایه قرار دارند. بنابراین فندق جزو گیاهان یکپارچه به حساب می‌آید. گل‌های نر با تشکیل سنبله‌های درازی در بهار و گل‌های ماده با اعضای پیاله‌مانند قرمزی پس از باروری، میوه فندق را در داخل این پیاله‌ها تشکیل می‌دهند. تکثیر این گیاه به وسیله قلمه با خوابانیدن صورت می‌گیرد.

 

مغز دانه فندق به مصرف خوراک انسان می‌رسد و از آن روغنی هم می‌گیرند که در عطرسازی به کار می‌رود.

ارزش غذایی فندق بسیار بالاست و دارای ویتامین‌های B1، B2، E و عناصر کلسیم و فسفر است.

استان قزوین پس از استان گیلان دومین تولیدکننده عمده فندق در کشور محسوب می‌شود.

در بیش از 70 روستای منطقه الموت نهال‌های بارور فندق وجود دارد که چهار نوع زرآبادی، بادامی، سیاه بومی و سفید در آن به عمل می‌آید. به جز رقم بادامی، بیشتر به شکل گرد و دو پهلو و دارای مغزی سفید با طعمی شیرین و معطر هستند.

 

روستاهای آکوجان، رشکین، پررود، تلاتر، پرچکوه، فشک، هیر، قسطین، جونیک، یارود، ازگنین سفلی، سفیدآب و زواردشت تولیدکنندگان عمده فندق در سرزمین الموت و استان قزوین به شمار می‌روند.

سرزمین افسانه‌ای الموت که در روزگار ما به دو بخش رودبار شهرستان و رودبار الموت تقسیم شده بود و امروزه با عنوان الموت غربی و شرقی شناخته می‌شود؛ منطقه وسیعی از شمال شرقی استان قزوین است که در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده البرز مرکزی و در حاشیه دره بزرگ شاهرود با 49.55 و 50.46 درجه طول جغرافیایی و 36.37 و 36.22 درجه جغرافیایی واقع است.

فراز و فرودهای تاریخی این دیار ارزشمند که از خاستگاه‌های دیرین تمدن بشری است با نام حسن صباح و جانشینان اسماعیلی وی اوجی دیگر یافته، همواره برای جهانگردان و پژوهشگران، شگفت و رازناک تلقی شده است.

طبیعت بکر، چشم‌اندازهای دل‌انگیز دریاچه زیبا و آرام‌بخش اوان، قله‌های سر به فلک کشیده، غارهای دست‌نیافتنی و افسانه‌ای، درخت‌های کهنسال، رودهای زلالی همچون گرمارود، اندج‌رود، تارولات، نینه‌رود، خارود، سردرود و اربدیان که همگی به شاهرود می‌ریزند؛ و بقایای قلعه‌های شکوهمند و اسرارآمیز حسن، لمبسر، شیرکوه، شهرک، نویزشاه، ایلان، سفیددر، فرندج، میمون‌دژ، قسطین‌لار، سپوهین، بازرگاه، جولاده، تیاندشت، قلادوش، رشکین و بسیاری دیگر مجموعه‌ای کم‌نظیر و بسیار جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آیند که هر یک از آن‌ها می‌تواند شوق سفر در دل‌ها را به این سرزمین کهن برانگیزد.

تنوع چشمگیر اقلیم و آب و هوا، در کنار گونه‌گونی حیرت‌آور فرهنگ، آداب و رسوم و گویش‌ها، خلاصه‌ای از ایران بزرگ را در سرزمین آشیانه عقاب فراروی گردشگران قرار می‌دهد و دیدارکنندگان را به شگفتی وا می‌دارد.

جشن فندق‌چین نیز یکی از آیین‌های جذاب منطقه الموت استان قزوین است که همزمان با برداشت محصولات از باغ‌های برگزار می‌شود و مردم این سرزمین پس از شکر نعمت‌های خداوند ثمره یکساله خویش را برداشت می‌کنند.

این جشن به دلیل به بار رسیدن فندق در فصل تابستان، هر ساله جلوه‌ای بی‌نظیر در این فصل ایجاد می‌کند که تمام کشاورزان این منطقه را به تکاپو و فعالیت وا می‌دارد.

امسال نیز جشن «فندق‌چین» پس از ماه مبارک رمضان در منطقه الموت استان قزوین برگزار خواهد شد که هر گردشگری را برای دیدن سنت‌ها و آیین‌های دیدنی این سرزمین به خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/77003/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول