اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان:

احیای میدان امام علی(ع) بزرگ‌ترین پروژه مرمت شهری است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی گفت: میدان امام علی (ع) از بزرگ‌ترین پروژه‌های مرمت شهری محسوب می‌شود که با احیای آن، بخش قابل توجهی از تاریخ و فرهنگ شهر اصفهان را زنده ساخته است.

احیای میدان امام علی(ع) بزرگ‌ترین پروژه مرمت شهری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احیای میدانی با تاریخ 800 ساله، از سوی شهرداری اصفهان به عنوان یکی از پروژه‌هایی که در دهه‌های اخیر با تلاش زیاد مجموعه مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده و با توجه به روزهای پایانی این طرح و افتتاح آن در روز عید فطر برخود لازم دیدیم که با یکی از این نهادها و متولیان مربوطه و همکار شهرداری اصفهان در اجرای احیای میدان امام علی(ع)، گفت‌وگو کنیم.

سازمان نوسازی و بهسازی از جمله همکاران شهرداری اصفهان است که از آغاز اجرای تا به امروز در بطن همه امور قرار داشته است.

در همین راستا حسین جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس اظهار کرد: از سال 88 که شهرداری اصفهان به عنوان پیمانکار اصلی ساخت و ساز و مسئول احیای میدان امام علی(ع) مشخص شد، احیای بافت تاریخی این مجموعه نیز یکی از اهداف اجرای این طرح بود.

* بیش از یک و نیم سال کار مطالعاتی و کاوش

این مسئول با اشاره به این مطلب که پروژه احیای میدان امام علی (ع) در یک محدوده مهم تاریخی  شهر قرار دارد، تصریح کرد: بیش از یک و نیم سال مطالعه و کار کارشناسی کاوش زیر نظر دفتر پژوهشکده میراث فرهنگی کشور و نمایندگان میراث فرهنگی استان در این منطقه انجام شده است.

جعفری با ذکر این نکته که بعد از تایید همه ارگان‌های مربوطه نسبت به بافت تاریخی و میراثی این محدوده، مجوز احیای این میدان با سابقه 800 ساله در سه فاز آغاز شد.

وی در ادامه از تایید و تصویب همه نقشه‌ها و مجموع طرح‌های مطالعاتی فرهنگی، تاریخی، عمرانی و ترافیکی این پروژه توسط شورای فنی میراث فرهنگی استان و کشور خبر داد و گفت: این پروژه نه تنها محیط خود را بلکه یک دوره تاریخی از شهر اصفهان را احیا کرد.

*حضور لحظه به لحظه نظارت نمایندگان میراث فرهنگی در روند اجرایی کار

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در سازمان نوسازی کمیته‌ای با حضور حوزه‌های مختلف شهرداری، اعضای شورای شهر، اساتید دانشگاهی و همه دستگاه‌های مسئول برای تصمیم بر مطالعات تشکیل شد که هر هفته به طور مرتب این جلسات تشکیل و مسائل بررسی می‌شد.

این مسئول عنوان کرد: در فاز اول مطالعات جمع بندی شد و به تایید کمیته رسید، همه رویدادها در حالی بود که میراث فرهنگی در این زمینه به صورت جدی حضور فعال و نقش محوری داشت.

جعفری افزود: در یک نوبت معاونت وقت ریاست جمهور و سازمان میراث فرهنگی از نزدیک بازدیدهایی از پروژه داشتند و پس از بررسی‌هایی که در چند نوبت توسط کارشناسان میراث فرهنگی کشور انجام شد شورای فنی میراث کشور تشکیل و به اطلاع اعضای شورای فنی رسید و بعد از چند جلسه بررسی شورای فنی مدیریت کشور و کمیته فنی شورای میراث فرهنگی کشور موفق شدیم مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی کشور که به تایید ریاست میراث فرهنگی کشور و معاونت رئیس جمهور رسید را دریافت کردیم.

* آثار تاریخی مکشوفه در موزه امام علی به نمایش گذاشته می‌شود

وی تصریح کرد: انجام مطالعات باستان شناسی و کاوش میدان امام علی(ع) شامل حفر بیش از 20 گمانه از سال 1384 تاکنون زیر نظر پژوهشکده میراث فرهنگی در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تاکید کرد: طی کاوش‌های انجام شده بقایای مکشوفه ناقص معماری نشان از دوره قاجار و ماقبل آن دارد و به منظور نگه داری و نمایش اشیای کشف شده مقرر شده کاربری کاروانسرای خیار به موزه امام علی(ع) تغییر یافته و آثار مکشوفه برای نمایش در این موزه نگهداری شوند.

این مسئول اذعان داشت: طرح احیای میدان امام علی (ع) از معدود طرح‌هایی است که تقریباً همه مدیران شهری و استان در اجرای آن توافق نظر داشته‌اند و در تمام مراحل با تایید و تصویب سازمان میراث فرهنگی، مطالعات و طرح آن تکمیل شده است.

انتهای پیام/63001/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول