اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افزودن حوزه فرهنگی پارسه پاسارگاد به نقشه قدیم

حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید بازنگری شد

با بازنگری حریم‌های درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، امکان ثبت‌ تمام منطقه در فهرست میراث جهانی میسر شده است.

حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید بازنگری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد، کارشناس باستان‌شناسی و مجری طرح تثبیت، تقویت و بهینه‌سازی شناسایی محدوده‌های حریم‌های درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر در این زمینه اظهار کرد: تقویت، بهینه‌سازی و شناسایی محدوده‌های حریم‌های درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر با بازنگری در محدوده حریم‌ها به همراه اجرای طرح میله‌کوبی و تهیه اطلس نشانه‌ها مورد توجه جدی کارشناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

افشین یزدانی هدف نهایی از چنین اقدامی را دستیابی به چشم‌انداز گسترده‌ای دانست که در برگیرنده عناصر تشکیل‌دهنده حوزه فرهنگی پارسه پاسارگاد باشد.

وی افزود: در نتیجه این کار زمینه نظارت بهتر و کارآمدتر بر پروژه‌ها و فعالیت‌های عمرانی محلی، منطقه‌ای و ملی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار در زمینه حفظ و انتقال بهتر میراث معنوی به نسل‌های آینده فراهم می‌آید.

مجری طرح تثبیت، تقویت و بهینه‌سازی شناسایی محدوده‌های میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر اضافه کرد: بنابراین اهداف بازنگری محدوده‌های حریم درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم به همراه تبیین و تعریف محدوده بزرگتری به عنوان حریم درجه سه و یکپارچه‌سازی آن با محدوده حریم‌های شهر باستانی استخر توسط معاونت سازمان میراث فرهنگی کشور به مرحله قانونی و اجرایی درآمد.

این فعال میراث فرهنگی یکی از مهم‌ترین اهداف بازنگری انجام شده را، به‌روز‌رسانی و کارآمد‌تر ساختن نقشه مصوب و قدیمی سال 1356 بر اساس قوانین و ضوابط روزآمد و فعالیت‌ها و تغییرات انجام شده عمرانی در محدوده‌های آن دانست.

یزدانی خاطرنشان کرد: این بازنگری در نهایت منجر به تبیین محدوده‌ای به عنوان حریم درجه سه، افزون بر محدوده‌های حریم‌های درجه یک و درجه دو به عنوان حریم چشم‌انداز در گستره وسیعی از دشت مرودشت شد.

به گفته وی، این محدوده تمام شهر مرودشت امروزی و بخش‌های گسترده‌ای از دشت و گذرگاه باستانی و مهم سیوند را به عنوان عناصر تشکیل دهنده حوزه فرهنگی پارسه پاسارگاد در بر می‌گیرد.

این باستان‌شناس فعال در حوزه میراث فرهنگی پارسه پاسارگاد در ادامه تصریح کرد: در نقشه جدید که مصوب سال 1391 است محدوده‌های حریم محوطه بسیار بزرگ و مهم شهر باستانی استخر نیز با محدوده حریم پیشین محوطه نقش رستم آرامگاه شاهان هخامنشی، نقش برجسته‌ها و سنگ نوشته‌های ساسانی از جمله پیروزی شاپور بر والرین امپراطور روم و محل کعبه زردشت و تخت جمشید تلفیق شد.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه آن ایجاد یک نقشه یکپارچه به منظور توانایی بیشتر در مدیریت، حفاظت و نگهداری محوطه‌های باستانی منطقه و امکان به ثبت‌رسانی تمامی منطقه در فهرست میراث جهانی شده است.

یزدانی تعیین محدوده‌ها و مرزهای حریم بر اساس شاخص‌های طبیعی یا انسانی مانند راه، جاده، آبراه و مانند آن را از دیگر نوآوری‌های انجام شده در این طرح دانست و اظهار کرد: توجه به این امر موجب سهولت کار شناسایی در محل و توانایی بیشتر در حفظ و حراست از محدوده‌های آن شده است.

به گزارش فارس، در راستای بازنگری نقشه محدوده‌های حریم‌های محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، 550 میله بتنی زرد رنگ، با نوشته‌هایی به سه شکل متفاوت بر روی بدنه خود با عنوان‌های «حریم درجه یک تخت جمشید»، «حریم درجه یک شهر استخر» و «حریم درجه دوی تخت جمشید» در روزهای گذشته در محدوده‌های تعریف و مشخص شده استقرار یافت.

انتهای پیام/2448/ز/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول